Suomalaisilla paljon kysymyksiä sähköautoista – tässä vastaukset yleisimpiin
Auton koko ja loppuun ajettujen akkujen tulevaisuus ovat asioita, jotka huolettavat suomalaisia sähköautoilussa.
Pääkuvan videoAudi e-tron on saksalainen premium-sähköauto |
Sähköautojen suosio jatkaa vahvaa kasvuaan, mistä kertovat niin tarjonnan monipuolistuminen kuin ensirekisteröintien alati kasvavat määrät. Tämän vuoden tammi-elokuussa sähköautoja on rekisteröity jo 482 kappaletta, mikä lähentelee jo vuoden 2017 kokonaislukua.
Vaikka sähköautot yleistyvät kova vauhtia, sähköautoilu on Nissanin viestintäpäällikkö Mika Särkelän mukaan vielä lapsenkengissä – tällä hetkellä sähköautoilu on ennemminkin aktiivisten edelläkävijöiden kuin koko kansan juttu. Yksi syy tähän ilmiöön löytyy Särkelän mukaan valtion tuen puutteesta, mutta myös ennakkoluuloista.
– Yleisimmät kysymykset sähköautoihin liittyen koskevat yleensä sitä, ovatko sähköautot pieniä ja mahtuuko niihin kyytiin, Särkelä kertoo.
– Meiltä löytyy pakettiauto ja pikkubussi, johon mahtuu seitsemän ihmistä. Ne ovat ihan tavallisia autoja, mutta niitä ei vain tankata samaan tapaan kuin perinteisiä autoja. Tämä on se pieni ero.
Sähköautojen akut hyödynnetään loppuun saakka
Myös ympäristö huolestuttaa suomalaisia autoilijoita. Toinen sähköautoiluun liittyvä argumentti liittyy Särkelän mukaan akkuihin ja siihen, mitä akuille oikein tapahtuu sitten, kun ne ovat tulleet tiensä päähän.
Särkelän mukaan Nissan on kehitellyt erilaisia ratkaisuja siihen, kuinka akut pystytään hyödyntämään senkin jälkeen, kun niissä ei riitä potkua auton tarpeisiin.
– Siinä vaiheessa, kun akut ovat menettäneet autokäyttöön riittävästi tehoa, ne ovat vielä melko tehokkaita virtalähteitä, niin sanottuja virran varastointilähteitä, Särkelä kertoo.
Tästä hyvänä esimerkkinä Särkelä mainitsee Amsterdamissa sijaitsevan urheilukeskuksen, joka on varustettu Nissanin vanhoista sähköauton akuista rakennetulla varavirtalähteellä.
– Virran varastoinnin avulla pystytään pienentämään kokonaiskulutusta ja säästämään ympäristöä esimerkiksi silloin, kun areenalla on iso tapahtuma ja sähkönkulutukseen tulisi muuten iso piikki. Kun sähkö pystytään ottamaan varavirtalähteistä, tällaisia sähköpiikkejä ei synny, Särkelä selittää.
– Pyrimme käyttämään akut loppuun, Särkelä päättää.
Uusimmat
-
11:35
Rallitähden autosta tuli silmänräpäyksessä ruohonleikkuri – "Kaikki tuurit käytetty!"
-
11:20
Allman Brothers Bandin perustaja Dickey Betts on kuollut
-
11:15
Lunta luvassa: Ilmatieteen laitoksen mukaan maastopalokausi kuitenkin alkanut
-
10:59
EK2: Ott Tänakin valitusvirsi jatkuu, suomalaiskuskille jättimäinen takaisku – MTV seuraa Kroatian MM-rallia
-
10:49
Lumipyry vyöryy Suomeen ja ensi viikolla lunta tulee lisää – Pekka Pouta: "En muista eläessäni"
-
10:45
Venäjä tehnyt suuren ilmahyökkäyksen – Ukraina kertoo ampuneensa alas pommikoneen
-
10:44
Nappaa talteen ensimmäisessä Olet mitä syöt -jaksossa nähdyt reseptit
-
10:38
Teemu Suniselta työn vienyt kuski tuli kuviin, MM-ralliselostamosta parahdus – "Pistää karvaalla tavalla sanattomaksi"
-
10:35
Iranilainen uutistoimisto: Maahan ei hyökätty ulkomailta
-
10:22
SM-liigassa säväyttänyt SHL-hyökkääjä palaa Suomeen
-
09:58
Miljoonat jäävät suomalaisilta lunastamatta – miksi panttipullo jää palauttamatta?
-
09:53
Öljyn hinta pompannut selvään nousuun Iraniin tehdyn iskun seurauksena – hermoilu tarttunut pörsseihinkin
-
09:49
Taylor Swift yllätti faninsa
-
09:40
Päivi Räsänen homoseksuaaleja koskevan kirjoittelunsa oikeuskäsittelystä: Jatkan taistelua sananvapauden puolesta
-
09:17
Hyvinvointialueilla pulaa yliopistokoulutetuista ammattilaisista
-
09:11
Rasmus Ristolainen joutui leikkaukseen – edessä pitkä huili
-
09:11
Päivi Räsäsen kirjoitukset homoseksuaaleista korkeimman oikeuden arvioitavaksi
-
09:10
Viime vuonna kotimaassa matkailtiin toissa vuotta vähemmän – ulkomaille suunnattiin useammin
-
09:09
Tässä ovat uudet Selviytyjät Suomi -kisaajat
-
09:03
Elisa kohensi tulostaan alkuvuonna: Toimitusjohtaja näkee kasvun mahdollisuuksia Suomessa
-
Lataa lisää