Mainos

Suomen Gangnam Style odottaa tekijäänsä

Kun pyylevän miehen ratsastustanssi lyö laudalta tehotuotetut jenkkiartistit, voidaan kai sanoa, että kansa on puhunut.

Tässä tapauksessa kansalla tarkoitetaan tietysti videopalvelu Youtuben käyttäjiä, jotka ovat katsoneet eteläkorealaisen rap-artisti Psyn Gangnam Style -videota kohta 1,3 miljardia kertaa.

– Vielä kymmenen vuotta sitten Psyn video olisi nähty vain Etelä-Koreassa, ja nyt hän on tienannut sillä yli 8 miljoonaa dollaria (yli 5,9 miljoonaa euroa), päivittelee Lucas Watson, Youtuben omistavan Googlen videoista vastaavan johtaja.

Watson piipahti Suomessa, sillä hakukoneyhtiö julkaisi tänään Youtubesta suomalaisen version. Googlen tavoite on houkutella suomalaisia sisällöntuottajia ja mainostajia palveluun. Suomalaiset videoiden tekijät voivat ansaita rahaa sallimalla mainosten näyttämisen videoidensa yhteydessä.

– Olen varma, että Suomesta löytyy joku mahtava artisti tai koomikko tai vaikkapa kypäräkameran omistava laskettelija, jonka videosta tai videoista tulee kansainvälinen hitti.

Ennennäkemätön vetää yleisöä

Millä reseptillä suomalainen kamerankäyttäjä voisi rakentaa kansainvälisen hittivideon? Tuskin ainakaan tukeutumalla perikansallisiin elementteihin, arvelee Helsingin yliopiston viestinnän tutkija Johanna Sumiala.

– Yleensä netti-ilmiöt ylittävät kansalliset rajat. Videoiden jakaminen ja linkittäminen ruokkii varioimista ja muihin teoksiin viittaamista, ei niinkään omaleimaisuutta, Sumiala kertoo.

Watsonin mukaan videoyhteisöä kiinnostavat asiat, joita ei ole ennen nähty tai tehty. Youtubeen on syntynyt kokonaisia viihdekategorioita, joita ei ole ollut olemassa televisiossa tai muissa perinteisissä tiedotusvälineissä. Videopalvelun menestystarinoihin lukeutuu toisaalta esimerkiksi Khan Academy, epäkaupallinen koulutuskanava, jonka videoitujen miniluentojen avulla opetellaan muun muassa matematiikkaa, fysiikkaa ja historiaa.

– Se ei taatusti olisi toiminut televisiossa, mutta verkossa näitä opetusvideoita on katsottu miljoonia ja miljoonia kertoja, Watson kertoo.

Epävarma ansaintamalli

Youtuben suosituimpia sisältöjä ovat maailmanlaajuisesti paitsi musiikki, myös esimerkiksi eläimet, ruuanlaitto ja niin sanotut how to make -videot, joissa opetetaan ihmisiä tekemään eri asioita. Tällä saralla rahoiksi on lyönyt esimerkiksi videobloggaaja Michelle Phan, itseoppinut kauneusguru.

Sumiala arvelee, että muotiin ja kauneuteen keskittyvillä opetusvideoilla voi saavuttaa Suomessakin hyvin yleisöä ja sitä kautta mainostajia.

– Se, kuinka moni todellisuudessa pystyisi elättämään tällä tavoin itsensä, on sitten eri asia. Voidaan kysyä, että kuka hyödyttää ja ketä.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara ei toistaiseksi näe Youtubea merkittävänä tulonlähteenä videoiden tekijöille.

– Tämäntyyppiset sosiaaliset mediat hakevat vielä muotoaan ja osaltaan haetaan vielä bisnesmallia, miten sisällöntuottajien ja toisaalta mainostajien kannattaisi yhdessä toimia, Aspara sanoo.

Lucas Watsonin mukaan Youtubeen kuuluu maailmanlaajuisesti tuhansia videoiden tekijöitä, jotka ansaitsevat vuodessa yli 100000 dollaria. Mainostajien potentiaalisen yleisön muodostavat yli 900 miljoonaa kuukausikävijää.

(MTV3 - STT)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.