Slushin toimitusjohtaja iloitsee ilmiöstä, joka tuo suuren määrän uutta rahaa Suomeen: "Tulee entisestään kiihtymään"

5:21
Katso video: Koronaepidemia piti Slushin järjestämisen vaakalaudalla viimeiseen asti, kertoo tapahtuman toimitusjohtaja Miika Huttunen.

Helsingissä on parhaillaan menossa kasvuyritystapahtuma Slush. Vuodesta 2008 vietetty Slush pidetään tänä vuonna Messukeskuksessa ja osallistujia on jälleen ympäri maailmaa koronasta huolimatta. 

Yrittäjiä ja sijoittajia yhteen kokoavassa tapahtumassa on kävijöitä tänä vuonna kaikkiaan 8800, kun vuonna 2019 Slush keräsi 25 000 kävijää.

Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen on kuitenkin tämän vuoden lukuihin hyvin tyytyväinen.

– Meillä on huikea määrä startupeja ja sijoittajia suhteessa kävijämäärään. Sijoittajia on lähes saman verran kuin 2019. Tulevaisuuden Wolteja ja Supercellejä täällä on todella paljon, Huttunen hehkuttaa MTV Uutiset Liven haastattelussa.

Slush näyttää, mitä tulevaisuus tuo

Huttusen mukaan Slush on kasvuyrityksille paikka löytää mahdollisuuksia nopeampaan kasvuun.

– On se sitten rahoitusta, neuvoa, ideoita tai inspiraatiota, Huttunen listaa.

Slush on myös hyvä ikkuna siihen, mitä maailmassa tapahtuu vuoden, kahden tai jopa viiden vuoden päästä, Huttunen sanoo.

– Täällä näkyvät asiat ovat usein sellaisia, jotka täällä ovat jo arkipäivää, mutta jotka tulevat valtavirtaan vasta myöhemmin, Huttunen sanoo.

"Ollaan menty kuukausi kerrallaan"

Korona näkyy luonnollisesti myös Slushissa. Huttusen mukaan tapahtumassa osallistujilta vaaditaan koronapassi, mutta myös muut koronatoimet ovat laajat.

– Maskien käyttöä suositellaan ja kansainväliset vieraat testataan. Myös siivousta ja ilmanvaihtoa Messukeskuksessa on tehostettu.

– Tämän kaiken lisäksi on ostettu 14 000 pikatestiä kävijöille.

Kuten muidenkin tapahtumien kohdalla, korona piti järjestäjiä jännityksessä viimeiseen saakka.

Milloin tiesit varmasti, että Slush ylipäätään järjestetään?

– Ollaan menty kuukausi kerrallaan. Sanotaan, että se, milloin tiesin varmasti, että tapahtuma tapahtuu, oli todennäköisesti tänä aamuna, Huttunen sanoo.

Isot kaupat hyödyttävät Suomea monin tavoin

Slushin toimitusjohtajan mukaan Woltin ja muiden huippuyhtiöiden menestys näkyy vääjäämättä suomalaisessa bisneskentässä yleisemminkin.

– Woltin kaltaiset menestykset tulevat kiihdyttämään suomalaisten firmojen menestystä. Kun tällainen Wolt menestyy, siinä syntyy tietysti verotuloja Suomeen, mutta myös valtava määrä osaamista, yhteyksiä mediaan ja kansainvälisiin sijoittajiin.

Isojen yrityskauppojen merkitys näkyy myös uuden rahan tulona Suomeen.

– Vaurastuminen näkyy yhtiössä mukana olleille työntekijöille, jotka perustavat uudestaan yrityksiä tai sijoittavat uusiin yrityksiin. Tämä kehä, positiivinen kierre, tulee entisestään vaan kiihtymään, ja tämä on ilmiö, joka nyt näkyy Suomessa.

– Suomella on järkyttävän iso positiivinen tuuli selän takana ja sama näkyy myös Slushissa.

Huttunen korostaa, että suomalainen startup-skene on nykyisin muutakin kuin videopelejä.

– Yhä laajemmin löytyy syvään tutkimukseen perustuvia yrityksiä, jotka eivät ole vain pelifirmoja.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja