Suomeen kohdistuu valtava huijauspuheluiden vyöry – teleoperaattoreilla toivoton taistelu: "Huijauksen näkeminen lähes mahdotonta"

Huijausviestien määrät ovat kasvaneet koronan aikaan – F-Securen Hyppönen kertoo, mistä vilunkiviestin tunnistaa 4:18
Myös huijausviestien kerrotaan lisääntyneen kevään aikana – näin tunnistat vilunkiviestin.

Suomeen kohdistuu tällä hetkellä valtava huijauspuheluiden vyöry. Soittoja on raportoitu olevan jopa kymmeniä tuhansia päivässä ja suomalaiset teleoperaattorit ovatkin mahdottoman edessä huijareita vastaan taistellessaan, sillä keinoja puheluiden torjumiseen on hyvin rajoitetusti.

Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle kertoo, että yrityksessä on huomattu huijauspuheluiden määrän kasvaneen.

– Huijauspuheluita on tietysti tapahtunut koko ajan, mutta määrä on tosiaan ollut kasvussa.

Westerstråhle kertoo Telian pystyvän blokkaamaan osan ulkomailta tulevista huijauspuheluista.

– Me monitoroimme ulkomailta Suomeen tulevaa liikennettä, ja analysoinnin avulla pystymme havaitsemaan ja blokkaamaan huijareita, hän kertoo.

Tänä vuonna Westerstråhle kertoo Telian blokanneen jo yli 2,5 miljoonaa puhelua. Suhteessa puheluiden kokonaismäärään luku on kuitenkin pieni.

Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Walleniuksen mukaan blokkaaminen onkin äärimmäinen keino.  

– Tilanne on todella hankala. Puhelinverkot ovat globaali kokonaisuus ja puheluiden määrä on valtava, ja riski siitä, että asiattomien puheluiden sijasta estäisimme vahingossa myös asiallisia puheluita, on suuri.

Wallenius vertaakin puhelua kirjekuoreen.

– Kirjeestäkään harvoin päältäpäin näkee, onko kyseessä tärkeä vai turha posti, hän sanoo.

"Huijauksen näkeminen lähes mahdotonta"

Myös DNA:n hallinto- ja turvallisuusjohtaja Vesa Vuoti painottaa blokkausten olevan poikkeuksellisia.

Hänen mukaansa suomalaisen teleoperaattorin on todella vaikeaa estää ulkomailta tulevia huijauspuheluita, sillä monissa tapauksissa ulkomailta soitetaan Suomeen väärennetyillä numeroilla.

– Tällaisissa tilanteissa huijauksen näkeminen on lähes mahdotonta, hän kertoo.

Vuoti myös huomauttaa, että huijareilla on myös erilaisia keinoja pysytellä huomaamattomana.

– Esimerkiksi monet huijarit tekevät niin, että soittavat ja lopettavat puhelun ennen kuin siihen vastataan ja sitten toivovat, että heille soitetaan takaisin.

Vuotin mukaan tässäkin tilanteessa teleoperaattorin on vaikeaa arvioida, onko kyseessä huijauspuhelu vai ei.

– Operaattoreilla on laillisia keinoja blokata selviä huijauspuheluita, mutta se on todella vaikeaa juuri erittäin suurten volyymien vuoksi ja esimerkikisi siksi että nämä huijarit muuttavat käyttämiään numeroita. Emme halua blokata asianmukaisia puheluita, hän painottaa.

"Tänään puhelu, huomenna tekstiviesti"

Vuoti painottaa, että paras tapa estää huijauksia on lisätä ihmisten tietoisuutta erilaisista huijauksista. Hän myös muistuttaa, että huijarit yrittävät jatkuvasti keksiä uusia ja toimivampia tapoja huijata ihmisiltä rahaa tai henkilötietoja.

– Tänään se on puhelu, huomenna tekstiviesti ja ylihuomenna sähköposti. Ihmisten on oltava varuillaan, Vuoti kommentoi.

Hän pitää kiirettä peukalosääntönä huijauspuheluiden tunnistamiseen.

– Huijarit yrittävät luoda tilanteen, jossa on toimittava äkkiä. Mieti, miksi jollain voisi olla kiire saada sinulta rahaa tai tietoja.

Myös Wallenius mainitsee kiireen tyypillisenä piirteenä ja suosittelee harjoittamaan tervettä epäluuloisuutta.

– Jokaisen kannattaa harkita kriittisesti sitä, mihin puheluihin vastaa ja jos vastaa, miettiä harkita tarkasti sitä, mitä siellä pyydetään. Liian hyvät tarjoukset ovat yleensä juurikin niitä.

Jos huijauspuheluita tulee paljon samoista numeroista, Westerstråhle neuvoo lisäämään ne estolistoille, vaikka huijarit usein vaihtavat numeroitaan.

– Meilläkin niiden torjuminen on eräänlaista kissa ja hiiri -leikkiä. Me yritämme parhaamme estämällä numeroita, jonka jälkeen huijarit taas muuttavat numeroitaan.

Telia Company omistaa MTV Oy:n.

Lue myös:

    Uusimmat