Sanavalmis poika saa huomiota

Sosiaalinen ja sanavalmis poika saa kasvattajilta huomiota jopa kaksi kertaa niin usein kuin yhtä sanavalmis tyttö.

Tämä selvisi Naisasialiitto Unionin selvityksessä, jossa tarkasteltiin päiväkotien arkea tasa-arvoisen kohtelun näkökulmasta. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa kiinnitettiin huomiota muun muassa siihen, millaisia ominaisuuksia kasvattajat huomaamattaan vahvistavat pojissa ja tytöissä. 


Sanavalmis tyttö jää huomiotta

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Naisasialiitto Unionin projektissa kuvattiin kolmen päiväkodin arkea ja tarkasteltiin kasvattajien asenteita tasa-arvoisen kohtelun näkökulmasta.

Projektipäällikkö Milla Paumon mukaan on tyypillistä, että verbaalista poikaa vahvistetaan, kun taas yhtä sanavalmis tyttö ei saa vastaavaa huomiota. 

Sadun sukupuoliroolit voi vaihtaa

 

- Keskustele lapsen kanssa kirjojen, laulujen ja elokuvien välittämistä sukupuolikuvista. Kokeilkaa yhdessä kertoa satu niin, että käännätte roolit toisin päin. 

- Pohdi, millä perusteella valitset lahjan lapsesi kaverin syntymäpäiville. Miten tyttöyttä ja poikuutta kuvataan onnittelukorteissa? 

- Millaisilla sanoilla ja mistä asioista kehut lasta? 

- Miten puhut lasten kuulleen eri sukupuolta olevista ihmisistä? 

- Millaisia vaatteita ostat lapsellesi? 

- Onko pojallasi lupa koristautua?  

Tytöiltä odotetaan itsenäisyyttä

Paumo kävi videot läpi yhdessä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Hänen mukaansa olennaisia ovat pienet, ohikiitäviltä tuntuvat hetket, joilla tullaan vahvistaneeksi tiettyjä odotuksia. 

 -Kävi ilmi, että esimerkiksi pukemis- ja riisumistilanteissa poikia autettiin pyyteettömästi huomattavasti enemmän ja tyttöjen odotettiin pukeutuvan itsenäisemmin. 

Päiväkodin pienten ryhmässä Hilma ja Roope (nimet keksitty) vasta opettelevat pukemaan. Ulos mentäessä Hilman annetaan pukea itse, kun taas Roopelle autetaan kenkä jalkaan, vetoketju ohimennen kiinni ja peukalo kintaassa oikeaan kohtaan. 

-Oli avartavaa nähdä, kuinka itsekin odotin tytöiltä enemmän omatoimisuutta ja autoin helpommin poikia, sanoo projektiin osallistunut lastentarhanopettaja Liisa Väisänen helsinkiläisestä Tonttulan päiväkodista. 

 

Pojat saavat olla huolimattomia 

Poikia ei pyydetty apulaisiksi eri tilanteissa yhtä usein kuin tyttöjä. Ruoka-apulaiset valittiin tasa-arvoisesti, mutta spontaaneissa tilanteissa avuksi pyydettiin useammin tyttöä, Paumo sanoo. 

Hänen mukaansa tyttöjen auttamisvuorossa oli tyypillistä, että kasvattaja pyysi muistelemaan vaikkapa, ”saiko Kalle jo pastillin”. Nämä muistelut liittyivät lähellä oleviin ryhmän poikiin. 

-Monitulkintainen asia. Tytöille näin annetulla huomiolla vahvistetaan tyttöä tunnollisen huolehtijan rooliin, kun taas pojat saavat viestin, että heihin ei luoteta. 

 

Huomiota myös hiljaisille 

Kasvattajat saivat Paumolta kiitosta esimerkiksi siitä, kuinka tyttöjä ja poikia tuettiin leikkimään keskenään. 

-Jo lelujen asettelulla voidaan vaikuttaa siihen, ketkä leikkivät keskenään, Paumo sanoo. 

Jos yhdessä huoneessa on kotileikki ja toisessa rakennetaan junarataa, tytöt ja pojat kokoontuvat helposti leikkimään erillään toisistaan. 

Projektin myötä tasapuolisuuteen alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Myös hiljaisemmille lapsille alettiin tietoisesti antaa enemmän tilaa. 

-Alettiin esimerkiksi jakaa vuoroja tasapuolisemmin myös niille, jotka eivät ole koko ajan äänessä, sanoo lastenhoitaja Anna Koivunen

-Tasa-arvo on paljon laajempi kysymys kuin vain sukupuoli. Se on sitä, että jokainen saa olla oma itsensä, hän lisää.  

Lue myös:

    Uusimmat