Pyöräkatu on isolle osalle suomalaisista vielä outo konsepti, vaikka niitä on ollut käytössä jo pari vuotta.
Suomeen saatiin reilut kaksi vuotta sitten uusi katutyyppi, kun kesäkuun alussa 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki toi tullessaan pyöräkadut. Liikenneturvan kysely kuitenkin paljastaa, että pyöräkaduilla ajamiseen liittyy vielä hankaluuksia. Uuden katutyypin liikennesääntöjä eivät kaikki tunne.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti arvelee tiedotteessa, että vaikeudet pyöräkadun sääntöjen tuntemisessa voivat ainakin osittain selittyä sillä, että pyöräkatuja on toistaiseksi otettu käyttöön vain harvakseltaan.
Ruutti muistuttaa, että niin autoilijat kuin muutkin moottoriajoneuvojen kuljettajat saavat ajaa pyöräkadulla, mutta heidän on sopeutettava vauhtinsa pyöräilynopeuteen ja pyöräilijöille on annettava esteetön kulku. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista tämän tiesi alle puolet.
Lue myös: Harvempi kuin joka kolmas suomalainen tietää tästä pyöriä ja sähköpotkulautoja koskevasta liikennesäännöstä
– Pyöräkadun liikennemerkki ei itsessään aseta nopeusrajoitusta, eli suurin sallittu nopeus osoitetaan erillisellä merkillä. Jalankulkijoita varten pyöräkadulla on erikseen jalkakäytävä, Ruutti selventää.