Suomalaistutkimus: ALV-alennus ei laske hintoja, vaan johtaa usein yritysten parempiin katteisiin

8:24imgMikä on Suomen talouden tila koronakriisin keskellä? Valtiovarainministeri Matti Vanhanen arvioi.
Julkaistu 02.09.2020 05:56

MTV UUTISET–STT

Arvonlisäveron alennukset näkyvät hinnoissa heikommin kuin veron nostot, selviää Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) ja Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tutkimuksesta.

VATT kirjoittaa tiedotteessa, että väliaikaista alv-alennusta on ehdotettu keinoksi tukea koronaviruksen leviämisen aiheuttaman kriisin kurittamia aloja. Veronalennuksen on toivottu laskevan hintoja ja parantavan kuluttajien ostovoimaa.

Tutkimuksen mukaan alv-alennus johtaa kuitenkin usein yritysten parempiin katteisiin alhaisempien hintojen sijaan. VATT kertoo, että tutkimus on julkaistu arvostetussa Journals of Political Economy -tiedelehdessä. Siinä tarkasteltiin Suomessa vuosina 2007 ja 2012 toteutettuja alv-muutoksia kampaamo- ja parturialan palveluiden arvonlisäverotukseen. 

60 prosenttia hinnoista ei muuttunut lainkaan

Tiedotteessa kerrotaan, että ensin palvelut siirrettiin 14 prosenttiyksikköä matalammalle alv-kannalle, ja viiden vuoden päästä takaisin samalle tasolle.

Tutkimuksessa käy ilmi, että 60 prosenttia hinnoista ei muuttunut lainkaan alv-alennuksen myötä. Sen sijaan alv:n palautuessa pääkannalle eli kun veroa nostettiin samat 14 prosenttiyksikköä, melkein kaikki yritykset korottivat hintojaan.

– Etenkin yritykset, joilla on matalat katteet, reagoivat alv-muutoksiin epäsymmetrisesti. He eivät muuta hinnoitteluaan, jos arvonlisäveroa alennetaan, mutta nostavat hintojaan paljon, jos veroa korotetaan, tutkimusprofessori Jarkko Harju VATT:sta toteaa tiedotteessa

Lue myös: "Koronakriisi jättää pitkät jäljet" – Etla ei näe tarvetta uusiin koronatuki- tai elvytyspaketteihin

Tuoreimmat aiheesta

Verot