Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Yli neljä viidestä kyselyyn vastanneista ymmärsi lääkäriä, luotti lääkäriin ja koki tulleensa kohdelluksi kunnioittavasti.
Yli neljä viidestä kyselyyn vastanneista ymmärsi lääkäriä, luotti lääkäriin ja koki tulleensa kohdelluksi kunnioittavasti.
Julkaistu 02.12.2019 14:12

MTV UUTISET – STT

Suomalaiset pitävät lääkäripalveluissa tärkeimpänä nopeaa lääkäriin pääsyä ja kuulluksi tulemista, selviää vakuutusyhtiö Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta.

Suurin osa oli tyytyväisiä edelliseen lääkärikäyntiinsä. Yli neljä viidestä ymmärsi lääkäriä, luotti lääkäriin ja koki tulleensa kohdelluksi kunnioittavasti. Neljä viidestä koki tulleensa kuulluksi viimeisimmän lääkärikäynnin aikana ja lähes yhtä moni koki päässeensä hoitoon nopeasti.

Toisaalta kuuntelun ja kiinnostuksen puute aiheutti myös tyytymättömyyttä vastaajissa. Lisäksi väärät diagnoosit ja kiire olivat syinä tyytymättömyyteen.

– Diagnosointi näyttää olevan iso haaste. Terveydenhoito toimii kyllä hyvin, kunhan tiedetään, mikä on vialla. Liian usein diagnosointi kestää kuitenkin liian kauan tai siinä tehdään virheitä. Toinen mielenkiintoinen havainto on lääkärikunnassa jossain määrin vallitseva empatian puute. Potilas kohdataan liian usein teknisenä objektina eikä ihmisenä, sanoo Ifin tuotejohtaja Tiina Pajamo tiedotteessa.

Tyytyväisimpiä lääkärin toimintaan olivat yli 60-vuotiaat ja ne, jotka kokivat terveytensä hyväksi.

Kyselytutkimuksen toteutti YoGov Finland tämän vuoden lokakuussa, ja sitä varten haastateltiin 1000:ta suomalaista. 

Lisää aiheesta:

Suomalaiset tyytyväisiä lääkäripalveluihin – tyytymättömyyttä aiheuttivat kuitenkin väärät diagnoosit: "Hoito toimii kyllä hyvin, kunhan tiedetään, mikä on vialla"

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista tyytymättömiä julkiseen terveydenhuoltoonTutkimus: Neljännes työikäisistä on joutunut tinkimään ruuasta, lääkkeistä tai lääkärikäynneistä – syynä rahaEvan kysely maalaa karua kuvaa kuntien terveyspalveluista: Enemmistö suomalaista moittii terveydenhuollon toimivuuttaJopa 400 000 suomalaista kokee pääsevänsä liian harvoin lääkäriinNaislääkärin potilaat pysyvät paremmin hengissä – ero hiuksenhienoKysely: Potilaita ei saa asettaa tärkeysjärjestykseen
TerveydenhuoltoLääketiedeKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Terveydenhuolto
  • Eilen09:55
    Kaisa Juuso

    Ministeri Juuso nostaa hallituksen kädet pystyyn – "Ei hyödytä suomalaisia"

  • Eilen05:36
    Lääketiede

    Ensihoidon konkari Jarmo Turva on nähnyt kaiken: Lääkäri nukahti kesken elvytyksen

  • 18.10.08:32
    Riippuvuudet

    Päihdelääkäri huumeriippuvaisten hoidosta: "Meiltä ammattilaisilta puuttuu aika paljon osaamista"

  • 11.10.06:45
    Kuolema

    Miksi kuoleva virkoaa yllättäen juuri ennen menehtymistään? "Ajattelin, että isä on lähtenyt toipumaan"

  • 10.10.18:14
    Sote

    Harmaita hiuksia Etelä-Karjalassa: Massiiviset henkilöstövähennykset uhkaavat