Sotakirja myy isänpäivänä, vaikka maailma ympärillä on muuttunut – markkinoinnille kritiikkiä: "Kaikki miehet eivät tähän muottiin mahdu"

1:54
Katso video: Monessa kodissa isänpäivän lahjapaketista paljastui tänäkin vuonna samantyyppinen kirja kuin menneinäkin vuosina.

Nuoret isät eivät tunnista itseään isänpäivän alla nähdystä mainonnasta. Tänä vuonna sosiaalisessa mediassa virisikin keskustelu, herättääkö isyys miehessä automaattisesti mielenkiinnon sotakirjallisuutta kohtaan. 

Miehet ovat monenkirjava joukko, jonka kirjavuus ei vähene isäksi tulemisen myötä. Hämmästyttävää onkin huomata, että isänpäivälahjaksi ostettavat kirjat ovat samantyyppisiä vuodesta toiseen. Neljän kärki on muuttumaton.

– Jokin sota-aiheinen, ajankohtainen muistelmateos, dekkari ja joku Finlandia-palkintoehdokkaista, kuvailee Suomalaisen kirjakaupan myymäläpäällikkö Kristina Samiselkä isänpäiväksi myytäviä kirjoja.

Tämä nelikko on pysynyt samana vuosia ellei vuosikymmeniä.

– Viime vuosina olen tosin huomannut, että kirjalahjaa hankkivat pyrkivät ostamaan mahdollisimman osuvan teoksen lahjaksi ja näkevät kovasti vaivaa oikean kirjan löytämiseksi.

Isäkuvaa syytä laajentaa

Miehet ry:n hallituksen jäsen Janne Salakka toivoo muutosta.

– Jos pitää sotakirjoista ja urheilijaelämäkerroista, niin se on toki ihan ok, mutta kaikki miehet eivät tähän muottiin mahdu. Tämä olisi hyvä huomata markkinoinnissakin, sanoo Salakka.

Salakka sanoo samaa kuin sosiaalisen median palstoilla käyty keskustelu nosti esiin.

– Ei kaikki miehet automaattisesti kiinnostu sotakirjoista isäksi tullessaan.

– Isäkuvaa olisi hyvä laajentaa. Esimerkiksi isän ja lapsen suhteesta voisi keskustella enemmänkin ja ylipäätään hoivasta näin isänpäivänä, sanoo Salakka.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja