Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Sébastien Loeb riisti Tommi Mäkiseltä ainutlaatuisen hetken – suomalainen sai viimeisen naurun hämmästyttävien käänteiden jälkeen

2:01Sébastien Loeb ja Citroën riistivät Tommi Mäkiseltä ainutlaatuiset juhlat – suomalaiset saivat sittenkin viimeisen naurunNäin eteni Monte Carlon MM-ralli 2002: Sébastien Loeb ja Tommi Mäkinen ajattelivat molemmat voittaneensa – suomalaiset saivat sittenkin viimeisen naurun
Julkaistu 26.01.2025 06:45
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Tommi Mäkisen pitkän ja ansiokkaan ralliuran viimeiseksi jäänyt ykkössija tuli sangen erikoisella tavalla 23 vuotta sitten ajetussa Monte Carlon MM-rallissa. Samalla häneltä kuitenkin vietiin ainutlaatuinen hetki uuden tallinsa Subarun kanssa.

Mitsubishillä neljä maailmanmestaruutta voittanut Mäkinen siirtyi kaudelle 2002 Subarulle, kun edellisen vuoden maailmanmestari, sittemmin edesmennyt Richard Burns päätti jatkaa uraansa Peugeot'n riveissä.

Odotukset olivat kovat, ja kolmen edellisen vuoden Monte-voittaja vastasi niihin taistelemalla uudella autolla kärkisijoista heti kauden avauskisassa.

Vastassa oli edellisvuosiin verrattuna uusi tuttavuus, kun historian ensimmäiseksi junioreiden maailmanmestariksi vuonna 2001 kruunattu Sébastien Loeb nousi viimeistään vuoden 2002 Montessa koko rallimaailman huulille.

Citroënilla ajanut Loeb johti kisaa lauantain päätteeksi 28,2 sekunnin erolla Mäkiseen, ja sunnuntaina oli ajettavana vielä lähes sata ek-kilometriä.

Sitten tapahtui jotakin merkillistä.

– Citroën oli pyytänyt mahdollisuutta renkaanvaihtoon lauantain viimeisen pätkän jälkeen, ja he jatkoivat kyselemistä. Tämä herätti kiinnostukseni, ja kun autot olivat päivän päätteeksi parc ferméssä, kävelin katsomaan niitä. Kaikissa muissa autoissa oli kahden pätkän jäljiltä likaiset renkaat, mutta Sébastienin renkaat olivat puhtaat, Subarun silloinen urheilujohtaja George Donaldson muisteli kolme vuotta sitten Dirtfish-sivuston podcastissa.

Koska renkaanvaihto oli tehty ilman lupaa, muutamaa tuntia myöhemmin Loebille langetettiin kahden minuutin aikasakko. Mäkisen vajaan puolen minuutin tappioasema vaihtui reilun puolentoista minuutin johtomarginaaliksi.

Paitsi ettei vaihtunutkaan.

Citroën sai tuomariston muuttamaan aikasakon ehdolliseksi ilmoittamalla aikeistaan valittaa Kansainväliselle autoliitolle (FIAlle).

Autosportin mukaan Citroën-pomo Guy Frequelin oli myöntänyt heidän tehneen virheen vaihtaessaan Loebille uudet renkaat, mutta hänen mielestään kahden minuutin aikasakko oli liian kova rangaistus, sillä Loeb ei ollut saavuttanut lauantaipäivän päätteeksi tehdyllä renkaanvaihdolla minkäänlaista kilpailullista etua.

Kahdet eri voitonjuhlat

Tilanne aiheutti huoltoalueella hämmennystä.

– En ymmärrä tätä päätöstä. Joko rikot sääntöjä ja lennät ulos rallista, tai sitten et riko sääntöjä ja saat jatkaa, kisassa kolmanneksi sijoittunut Ford-kuljettaja Carlos Sainz ihmetteli.

Neljän pätkän päätöspäivä ajettiin läpi niin, että niin Loeb ja Citroën kuin Mäkinen ja Subaru ajattelivat molemmat olevansa kisan kärjessä.

Mäkinen ajoi vain varmistellen maaliin, sillä hänen näkökulmastaan johtomarginaali oli niin tuntuva.

– Jes, jes, jes, jes. Onneksi olkoon, kartturi Kaj Lindström tuuletti yhdessä Mäkisen kanssa, kun kaksikko ajoi viimeisen erikoiskokeen maaliin.

Myös Subarun pilttuussa olivat tässä kohtaa hymyt herkässä.

Hetkeä myöhemmin Loeb ja Daniel Elena löivät maalilinjan ylitettyään samalla tavalla kädet yhteen voiton merkiksi.

Haastatteluissa nähtiin kaksi kuskia, jotka molemmat juhlivat voittoa.

– Totta kai olen tyytyväinen. Emme voi olla muuta kuin hyvin hyvin iloisia, Mäkinen sanoi.

– Olen hyvin iloinen. Tämä on ensimmäinen MM-rallivoittoni. Olen todella todella onnellinen, Loeb myhäili.

Citroënilla saavutusta juhlistettiin lasillisella kuohuvaa, ja Loeb ja Elena pääsivät nostamaan voittopokaalit ilmaan Monacon palatsin edustalla yhdessä silloin vielä prinssinä tunnetun Albertin seurassa.

– Tällä hetkellä ei ole rangaistusta. Kaikki tietävät, että ralli tapahtuu erikoiskokeilla. Kaikki kuskit ja katsojat ajattelevat niin kuin minä. Jos myöhemmin tulee rangaistus, mikäs siinä, Loeb sanoi.

Lopputulokset uusiksi

Ja sehän tuli.

Neljä päivää kisan jälkeen uutisoitiin Citroënin päätöksestä olla jatkamatta valitusprosessiaan. Autosport piti mahdollisena syynä sitä, että FIAn valitustuomioistuin oli perinteisesti koventanut tuomariston alun perin langettamia rangaistuksia eikä päinvastoin.

Niinpä Mäkinen nousi kisan voittajaksi minuutin ja 14 sekunnin marginaalilla. Samalla hän nousi 24. MM-rallivoitollaan yksinään kaikkien aikojen voittotilaston kärkeen ohi Sainzin, Juha Kankkusen ja Colin McRaen. Sittemmin Mäkinen on pudonnut tässä tilastossa kuudenneksi, ja kärjestä löytyy tätä nykyä Loeb 80 voitollaan.

Neljäs Monte-voitto puolestaan nosti Mäkisen jakamaan legendaarisen kisan voittoennätystä yhdessä Jean Trevoux'n, Sandro Munarin ja Walter Röhrlin kanssa – tosin kukaan heistä ei koskaan voittanut kisaa neljästi peräkkäin niin kuin Mäkinen. Nykyinen Monten-valtias on yhdeksän kertaa voittajaksi kruunattu Sébastien Ogier.

23 vuotta sitten ei vielä ollut tiedossa, että vuoden 2002 Monte-voitto jäisi Mäkisen ainoaksi Subarulla ja samalla koko hänen uransa viimeiseksi – eikä sitä siis päästy edes juhlimaan asiaankuuluvalla tavalla.

Lisää aiheesta:

MM-rallikuskit jouduttiin repimään erilleen – Marcus Grönholm todisti huijausepäilyjen seurauksia vierestä: "Hirveä kalabaliikki"Kommentti: Ott Tänakin sumeilematon valhe meni läpi häpeällisellä tavalla – suomalaisten on silti syytä iloita virolaisen menestyksestäKommentti: Sébastien Ogier järjesti nuoremmilleen rallin peruskurssin – Marseljeesin olisi voinut kajauttaa Keniassa jo lähtökorokkeellaSébastien Loebin, 46, luultiin jo rikkoneen Hannu Mikkolan ennätyksen – ruotsalaismestari kiilaa kuitenkin molempien edelleJuha Kankkunen ilmestyi lohduttamaan Tommi Mäkistä – Toyotan rallipomo oppi kantapään kautta, miten haluaa nyt johtaa talliaan: "Se on erittäin epämiellyttävä tilanne"Monte Carlossa herättiin 20 vuotta sitten uskomattomaan aamuun: Tommi Mäkisellä kävi niin makea munkki, ettei se maistunut edes hänelle itselleen – "Ei ollut hauskaa"
MM-ralliTommi MäkinenSebastien LoebRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 12:41
    Sami Pajari

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    Ott Tänak

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    Ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • ti10:47
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta

  • ti06:55
    Hyundai

    Jättitalli rämpii karmealla tavalla – asiantuntijalta lohduton näkemys: "Enpä usko, että ruvetaan"