Land Rover Freelanderin paikan mallistossa ottava Discovery Sport on edeltäjäänsä isompi ja uskottavampi.
Tykkäsimme
- Tilojen muunneltavuudesta
- Ajettavuudesta
Emme tykänneet
- Vanhahtavasta dieselmoottorista
- Sisätilojen laatuvaikutelmasta
Teknavin superautokaksikko Marko Terva-aho ja Markku Alen kävivät ajamassa Land Rover Discovery Sportin heti tuoreeltaan Islannissa. Pääsimme myös koeajajamaan uutuutta kotimaan arkisemmissa maisemissa. Odotukset olivat korkealla, sillä auto on saanut paljon kehuja kansainvälisissä medioissa. Myös tähtikaksikkomme olivat vakuuttuneet auton ominaisuuksista.
Discovery Sport korvaa siis mallistosta poistuneen Freelanderin, joka kärsi lievästä uskottavuuden puutteesta – auto kun oli selvästi profiloitunut katumaasturiksi, eikä se miellyttänyt aitojen maasturien perään haikailevia Lantikka-faneja. Malli kaipasi selvää imagon kohotusta. Siihen löytyi myös helppo ratkaisu: nimen vaihto Discovery Sportiksi.
Yhtäkkiä pikku-Lantikan vaatimattomuus on muuttunut itsevarmuudeksi ja uskottavuus on noussut eri tasolle. Kun Discovery Sport vielä näyttää selvästi erilaiselta kuin Freelander, on auto helppo mieltää kokonaan uudeksi malliksi - ja sitä se on myös todellisuudessa. Auto on kasvanut pituutta 10 sentillä, myös leveyttä on tullut hieman lisää. Isommat mitat ovat puolestaan mahdollistaneet kolmannen penkkirivin, eli autoa on saatavilla myös 7-paikkaisena.


