Mainos

Selätä kuukautiskrampit näillä eväillä

Kuukautisiin liittyvät krampit vaivaavat tutkimusten mukaan 50 prosenttia naisista. Kuinka selättää nuo viheliäät krampit?

Lääketieteessä käytetään kuukautisiin liittyvistä kiputiloista termiä dysmennorhea, joka on alkujaan kreikkalainen sana ja tarkoittaa vaikeaa kuukautista vuotoa. Dysmennorhea voidaan jakaa sekä ensi- että toissijaiseen. Ensisijaisessa dysmennorheassa kramppien taustalla ei ole mitään elimellistä tekijää. Tässä artikkelissa keskittytäänkin juuri ensisijaisessa dysmennorheassa esiintyviin kramppeihin ja niiden hoitoon.

Nuorten naisten vaiva

Kuukautisiin liittyvät krampit vaivaavat erityisesti 20–24-vuotiaita naisia. Kramppien esiintyvyys vähenee merkittävästi naisen saavuttaessa 30 vuoden iän. Erikoista on, että krampit vähenevät nopeammin parisuhteessa elävillä naisilla.

Mikäli kuukautiset ovat alkaneet nuorella iällä ja vuodot ovat useiden päivien ajan runsaat, on erittäin todennäköistä, että krampit ovat kivuliaita. Tupakointi ja ylipaino lisäävät kramppien esiintyvyyttä ja pidentävät niiden kestoa. Myös tamponien käyttö voi joillakin naisilla pahentaa kramppeja. Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa, johon osallistui 380 naista, havaittiin stressin lisäävän merkittävässä määrin kuukautiskramppien esiintyvyyttä.

Hedelmät vähentävät kramppeja!

Ravinto

Terveellinen ruokavalio on avainasemassa kramppien ehkäisyssä. Erään tutkimuksen mukaan kala, kananmunat ja hedelmät vähentävät kramppeja. Vastaavasti viinin nauttiminen lisää niitä. Noin yksi kolmasosa naisista hyötyy siitä, mikäli he vähentävät juuston, voin, maidon, jäätelön ja jogurtin käyttöä. Eräässä toisessa tutkimuksessa suositellaan lisäksi suolan sekä lampaan, sian ja naudan lihan käytön vähentämistä.

Parhaita ruokia kramppien ehkäisyyn ovat sellaiset ravintoaineet, jotka lisäävät PgE1 ja PgE3 sarjaan kuuluvia prostaglandiineja, joilla on havaittu olevan muun muassa lihaksia rentouttavia vaikutuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi tonnikala, sardiinit, lohi ja Ruijan-pallas. Pellavan-, seesamin-, hampun- ja auringonkukansiemenet ovat myös erittäin suositeltavia.

Lisäravinteet

Vitamiineilla ja mineraaleilla voidaan tehokkaasti helpottaa kuukautiskramppeja. Usealla tulee varmasti ensimmäisenä mieleen magnesium, koska sitä mainostetaan krappien ehkäisyyn. Kramppien syntymekanismin taustalla on kuitenkin hyvin monimutkaisia tekijöitä eikä magnesium ole ainoa autuaaksi tekevä aine.

Laajassa hyvin järjestetyssä tutkimuksessa saatiin selville, että tiamiini eli B1-vitamiini helpotti 87 prosentilla naisista kuukautisiin liittyviä kiputiloja ja kramppeja. Ainoastaan 5 prosenttia tutkimukseen osallistuneista naisista ei kokenut saavansa tiamiinin nauttimisesta mitään apua. Tutkimuksessa käytetty annostus oli 100 milligrammaa päivässä.

Niasiinilla eli B3-vitamiinilla on saatu myös erittäin loistavia tuloksia. 87,5 prosenttia naisista sai apua kramppeihin nautittuaan niasiinia 100 milligrammaa kahdesti päivässä kuukauden ajan. Kramppien ilmaantuessa naiset nauttivat niasiinia noin kolmen tunnin välein. Niasiinin kramppien ehkäisyyn käytettävä annostus on siis huomattavasti suurempi kuin B1-vitamiinin. Lisäksi niasiinin nauttimiselle on ominaista pintaverenkierron voimakas lisääntyminen, joka näkyy ihon punottamisena sekä tuntuu pienoisena kutinana. Tästä huolimatta tutkimukseen osallistuneet naiset olivat tyytyväisiä niasiiniin.

Edellisen tutkimuksen tekijät havaitsivat myös, että C-vitamiinin ja rutiinin (tattarista saatu flavonoidiyhdiste) nauttiminen yhdessä niasiinin kanssa tehostaa hiukan hoitovastetta. C-vitamiinin, rutiinin ja niasiinin yhdistelmällä 90 prosenttia naisista sai helpotusta kramppeihin, kun kyseisiä aineita otettiin 7–10 päivää ennen kuukautisvuotoja. Nautitun C-vitamiinin määrä tulee olla 300–3 000 milligrammaa ja rutiinin 60–1 000 milligrammaa päivässä.

E-vitamiinilla apua

E-vitamiinista on tehty muutama tutkimus, joissa on selvitetty kyseisen vitamiinin vaikutusta kuukautiskramppeihin. Ensimmäisessä tutkimuksessa oli mukana 70 naista, jotka nauttivat 150 IU E-vitamiinia 10 päivää ennen vuotojen alkua ja jatkoivat vitamiinin käyttöä myös vuotojen ajan. Uudemmassa ja laajemmassa tutkimuksessa naiset nauttivat E-vitamiinia kahdesti päivässä 200 IU. Vitamiinin käyttö aloitettiin kaksi päivää ennen vuotoja ja jatkettiin vuotojen ajan. Naiset olivat erittäin tyytyväisiä E-vitamiinilla saamiinsa tuloksiin, sillä apua tuli muihinkin dysmennorhean oireisiin kuin kramppeihin.

E-vitamiinin vaikutusta voi tehostaa nauttimalla samalla kalaöljyvalmistetta. Yhdysvalloissa tehdyssä plasebo-kontrolloidussa tutkimuksessa dysmennorheasta kärsivät nuoret naiset saivat joko plaseboa tai kalaöljyä. Kaksi kuukautta kestäneessä tutkimuksessa 73 prosenttia kalaöljyä nauttineista naisista koki saaneensa apua kiputiloihin ja kramppeihin. Kramppeihin kannattaa kuitenkin valita normaalin kalaöljyn sijaan krilliöljyä eli krilliravuista saatavaa öljyä. Vertailututkimuksen mukaan krilliöljy oli huomattavasti tehokkaampaa kramppien hoidossa kuin perinteinen kalaöljy.

MTV3/Helmi

Teksti: Kari Heusala

Kuvat: Shutterstock

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.