Unkarissa sijaitsevaa Hungaroringia on uusittu viimeisen vuoden aikana isolla kädellä.
Suurimpia ja näkyvimpiä muutoksia ovat uusi varikko, uusi pääkatsomo ja uudet huoltotunnelit. Muutosten myötä Hungaroringistä tulee huippumoderni F1-areena – juuri sopivasti juhlakisan kynnyksellä. Elokuussa ajettava GP on järjestyksessään 40:s.
Juhannuksen alla esiteltiin laajan rakennus- ja kunnostustyön tulokset. Ikääntyvää varikkorakennusta ja sen yhtä lailla vanhentunutta mediakeskusta ei ole vain kunnostettu, vaan ne on käytännössä rakennettu uudelleen alusta alkaen.
Uutta on myös kaksi tunnelia, jotka yhdistävät varikon uudistettuun pääkatsomoon. Katettuun 10 000 katsojan katsomoon tuli uusi terassi ja päivitetyt, modernit selostajakopit.
"Täyttää kaikki vaatimukset"
Radan toimitusjohtaja Zsolt Gyulay ilmaisi ylpeytensä remontista ja kuvaili tulosta "mieltä ylentäväksi näyksi".
– Tavoitteena oli korvata vanhentunut infrastruktuuri modernilla, tehokkaasti toimivalla varikkorakennuksella, joka täyttää kaikki moottoriurheilun ammatilliset vaatimukset, Gyulay kertoi motorsportol.hu:lle.
Uudessa rakennuksessa on nyt 40 varikkoboksia, joista 36 tiimeille ja 4 teknisille toiminnoille, catering- ja VIP-alue, hallintotoimistoja, kattoterassi ja varatotiloja.
Radan muutostyöt eivät ole täysin valmiita ennen huhtikuuta 2026. Uusi mediakeskus on edelleen keskeneräinen, joskin ulkopinta on jo valmis.
– Ensi vuodesta alkaen meillä on päärakennus, joka täyttää kaikki standardit – ei vain auto- ja moottoriurheilutapahtumien tarpeisiin, vaan myös konferensseja ja suuria tapahtumia varten, Gyulay lisäsi.
Unkarin Grand Prix oli alun perin määrä järjestää vuoteen 2027 asti. Vuonna 2023 allekirjoitettiin kuitenkin uusi sopimus, joka jatkoi kisan paikkaa F1-kalenterissa ainakin vuoteen 2032 asti.
Tämä jatkoaika oli ehdollinen modernisointitöiden valmistumiselle, jotka aloitettiin heti sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.