Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomi-ajossa Land Rover Discovery Sport – vaatimattomuus on muuttunut itsevarmuudeksi

Julkaistu 25.03.2015 13:45
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Land Rover Freelanderin paikan mallistossa ottava Discovery Sport on edeltäjäänsä isompi ja uskottavampi.

Tykkäsimme

  • Tilojen muunneltavuudesta
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Vanhahtavasta dieselmoottorista
  • Sisätilojen laatuvaikutelmasta

Teknavin superautokaksikko Marko Terva-aho ja Markku Alen kävivät ajamassa Land Rover Discovery Sportin heti tuoreeltaan Islannissa. Pääsimme myös koeajajamaan uutuutta kotimaan arkisemmissa maisemissa. Odotukset olivat korkealla, sillä auto on saanut paljon kehuja kansainvälisissä medioissa. Myös tähtikaksikkomme olivat vakuuttuneet auton ominaisuuksista.

Discovery Sport korvaa siis mallistosta poistuneen Freelanderin, joka kärsi lievästä uskottavuuden puutteesta – auto kun oli selvästi profiloitunut katumaasturiksi, eikä se miellyttänyt aitojen maasturien perään haikailevia Lantikka-faneja. Malli kaipasi selvää imagon kohotusta. Siihen löytyi myös helppo ratkaisu: nimen vaihto Discovery Sportiksi.

Yhtäkkiä pikku-Lantikan vaatimattomuus on muuttunut itsevarmuudeksi ja uskottavuus on noussut eri tasolle. Kun Discovery Sport vielä näyttää selvästi erilaiselta kuin Freelander, on auto helppo mieltää kokonaan uudeksi malliksi - ja sitä se on myös todellisuudessa. Auto on kasvanut pituutta 10 sentillä, myös leveyttä on tullut hieman lisää. Isommat mitat ovat puolestaan mahdollistaneet kolmannen penkkirivin, eli autoa on saatavilla myös 7-paikkaisena.

Isoin muutos on tapahtunut kuitenkin ulkokuoressa, joka on saanut selviä vaikutteita sisarmerkki Range Roverista. Suoraan edestäpäin katsottaessa auton sekoittaakin helposti pikkumaasturi Range Rover Evoqueen. Eikä se ole huono asia, onhan Range Roverin uusi muotokieli saanut osakseen paljon ylistystä.

Discovery Sport on miehekkään näköinen ilmestys. Auto on saanut paljon vaikutteita Range Rover Evoquesta.

Evoqueen verrattuna auto tarjoaa kuitenkin selvästi paremmat tilat, joten yhtäläisyyksistä huolimatta autoille löytynee omat ostajakuntansa. Takana on lokoisat oltavat 180-senttiselle ja isoista ikkunoista on hyvä näkyvyys. Lisäksi keskimmäistä penkkiriviä pystyy liikuttelemaan pituussuunnassa, mikä mahdollistaa tilan jakamisen kulloiseenkin käyttötarkoitukseen. Tavaratila vetää puolestaan kiitettävät 479 litraa.

Moottoripuolella on tarjolla entuudestaan tuttu kaksilitrainen dieselmoottori, jota on saatavilla kahdella eri tehoversiolla (150/190 hv). Bensiinipuolelta löytyy puolestaan 240–hevosvoimainen suorasuihkutuksella varustettu turbomoottori. Suomeen autoa tuodaan ainoastaan nelivetoisena ja vaihteistona on joko kuusilovinen manuaali tai uusi yhdeksänlovinen automaatti.

Koeajoyksilöksi valikoitui tehokkaampi 190–hevosvoimainen dieselmoottoriversio yhdeksänlovisella automaatilla. Discovery Sportin voimalinjaston toiminta on saumatonta ja etenkin automaatin toiminta saa kiitosta. Moottori on hieman karkea käynniltään, mutta se ei onnistu pilaamaan hyvää tunnelmaa ratin takana. Ajettavuuden osalta auto onkin ottanut selvän harppauksen eteenpäin. Takapään jousitus on suunniteltu kokonaan uusiksi, minkä ansiosta auto istuu tukevasti tiessä, eikä korissa ilmene turhaa kallistelua. Kiitosta tulee myös ohjauksesta, joka on yllättävän tarkka katumaasturiksi. Matka-ajossa mukavuutta lisää puolestaan matkustamon hyvä äänieristys.

Parantuneiden ajo-ominaisuuksien ja kasvaneiden tilojen myötä auto onkin vakavasti otettava vaihtoehto premium-luokan katumaastureille kuten BMW X3 ja Audi Q5. Auto tulee siinäkin mielessä hyvään rakoon, että saksalaiskaksikko ei ole uudistunut aivan hetkeen. Nykyinen Q5:n tuli markkinoille vuonna 2009. Myös X3 on ennättänyt jo neljän vuoden ikään.

Land Roverin hinnat alkavat manuaalivaihteistolla 47 420 eurosta. Isommalla moottorilla ja paremmilla varusteilla hinta nousee helposti 60 000 euron kantturoille. Auto on siis myös hinnaltaan jo premium-luokassa.

Land Rover Discovery Sport SD4
Hinta alkaen 47 420 €
Koeajoyksilö 73 950 € (Discovery Sport SD4 Aut. HSE)

Moottori 2179 cm3, 4-syl., turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 3500 r/min
Vääntö 420 Nm / 1750 r/min
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 188 km/h
Vaihteisto 9-portainen automaatti, jatkuva neliveto
EU-kulutus 6,3 l / 100 km
CO2-päästöt 166 g/km
Mitat pituus 4589 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1724 mm, akseliväli 2741 mm
Tavaratila 479–1698 l
Omamassa 1863 kg

Galleria

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Koeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssiKoeajossa Mercedeksen yllättävä pikku-SUV – tarjolla tilaa ja mukavuuttaKotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin faceliftKoeajo: Renaultin perheauto tarjoaa hyvät tilat hyvään hintaan – on vain yksi muttaKoeajossa tyylikäs Mazda 6 – ylellistä tunnelmaa hyvän varustelun myötäKoeajo: Kian iso sedan tähtää varustelulla premium-luokkaan
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 19:09
    Terveys ja hyvinvointi

    Kärsitkö matkapahoinvoinnista? Yllättävä keino voi helpottaa oloa

  • 11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa