Suomalainen Fair haluaa mullistaa vakuuttamisen – tuo tilalle sovelluksen ja ihmisjoukon vertaisturvan

Uusi suomalainen Fair-mobiilisovellus pyrkii tuomaan uuden ja osittain myös täydentävän vaihtoehdon vakuuttamiselle – älypuhelinsovelluksen kautta käytettävän vertaisturvan. Fair-palvelu lanseerattiin Slushissa tapahtuman avajaispäivänä.

– Ei pitkiä käsittelyaikoja, ei kohtuutonta omavastuuta, ei korkeita vakuutusmaksuja. Maksat kuukausimaksun vain, kun ryhmässäsi on tarpeeksi korvauspyyntöjä. Korvauspyyntöjen tekeminen on nopeaa ja reilua: ryhmän jäsenet äänestävät niistä — anonyymisti ja reaaliajassa, näin Fair itse kertoo itsestään verkkosivuillaan.

Käytännössä sovelluksessa voi liittyä erilaisiin maksullisiin ryhmiin, joista voi saada korvauksia vahingon sattuessa tekemällä hyvityspyynnön – jos vain muut sovelluksen käyttäjät puoltavat hyvitystä riittävästi.

Esimerkiksi Mobiililaitteet-ryhmään liittyneet voivat hakea hyvitystä matkapuhelimelle tai tabletille otetun laitevakuutuksen omavastuusta vahinkotapauksessa. Ryhmässä jäsenenä ollessa tulee maksettavaksi kuukausimaksu, tässä tapauksessa 0,70 euroa. Suurin sallittava vahingon hyvityspyyntö on Mobiililaitteet-ryhmässä 100 euroa, josta hyvitettävä osuus on 90 prosenttia pyynnöstä. Fair pitää loput 10 prosenttia itsellään korvauksena palvelun tarjoamisesta.

Täysin tavallisesta vakuuttamisen toimintatavasta Fair eroaa hyvityspyynnön jälkeisellä ryhmän jäsenten äänestyksellä. Ryhmästä arvotaan 9 jäsentä äänestämään ja hyvitys maksetaan, jos pyyntö saa vähintään 5 puoltavaa ääntä. Rahat maksettavaan hyvitykseen veloitetaan satunnaisesti arvottuna ryhmän jäseniltä pieninä 0,70-1,90 euron veloituksina vahinkotyypistä riippuen. Ryhmän jäsen voi joutua maksamaan hyvitystä korkeintaan kerran kuukaudessa. Sovellukseen liitetään luotto- tai maksukortin tiedot.

Fairin muita ryhmiä Mobiililaitteiden ohella ovat alussa Autot, jossa hyvitetään Mobiililaitteet-ryhmän tavoin varsinaisen autovakuutuksen omavastuuta vahinkotapauksessa sekä Urheiluvälineet, jossa hyvitetään urheiluvälineiden rikkoutumisia. Lisäksi mukana on laajempi Huono onni -ryhmä, jossa ei hyvitetä esineiden tai henkilöiden vahingoittumisia. Sen sijaan ryhmästä voi hakea rahallista lohtua esimerkiksi loman mennessä pilalle tai huonojen treffien osuessa kohdalle.

Osalla ryhmistä on yhteistyökumppani, jonka markkinointiviesti voidaan lähettää hyvityspyynnön yhteydessä tai muutoin. Esimerkiksi Mobiililaitteet- ja Autot-ryhmissä kumppanina on Sonera.

Fairin perustajia ovat vakuutus- ja rahoitusaloilla työskennelleet Johannes Hirvaskoski ja Tero Weckroth. Lisäksi sovellusta on ollut toteuttamassa Taiste Oy.

Lue myös:

    Uusimmat