Tommi Mäkisen pitkän ja ansiokkaan ralliuran viimeiseksi jäänyt ykkössija tuli sangen erikoisella tavalla 23 vuotta sitten ajetussa Monte Carlon MM-rallissa. Samalla häneltä kuitenkin vietiin ainutlaatuinen hetki uuden tallinsa Subarun kanssa.
Mitsubishillä neljä maailmanmestaruutta voittanut Mäkinen siirtyi kaudelle 2002 Subarulle, kun edellisen vuoden maailmanmestari, sittemmin edesmennyt Richard Burns päätti jatkaa uraansa Peugeot'n riveissä.
Odotukset olivat kovat, ja kolmen edellisen vuoden Monte-voittaja vastasi niihin taistelemalla uudella autolla kärkisijoista heti kauden avauskisassa.
Vastassa oli edellisvuosiin verrattuna uusi tuttavuus, kun historian ensimmäiseksi junioreiden maailmanmestariksi vuonna 2001 kruunattu Sébastien Loeb nousi viimeistään vuoden 2002 Montessa koko rallimaailman huulille.
Citroënilla ajanut Loeb johti kisaa lauantain päätteeksi 28,2 sekunnin erolla Mäkiseen, ja sunnuntaina oli ajettavana vielä lähes sata ek-kilometriä.
Sitten tapahtui jotakin merkillistä.
– Citroën oli pyytänyt mahdollisuutta renkaanvaihtoon lauantain viimeisen pätkän jälkeen, ja he jatkoivat kyselemistä. Tämä herätti kiinnostukseni, ja kun autot olivat päivän päätteeksi parc ferméssä, kävelin katsomaan niitä. Kaikissa muissa autoissa oli kahden pätkän jäljiltä likaiset renkaat, mutta Sébastienin renkaat olivat puhtaat, Subarun silloinen urheilujohtaja George Donaldson muisteli kolme vuotta sitten Dirtfish-sivuston podcastissa.

