Suomen tieliikenteen kummajainen hämmentää: Miten tällaisella kadulla ajetaan? – "Voi tulla molemmista suunnista"
Pyöräkatu on isolle osalle suomalaisista vielä outo konsepti, vaikka niitä on ollut käytössä jo pari vuotta.
Suomeen saatiin reilut kaksi vuotta sitten uusi katutyyppi, kun kesäkuun alussa 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki toi tullessaan pyöräkadut. Liikenneturvan kysely kuitenkin paljastaa, että pyöräkaduilla ajamiseen liittyy vielä hankaluuksia. Uuden katutyypin liikennesääntöjä eivät kaikki tunne.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti arvelee tiedotteessa, että vaikeudet pyöräkadun sääntöjen tuntemisessa voivat ainakin osittain selittyä sillä, että pyöräkatuja on toistaiseksi otettu käyttöön vain harvakseltaan.
Ruutti muistuttaa, että niin autoilijat kuin muutkin moottoriajoneuvojen kuljettajat saavat ajaa pyöräkadulla, mutta heidän on sopeutettava vauhtinsa pyöräilynopeuteen ja pyöräilijöille on annettava esteetön kulku. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista tämän tiesi alle puolet.
– Pyöräkadun liikennemerkki ei itsessään aseta nopeusrajoitusta, eli suurin sallittu nopeus osoitetaan erillisellä merkillä. Jalankulkijoita varten pyöräkadulla on erikseen jalkakäytävä, Ruutti selventää.
Ellei muuta ole merkitty, pyöräkadulla voi pyöräillä kumpaankin suuntaan.
– Kääntyessään pyöräkadulle autoilevien kannattaakin huomioida se, että pyöräilijöitä voi tulla molemmista suunnista, yhteyspäällikkö Eero Kalmakoski huomautti viime vuonna.
Pyöräkadulla pysäköinti
Pääsääntöisesti ajoneuvon saa pyöräkadulla pysäköidä ainoastaan merkitylle pysäköintipaikalle. Poikkeuksena ovat polkupyörät ja mopot, jotka saa pysäköidä myös jalkakäytävälle, mikäli se ei haittaa jalkakäytävällä kulkemista.
Vammaisen pysäköintiluvalla varustetun ajoneuvon saa puolestaan pysäköidä pyöräkadun ajoradalla muuallekin kuin pysäköintipaikalle, kunhan pysäköinnistä ei aiheudu kohtuutonta haittaa.
Pyöräkadun päättymisestä kertova merkki ei sisällä samanlaista väistämisvelvollisuutta kuin pihakadun ja kävelykadun päättymisestä kertovat merkit.
– Väistämisvelvollisuus määräytyy tavalliseen tapaan liikennevalon tai liikennemerkin mukaisesti ja jos näitä ei ole, on kyseessä tasa-arvoinen risteys, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on alleviivannut aiemmin.
Lähde: Liikenneturva
Uusimmat
-
09:53
Pariisin ikoninen maamerkki kärsi mittavat vahingot
-
09:44
Maahanmuutto lisääntyi alkuvuodesta
-
09:29
MTV seuraa tulospäivää: Stora Enson tulos pieneni kolmanneksen
-
09:23
Liigafinaalin törkytempusta kohistaan – Petteri Sihvoselta äärimmäisen raju vaatimus kurinpidolle
-
09:23
Lentokaaos Norjassa – ilmatila osin suljettu
-
09:22
Barcelonan valmentajatilanteeseen täyskäännös: Xavi pyörsi päätöksensä
-
08:57
Näiden julkkisten kustannuksella vitsaillaan Joonas Nordman Show: Grillikausi -sarjassa
-
08:55
Yrityssaneeraukseen hakeutuneen Lehto Groupin toimitusjohtaja vaihtuu
-
08:46
Kommentti: Putinin puhdistus on alkanut – Shoigu selvisi vielä varoituslaukauksella
-
08:40
Jari Isometsälta suorat sanat Hiihtoliiton kaoottisesta tilasta – tämä liike johtaisi katastrofiin: "Ydinkysymys"
-
08:38
Ethän mennyt lankaan? Tukes muistuttaa, etteivät tällaiset tuotteet paranna syyhyä – "Pahimmillaan pahentaa sairauden tilaa"
-
08:12
Meteorologi ymmällään kesälämmön vyörystä: "Uskomaton ennuste"
-
08:04
Dallasin suomalaistähdet tukalassa tilanteessa – hallitseva mestari taas liian kova pala
-
08:01
Ellen Jokikunnas ja Jari-puoliso joutuivat rottajahtiin Italian-kodissaan
-
07:55
"Eihän tuossa ole mitään järkeä" – katso: Christian Heljanko venytti "jumalaiseen kauden torjuntaan"
-
07:40
Kuinka pitkään uimahallissa saa olla? Aikaraja voi tulla vastaan
-
07:27
Ruotsinkieliset yöpäivystykset uhattiin lopettaa – hallitus rokotti vain suomenkielisiä alueita
-
07:10
Kyllästynyt Venetsia alkoi kerätä turisteilta maksun – tästä on kyse
-
06:58
USA kasaa hurjaa MM-joukkuetta – ensimmäiset tähtinimet julki
-
06:57
Vallankumous muutti Portugalia pysyvästi 50 vuotta sitten – itsevaltainen hallinto kaatui vuorokaudessa
-
Lataa lisää