Sora piinaa pyöräilijöitä Helsingissä – poikkeuksellisen paljon vahinkoja

Helsingissä talvella hiekoitukseen käytettävä pyöristämätön, teräväreunainen sora on puhkonut useiden pyöräilijöiden kumit. 

Palautetta sorasta on tullut pyöräliikkeisiin runsaasti tänä talvena, mutta soraa ei tulla vaihtamaan.

Katu- ja puisto-osaston päällikön Osmo Torvisen mukaan palautteet eivät ole olleet niin negatiivisia, eikä ongelma hänen mukaansa ole ollut niin suuri, että soraa pitäisi lähteä vaihtamaan.

Helsingin teillä käytetään hiekoitussepeliä, joka on pestyä ja murskattua kiviainesta. Tämä rikkoo helposti polkupyörien kumit.

Oulussa tilanne on toinen. Oulun kunnossapitopäällikkö Kai Mäenpään mukaan Oulun pyöräreiteille ei edes hyväksytä puikkomaista, terävää sepeliä.

– Laatuvaatimuksenamme on sepeli, joka ei ole liian liuskemaista. Tarkistamme myös sepelin aina ennen sen käyttöönottoa.

Pyöräilykuntien verkosto ry:n toiminnanjohtaja Matti Hirvonen on samoilla linjoilla Mäenpään kanssa.

–  Kaikkein parasta olisi, jos Helsingissäkin voitaisiin siirtyä Vantaan käytäntöön ja siirryttäisiin pyöreämpireunaista sepeliä tai soraa pyöräteillä. Se on vähentänyt ihan oleellisesti pyöränkumien rikkoontumisia ja Helsingissäkin tätä ehdotettiin, mutta se tyrmättiin ylläpidon toimesta kustannussyillä.  Käsittääkseni Vantaan liikenneinsinöörit ovat kyllä laskeskelleet, että ei sen pitäisi kovin paljon kalliimmaksi tulla.

Hirvonen tuo esille myös pyöräilyn terveyshyödyt.

– Jos ihmiset jättävät talvipyöräilyn väliin sen takia, että kumit puhkeilevat, niin sillä on ehkä yhteiskunnan kannalta kalliimpia vaikutuksia kuin pieni kustannuslisä teiden ylläpidossa.

Lue myös:

    Uusimmat