Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Satamilla parannettavaa vaarallisten aineiden käsittelyssä – Osaaminen onnettomuus- ja vaaratilanteissa puutteellista

Aluehallintovirasto löysi korjattavaa muun muassa satamien liikennekulttuurista. Arkistokuva.
Aluehallintovirasto löysi korjattavaa muun muassa satamien liikennekulttuurista. Arkistokuva.Lehtikuva
Julkaistu 05.10.2017 08:39

MTV UUTISET – STT

Etelä-Suomen satamissa on parantamisen varaa vaarallisten aineiden käsittelyssä. Aluehallintoviraston valvonnassa ilmeni, että eri toimijoilla ei ole tarpeeksi tietoa ja osaamista onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimisesta.

Satamissa toimivat eivät aina tienneet, missä vaarallisia aineita sisältävät kontit ja perävaunut sijaitsevat satama-alueella. Tieto niiden sijainnista on olennaisen tärkeä esimerkiksi silloin, jos satama-alueella syttyy tulipalo.

– Vuodot, tulipalot ja räjähdykset ovat satamissa ja aluksilla harvinaisia, mutta toteutuessaan voivat aiheuttaa merkittävää vaaraa työntekijöille ja pahimmillaan suuronnettomuuden, muistuttaa työsuojelutarkastaja Kari Suvela Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Myös liikennekulttuurissa oli korjattavaa. Satama-alueilla ajettiin ylinopeutta, eikä sovittuja reittejä aina noudatettu.

Uudet merenkulun polttoaineet tuovat myös uutta huomioitavaa turvallisuudessa. Esimerkiksi LNG eli nesteytetty maakaasu vaatii riittävän suoja-alueen, ja tankkiautoja kuljetettaessa tulee huomioida onnettomuusriskit kulkureiteillä.

Aluehallintovirasto antaa myös myönteistä palautetta. Osassa satamista järjestetään säännöllisesti harjoituksia pelastusviranomaisten kanssa, jotta eri toimijoiden osaaminen pysyy ajan tasalla.

Lisää aiheesta:

Poliisi havaitsi puutteita lähes 50 räjäytystyömaallaRaskaalla liikenteellä haasteita pääkaupunkiseudulla: liikenne lisääntynyt, taukopaikoista pulaaLänsimetron räjäytyksistä singonneet kivet rikkoivat 13 ikkunaa – urakoitsija: Turvallisuussuunnitelmat olivat kunnossaRaiteilla kulkee viisi miljoonaa tonnia vaarallisia myrkkyjä – "Harjavallan suurteollisuuspuisto olisi paha paikka"Tarkastuksissa paljastui yllätys – seikkailupuistoissa turvallisuuslaiminlyöntejäKaleva: Kaivosaltaissa useita puutteita suojaamisessa ja laadunvalvonnassa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • 07:45
    Ilmastonmuutos

    Toimintaa ahdistuksen tilalle – Lahden lukiolaisille opetetaan ilmastovaikuttamista

  • 05:33
    Tekoäly

    Ivan Puopolo haastattelemassa avaruusoliota – testaa, erottaisitko nämä "uutisvideot" tekoälyn tekemiksi

  • 05:17
    Junat

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • Eilen21:04
    Tasa-arvo

    Suomalainen klubi ei hyväksy naisia jäsenikseen vieläkään