Suomen poliittisimmaksi räppäriksi julistettu Yeboyah ravistelee valtarakenteita: "En omi kulttuuria, koska olen suomalainen"

Yeboyah on suomalaisen räpin uusi nouseva tähti, joka herättelee keskustelua vanhoista valtarakenteista.

22-vuotias Yeboyah eli Rebekka Kuukka on monille tuttu nimi varsinkin helsinkiläisistä räppi- sekä dj-piireistä. Nuori helsinkiläisnainen on muutaman vuoden ajan toiminut aktiivisena vaikuttajana urbaanin musiikin skenessä muun muassa Sini Sabotagen keikka-dj:nä, D.R.E.A.M.G.I.R.L.S-yhtyeen jäsenenä sekä itsenäisenä artistina.

Heinäkuussa 2019 Kuukka julkaisi visuaalisen, hyvin poliittiseksi tituleeratun Elovena EP -albumin, joka ravisutti suomalaista musiikkimaailmaa – vaikka artisti ei varsinaisesti tarkoittanut näin tapahtuvan.

– Elovena EP:ssä mietin mitä voisin antaa tälle räppikulttuurille, joka on antanut mulle niin paljon. Jotain mitä täällä Suomessa ei ole ollut vielä.

Oma tapa tuntui väärältä

Musiikki on aina näytellyt merkittävää roolia Kuukan elämässä. Nuorempana aika kului klassista pianoa sekä kanteletta soittaessa ja yläasteella tie vei musiikkiluokalle. Tuolloin Kuukka kuitenkin koki, ettei hän ollut musiikillisesti yhtä lahjakas kuin luokkatoverinsa.

– Koin, ettei se mun tapani tehdä ollut ehkä se niin oikea tapa tehdä musiikkia, tai näin ainakin luulin.

Kuukka päätyi vaihtamaan koulua ja musiikki taukosi nuoren naisen elämässä, kun into sekä usko omiin taitoihin sammuivat. Tuleva artisti ei halunnut käyttää ääntään enää minkäänlaisen musiikin tekemiseen. Hänen huomaamattaan se kuitenkin vei häntä eteenpäin ja lopulta Kuukka päätyi tekemään ensimmäiset dj-keikkansa.

Musiikin parissa työskentely tuntui luontevalta, vaikka ei tuottanutkaan omaa materiaalia. Kuukan mielessä kyti kuitenkin jatkuvasti toinen ajatus.

– Takaraivossa oli se, että kyllä haluan tehdä myös omaa musaa, ettei juttuni ole vaan se muiden musiikin soittaminen. Sitten Sinin (Sabotage) kanssa kierrettiin Suomea ja sain vähän kuvaa siitä, millaista keikkailu oikeasti on ja millainen maailma tämä on. Huomasin, että mulla oli kuitenkin sellainen pakottava tarve saada sitä omaa musaa ja itseäni julkaistua.

Vuonna 2017 ajatus kääntyi todellisiksi teoiksi, kun Kuukka julkaisi debyyttisinglensä Broflake. Kappale itsessään syntyi nopeasti ja siihen kuvattiin video hetken mielijohteesta lomamatkalla Los Angelesissa.

Broflake saavutti odotettua paremman suosion, jonka siivittämänä vuonna 2019 syntyi Elovena EP.

Roolimallien puuttuminen lannisti

Ensikosketuksensa räppiin ja hip hopiin Kuukka sai lapsena kahdeksan vuotta vanhemman isoveljensä kautta, jonka stereoissa pauhasi aikoinaan muun muassa suomalainen Bomfunk MC’s. Kuukka itse muistelee, että yksi hänen ensimmäisistä räppilevyistään oli Pikku G:n debyyttialbumi Räjähdysvaara.

Lisäksi erittäin tärkeä vaikutin nuoren Kuukan elämässä oli Music Television -kanavan Top10-musiikkivideolistaus.

– Siellä näkyi mun näköisiä ihmisiä. Ruskeita ihmisiä ja tekijöitä eri kontekstissa, mitä olin Suomessa nähnyt. Jos Suomessa näki ruskeiden ihmisten representaatioita, ne olivat esimerkiksi nälkää näkeviä lapsia Afrikassa.

Esikuvia ei löytynyt suomalaisesta räppiskenestä kun Kuukka aloitteli uraansa, eikä niitä ole runsain mitoin vieläkään. Suomalaista räppimaailmaa hallinnoivat miesräppärit, eikä naisilla ole todellakaan ollut vapaata pääsyä sen pelikentälle.  

Kannustusta oman uran luomiseen Kuukka ei ole varsinaisesti saanut skenen sisältä itsessään.

– Silloin, kun olen alun perin halunnut alkaa tehdä räppiä, niin mulle on vain naurettu ja todettu, että ”pärjää itse”.

– En koe, että ilmapiiri olisi ollut kannustava. Mutta siitä huolimatta, vaikka en ole kokenut sitä turvalliseksi ja en ole kokenut, että mua hyväksytään siellä, olen silti tehnyt sitä.

Kuukan mukaan monet miehet ovat esittäneet, että naisten toteuttamaan räppiin ja sen sisältöihin on vaikeaa samaistua. Artistin mielestä ajatus on huvittava, sillä naiset ovat puolestaan pystyneet samaistumaan ongelmitta miesten esittämään räppiin vuosikausien ajan.

Muutama vuosi sitten Kuukka sai neuvoja ja kannustusta uralleen yllättävältä taholta. Vuoden 2017 Flow-festivaaleilla Helsingissä Kuukka pääsi yhdysvaltalaisen räppärin Princess Nokian keikka-dj:ksi, joka taianomaisella tavalla vaistosi nuoren artistin tarvitsevan ohjeita omalle orastavalle uralleen.

– Silloin mietti paljon sitä, että onko tämä mun juttu ja mahdunko tänne, onko minunlaiselleni tyypille täällä tilaa. Princess Nokia oli vain niin upea tyyppi, että hän jotenkin ehkä näki mut semmoisena nuorena tyyppinä, joka tarvitsee tsemppiä. En edes sanonut hänelle mitään, mutta hän totesi mulle, että ”Olen itsenäinen artisti ja olen aina ollut. Sinä voit myös olla, pystyt siihen, voit olla ihan mitä vaan eikä sinun tarvitse mennä siihen muottiin mitä on jo rakennettu, vaan voit rakentaa myös omaa”.

Artistin tuki laukaisi Kuukassa halun ja inspiraation kirjoittaa debyyttinsä Broflaken. Princess Nokian sanat eivät unohdu Kuukan mielestä varmasti koskaan.

– Koen muutenkin, että kun nainen, joka tulee samalta alalta, sanoo: ”sä pystyt siihen”, niin sitten sitä miettii, että hei mä varmasti oikeasti pystynkin tähän.

Tahatonta poliittisuutta

Kuukka ei tarkoittanut Elovena EP:tä poliittiseksi, mutta sellaiseksi se koetaan. Levy on visuaalinen neljän kappaleen kokonaisuus, jonka aikana Kuukka esiintyy ystäviensä kanssa kuvattuna suomalaisissa metsä- ja peltomaisemissa. Videolla esiintyvät ovat suomalaisia, mutta heistä monen elämää rikastuttaa myös jonkun toisen maan kulttuuri.

Artistin itsensä mukaan levyn kappaleet ovat henkilökohtaisia eikä niiden sisällöllä sinällään oteta kantaa mihinkään. Kuukka kuitenkin tiedostaa asetelman olevan lähtökohtaisesti poliittinen ja kantaa ottava.

– Kerron vain niin kuin asiat ovat. Sitten ollaan menty mun kavereiden kanssa meidän mökille, mun äidin lapsuudenkotiin kuvaamaan toi video. Mutta taide heijastaa aina sitä, mitä tapahtuu yhteiskunnassa, niin tuo on osunut tällä hetkellä sellaiseen kohtaan.

– Lisäksi pelkästään se, että olen ruskea nainen tekemässä tuota tuossa skenessä on jo poliittista, vaikka en itse sitä millään tavalla alleviivaisi.

Kuukka ei ole koskaan saanut vasten kasvojaan rankkaa palautetta tekemisistään, mutta on silti kokenut päivittäistä arjen rasismia elämässään. Vaikka hän on syntyperäinen suomalainen.

– Jengi kyselee jatkuvasti, että ”mistä olet kotoisin?” vaikka mä olen Suomesta. Ei mun valkoisilta suomalaisilta frendeiltä kysytä sitä. Se on aina toiseuttavaa.

Varsinkin Elovenasta Kuukka on saanut paljon palautetta, erityisesti sosiaalisen median kautta. Monet viestijät ovat kokeneet, että Kuukka omii jollain tavalla suomalaista kulttuuria, eikä hänellä olisi siihen oikeutta.

Syytökset huvittavat Kuukkaa. Hän teki Elovenan suomalaisena, suomalaisten ystäviensä kanssa omalla mökillään ja toteutti tällä tavalla omaa kulttuuriaan.

– Tosi monet ihmiset eivät ymmärrä, että mä olen suomalainen. He eivät ymmärrä, että jos teen mun omalla mökillä videon, niin en omi kulttuuria, koska olen suomalainen ja teen mun omasta kulttuurista juttuja.

Jos Kuukka saa aiheesta viestejä, hän pyrkii vastaamaan niihin rakentavasti ja yrittää edistää yhteisymmärrystä. Hän ei pelästy kritiikkiä, päinvastoin. Kuukka ajattelee, että viestijä saattaa olla todellisen oivaltamisen kynnyksellä, jolloin tunteita purkautuu ja aihepiiri saattaa tuntua vaikealta. Siksi hän ei halua koskaan rakentaa henkistä muuria itsensä ja toisen ihmisen välille.

Esimerkiksi Elovena EP:n mentyä julki Kuukka sai pitkän ja tunteikkaan viestin Facebookissa eräältä naiselta, joka koki Kuukan ilmaisusta suurta vääryyttä.

– Hän kirjoitti, että ”sä et todellakaan saa käyttää tuota Elovenaa, meiltä vaaleilta riistetään kaikki, tämä on meidän viimeinen juttu, tätä et meiltä vie”.

– Se oli musta niin hauskaa! Siis oh my god, toivottavasti sä selviät! Lähetin hänelle paljon rakkautta, en saanut mitään vastausta sille. Enemmän ajattelee, että tällä ihmisellä on asiat oikeasti tosi hyvin, koska hänellä on aikaa ja jaksamista tehdä näin. Sinällään olen onnellinen niiden ihmisten puolesta.

Avoimempaa keskustelua

Kritiikki kaataa bensaa Kuukan inspiraation liekkeihin. Ilmaisua ja puhetta artistin esille nostamista asioista tarvitaan selkeästi, sillä ne herättävät paljon tunteita. Vaikka Kuukka ei ole tarkoituksella hakeutunut muutoksenrakentajan rooliin, hän on siinä mielellään.

Kuukan mukaan muutosta on tapahtunut ja keskustelu on selkeästi lisääntynyt. Muutaman vuoden aikana esiin on noussut runsaasti erilaisia sosiaalisia ilmiöitä, kuten esimerkiksi globaali Me Too -keskustelu, joita puretaan ja mietitään yhdessä julkisesti ja jotka herättävät kohinaa myös yksityisissä kahvipöydissä.

– Kun keskustelua tulee, niin osaamme myös enemmän toimia sen mukaan ja nostaa esiin erilaisia ääniä. Koen, että me ollaan tosi hyvää vauhtia menossa eteenpäin.

Feministiksi tunnustautuva Kuukka toivoo varsinkin, että tulevaisuudessa ihmiset oppisivat ymmärtämään feminismissä olevan kyse kaikkien, eikä ainoastaan naisten oikeuksista.

Kuukka itse toivoo, että esimerkiksi miesten oikeuksien epäkohdat muistettaisiin myös tasa-arvokeskusteluissa.

– Naisillahan on aika jees tilanne nyt, koska me voidaan keskustella asioista tosi avoimesti. Mutta esimerkiksi miehille on todella kapea malli siinä, millainen miehen pitäisi olla, johon liittyy esimerkiksi se, että saatko puhua avoimesti tunteistasi.

Vaikka asiat ovat ovat parantuneet runsaasti, kehityksen tietä on vielä pitkä matka kuljettavana. Kuukka haluaa alinomaa edistää itseään ja maailmaa ympärillään sekä tarjota sille jotain uutta.

Princess Nokian kannustuksen saattelemana hän aikoo etsiä vierelleen suomalaiselta musiikkikentältä ne ihmiset, jotka haluavat pyrkiä samaan.

– Suomen skenessä on tosi paljon upeita tyyppejä ja tosi monet ovat kiinnostuneita tästä muutoksesta. Jos olet nyt uusi artisti ja haluat alkaa luomaan uraa, niin täällä on monia tyyppejä, joilta voi vähän kysyä neuvoa, ja he luultavasti haluavat auttaa.


Lue myös:

    Uusimmat