Suomessa eurooppalaisittain paljon takseja - Alalle haluttaisiin aitoa hintakilpailua

Ensi talvena taksijonoissa värjöttelevät voivat lämmittää mieltään tiedolla, että Suomessa ei Euroopan mittakaavassa kärsitä taksipulasta - päinvastoin.

STT vertaili 11:n Pohjois- ja Länsi-Euroopan maan taksimääriä väkilukuun suhteutettuna. Vertailussa Suomi sijoittui kolmanneksi. Meillä yhtä taksia kohden on noin 541 asukasta, kun vertailumaiden keskiarvo oli 793.

Taksien määrä kasvaa todennäköisesti entisestään, jos Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) saa tahtonsa läpi. Virasto haluaa, että taksilupien kiintiöistä luovutaan. Tähän asti viranomaiset ovat määränneet, kuinka monta taksia kussakin kunnassa saa toimia. 

Taksiliitto tyrmää viraston esityksen. Liiton mielestä Suomessa on jo nyt liikaa takseja, koska laskusuhdanne on vähentänyt kysyntää.

Taksiala on Suomessa tarkoin säädelty 

– Uusin taksilaki tuli voimaan 1.8.2007. Sen mukaan valtioneuvosto määrää taksien enimmäishinnat. Taksiluvat ovat kuntakohtaisia, ja ne myönnetään kiintiöiden pohjalta.

– Taksikuskien pitää suorittaa taksinkuljettajan koulutus ja koe sekä asemapaikan paikallistuntemuskoe. Taksikuskin pitää olla hyvämaineinen, mikä selvitetään poliisin rekistereistä. 

– Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää, että lupakiintiöistä ja asemapaikoista luovuttaisiin ja hinnoittelua arvioitaisiin uudelleen. Virasto uskoo, että kilpailua lisäämällä hinnat laskisivat. Alallepääsy olisi kuitenkin yhä luvanvaraista. 

– Suomessa on jo väkilukuun suhteutettuna eniten takseja kaikista Pohjoismaista. Esimerkiksi Tanskaan verrattuna Suomessa on takseja tuplamäärä, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki.

Kilpailuvirasto haluaa laskea hintoja 

KKV sanoo, että kiintiöistä luopuminen on ainoa keino saada kilpailu toimimaan taksialalla. Viraston mukaan alan perusongelma on se, että kaikki taksit ajavat nykyisin valtioneuvoston määrittämään enimmäishintaan, koska kilpailua ei ole. 

– Taksit voisivat nytkin ajaa enimmäishintaa halvemmalla, mutta niin ei tapahdu alan sääntelystä ja kilpailun puuttumisesta johtuen. Olemme odottaneet sitä 25 vuotta, eikä mitään ole tapahtunut. Siksi teimme tämän aloitteen, kertoo KKV:n kilpailuasiainneuvos Seppo Reimavuo.

Reimavuo vertaa taksialaa bussi-, juna- ja lentoliikenteeseen, joissa hiljaisempina aikoina matkoja tarjotaan halvempaan hintaan.

Taksiliitto ei usko, että sääntelyn purkaminen johtaisi taksikyytien halpenemiseen.

– Jos nykyiset ajot jakautuisivat vielä suuremmalle taksimäärälle, se vain kasvattaisi painetta korottaa taksoja, Säynäjoki uskoo.

Liitto pelkää taksipulaa syrjäseuduilla 


Nykyisin taksiluvat ovat kuntakohtaisia, ja taksikuskilla on asemapaikka, jota hän ensisijaisesti palvelee. Lisäksi takseilla on päivystysvelvoite, josta ei makseta korvausta. 

KKV:n esityksessä asemapaikoista luovuttaisiin. Taksiliitto uskoo, että se johtaisi syrjäseuduilla taksipulaan. 

– Suomalaisessa taksijärjestelmässä on huolehdittu erityisesti siitä, että palveluja on tarjolla myös virka-ajan ulkopuolella. KKV:n esitys johtaisi siihen, että kuljettajat keskittyisivät lähes kokonaan päiväliikenteeseen ja vain sellaisille alueille, joilla olettaisivat olevan eniten kysyntää - eli kaupunkien keskustoihin. Lisäksi taksit hoitavat Kelan sairaankuljetuksia, eikä sairastamista voi rajata vain virka-aikaan, Säynäjoki sanoo.

KKV:n mielestä uudistus voisi tuoda syrjäseuduille jopa lisää takseja.

– Uudistus mahdollistaisi entistä paremmin sen, että henkilö, joka tekee muuta työtä, voisi toimia sivutoimisena taksinkuljettajana, koska luvan saaminen olisi helpompaa, Reimavuo uskoo.

Reimavuo korostaa, että viraston tavoitteena on lisätä taksiliikenteen kysyntää.

– Taksi on upea liikennepalvelumuoto, ja haluaisimme, että siitä tulisi entistä suositumpi. Uskomme, että hintakilpailun ansiosta yhä useampi kuluttaja voisi käyttää taksia.


 

Lue myös:

    Uusimmat