Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisen hittipelin tekijä: Miljoonat lataukset eivät ole vain tuuria

Hill Climb Racing sai alkunsa fysiikan testailusta
Hill Climb Racing sai alkunsa fysiikan testailustaFingersoft
Julkaistu 18.10.2013 17:36(Päivitetty 18.10.2013 17:44)
Toimittajan kuva

Juha Kaija

juha.kaija@mtv.fi

Kempeleläisen mobiilipeliyritys Fingersoftin kehittämää Hill Climb Racing -peliä on ladattu yli 100 miljoonaa kertaa ensimmäisen vuoden aikana.

Yrityksen perustaja on nyt 29-vuotias Toni Fingerroos. Fingersoftin toimisto on omakotitalossa Kempeleessä Oulun lähistöllä. Työntekijöitä on 11. Hill Climb Racing -pelin luoma kasvu on ollut nopeaa, sillä vuosi sitten Fingerroosilla oli yksi työntekijä.

Lukion jälkeen Fingerroos opiskeli vuoden tietojenkäsittelytieteitä, mutta sitten yrittäjyys vei mennessään. Pelialan lisäksi Fingerroos on ollut myös autontuontialalla. Menestys ei tullut heti.

– Voi karkeasti sanoa, että kaksi firmaa "feilanneena" lähdin kohti Fingersoftia, Fingerroos sanoo MTV3 Uutisille.

Fingerroos kertoo, että esimerkiksi vuonna 2011 talous oli äärimmäisen tiukalla, mutta sitten Fingersoftin kamerasovellukset lähtivät vetämään.

Kamerasovellukset siivittivät rallipeliä

Hill Climb Racing sai alkunsa fysiikan testailusta.

– Ensimmäiset versiot olivat semmosia, että oli viivoista koottu grafiikat ja pääsi vähän fiilistelemään, että miltä tuntuu pelata. Sitten siihen tehtiin vain peli ympärille, ei kai siinä sen kummempaa, Fingerroos sanoo.

Hill Climb Racingin nousulle loivat pohjan Fingersoftin kamerasovellukset, joita oli ladattu kymmeniä miljoonia kertoja. Uusi rallipeli saatiin halvalla ison käyttäjämäärän tietoon mainostamalla sitä kamerasovellusten käyttäjille.

– Oli silleen aika varmaa, että se saa ainakin miljoonia latauksia, vaikka olisi kuinka huono peli, sanoo Fingerroos.

Nyt latauksia on siis jo yli 100 miljoonaa.

Fingerroos sanoo, että tavoitteena on enimmäkseen kerätä käyttäjiä eikä niinkään rahaa. Hänen mukaansa Hill Climb Racingissa kaiken voi saada pelaamalla eikä mitään ole pakko ostaa.

Fingerroosin mukaan tämä tuo vakautta, koska käyttäjiä on paljon ja seuraavien pelien markkinointi on siksi halvempaa.

Miksi Suomi pärjää?

Suomalaisten pelifirmojen menestystä on ihmetelty ulkomaita myöten. Fingerroosin mielestä suomalaiset pärjäävät kokemuksen tuomalla osaamisella.

– Meillä on niin pitkä historia it-alaan ja ohjelmistoihin liittyen. Pelihommia on harrastettu pitkään ja on ollut Assembly-tapahtumia ja muita, sanoo Fingerroos.

Tulevaisuudessa Fingerroosin suunnitelmissa on jossain määrin laajentaa toimintaa, mutta porukka halutaan kuitenkin pitää pienehkönä.

– Ei passaa muuttua liikaa semmoseksi korporaatioksi, joka on kylmä ja kolkko. Halutaan, että on rento meisinki hommassa niin saadaan jatkossakin tehtyä mukavia pelejä, Fingerroos sanoo.

Katso Youtubesta, millaisesta pelistä Hill Climb Racingissa on kyse

USA:ssa hämmästellään: Mikä tekee pienestä, lumisesta Suomesta peli-ihmeen?

Lisää aiheesta:

Supercell julkaisee ensimmäisensä pelinsä yli viiteen vuoteen – tältä se näyttääSuomalaisyhtiön uutuuspeli ammentaa saunaeksotiikasta ja valloittaa maailmaaSuomalaisilla pelifirmoilla menee edelleen lujaa – viimeisimpänä taidonnäytteenä helsinkiläisstudion jättituotanto Play Station 5:lle: "Peliä tehtiin kuusi vuotta"Suomalaisen pelistudion omaperäisyys kerää ihailua maailmalla – japanilainen peliguru vieraili Espoossa tutustumasssa hittipeliin: "Hän piti näkemästään"Nyt voit haravoida Suomen mahtavaksi mobiilipelissä! Suomessa tehtiin parissa päivässä peli Trumpin puheista innostuneinaSuomalaisen peliyhtiön johtaja kertoo menestystarinansa – pokeripöydästä Trump-pelin luojaksi