Soneran sähköposti toimii taas

Soneran sähköpostipalvelu toimii jälleen normaalisti pitkän häiriökauden jälkeen. Hyvityksiä yhtiö maksaa asiakkailleen yhteensä yli 3 miljoonaa euroa.

Soneran sähköpostipalvelu toimii taas normaalisti, TeliaSonera Finland tiedotti tänään. Viestintävirasto vaati aiemmin, että virusviestien ja roskapostin pahasti ruuhkauttaman sähköpostipalvelun toiminta oli saatava kuntoon viimeistään kyseiseen päivään mennessä.

Soneran sähköpostiliikenne takkuili lokakuussa usean viikon ajan ja oli kolmisen viikkoa sitten hetken aikaa jopa kokonaan poikki. TeliaSonera lupasi jo aiemmin maksaa häiriöstä kärsineille asiakkaille korvauksia. Hyvitettävien asiakkaiden määräksi on nyt täsmentynyt noin 250 000 ja hyvitysten kokonaissummaksi noin 3,2 miljoonaa euroa, yhtiö kertoi tiedotteessaan.

Asiakkaat, joiden sähköpostipalvelu on toteutettu ruuhkasta kärsineellä sähköpostijärjestelmällä, saavat automaattisesti hyvityksen seuraavassa laskussaan joulukuusta lähtien. Hyvitys on sähköpostipalvelun yhden kuukauden kuukausimaksu tai puolet siitä niillä asiakkailla, joilla sähköposti liittyy internetliittymään.

S

uodatus auttoi

TeliaSoneran mukaan sähköpostien kulku nopeutui ratkaisevasti, kun yhtiö kolme viikkoa sitten aloitti Swen-virusviestien suodatuksen palvelimilta. Sen jälkeen liikenteestä on suodatettu useita satoja tuhansia Swen-viruksen aiheuttamia sähköposteja päivittäin. Lisäksi on parannettu sähköpostijärjestelmän virustorjuntaominaisuuksia ja jatkettu järjestelmäpäivityksiä.

Tästä päivästä lähtien ryhdytään Swenin lisäksi suodattamaan laajasti muitakin eri viruksia sisältäviä viestejä. Sonera on lisäksi ottanut yhteyttä runsaasti virus- tai roskapostiviestejä lähettävien tietokoneiden omistajiin ja avustanut heitä pääsemään eroon viruksesta. Viruksen saastuttama tietokone voi suoltaa verkkoon tukuttain viestejä itsekseen omistajan sitä edes huomaamatta.

Johtaja Risto Pätsi Sonerasta sanoo, että sähköpostiruuhkan saaminen hallintaan vaati yhtiöltä isoja panostuksia.

- Olemme päivittäneet lähes koko sähköpostijärjestelmämme ja muun muassa jakaneet noin 300 F-Securen lahjoittamaa virusturvaohjelmistoa pahimmin Swen-viruksesta kärsiville asiakkaillemme. Verkon häiriöitä ja väärinkäytöksiä seuraavaan ryhmäämme on lisätty henkilöstöä, ja järjestelmäpäivitysten myötä suodatamme myös muita kuin Swen-viruksen sisältäviä virusviestejä, Pätsi kertoo.

Asiakkaiden tietoturvapäivityksiä pyritään kohentamaan siten, että yhtiö tarjoaa kuluttajainternetliittymiin loppuvuoden aikana tilattavat virusturva- ja palomuuripalvelut ilman kuukausimaksua tammikuun loppuun saakka.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat