Paikalla San Marinon GP:n kolme parasta kuljettajaa Michael Schumacher (MS), Fernando Alonso (FA) ja Juan Pablo Montoya (JPM).
Kysymys: Michael, et ole päässyt johtamaan Italian kansallishymniä palkintopallilta pitkään aikaan.
MS: Tunne on mahtava. Meillä oli uskomaton viikonloppu. Olemme tehneet kovasti töitä. Parissa edellisessä kilpailussa sorruimme muutamiin virheisiin. Täällä olimme koko viikonlopun ajan kilpailukykyisiä, vaikka jossakin vaiheessa meillä olikin pieniä vaikeuksia. Hyvästä vauhdista voimme kiittää myös yhteistyökumppaneitamme. Shell toi tänne kokonaan uuden bensaseoksen, joka antoi lisää hevosvoimia. Bridgestone on tehnyt rengaspuolella kovasti töitä. Talli on tuonut uusia osia autoon ja parannuksia moottoriosastoon. Kaikki ovat ottaneet askeleen eteenpäin ja tämä tulos palkitsi työn.
Kysymys: Michael, jouduit tekemään kovasti töitä pitääksesi Fernandon takana.
MS: Ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen tuntui vielä hyvältä, mutta sitten ongelmat alkoivat. Täytyy selvittää, mistä ne johtuivat. Renkaissa oli pientä kulumaa, mutta sen ei olisi pitänyt olla isompi ongelma. Auto ei kuitenkaan missään vaiheessa tullut enää yhtä hyväksi kuin kisan alussa. Onneksi tällä radalla ohittaminen täällä on lähes mahdotonta ilman virhettä, kuten viime vuonna näimme. On selvitettävä vastustajan, tässä tapauksessa Fernandon vahvuudet ja oltava tarkkana kriittisissä paikoissa. Taktiikka toimi.
Kysymys: Michael, miten kierroksella ohitettavat käyttäytyivät?
MS: Aika hyvin. En voi valittaa. Kaverit tekivät hyvää työtä radalla.
Kysymys: Fernando, vietit kisan jälkimmäisen puoliskon Michaelin takana.
FA: Sain hänet nopeasti kiinni, mutta kuten Michael sanoi, täällä ohittaminen on vaikeaa tai lähes mahdotonta ilman toisen kuljettajan virhettä, ja Michael ei virheitä tehnyt. Odotin tilaisuuttani, mutta sitä ei tullut. Olen silti tyytyväinen. Lähdimme matkaan raskaalla polttoainekuormalla. Kilpailu osoitti, että se oli oikea ratkaisu. Normaaleissa olosuhteissa ja normaalilla radalla meidän olisi pitänyt voittaa kilpailu. Toista varikkopysähdystä ei myöskään ollut suunniteltu sille kierrokselle. Tulimme sisään paljon kaavailtua aikaisemmin, koska yritimme päästä ohi Michaelista. Emme kuitenkaan siinä onnistuneet. Ehkä paremmin olisi toiminut, jos olisimme odottanut varikkokäyntiäni kierrokselle, jolla sen piti alunperin tapahtua. Mutta mistä sitä tietää. Mestaruustaistelun kannalta kahdeksan pistettä on kuitenkin minulle täydellinen tulos. Kimi ja Fisichella olivat toisena MM-sarjassa ja sain kasvatettua eroa heihin neljällä tai viidellä pisteellä.
Kysymys: Fernando, ajoit toisen shikaanin vähän leveäksi kolme kierrosta ennen loppua.
FA: Ajoin aivan äärirajoilla. Michael oli toisella rengassarjalla todella hidas, mutta hänen kolmas rengassarjansa toimi paremmin eikä hän ollut enää niin hidas. Ei siis ollut enää niin helppoa yrittää ohitusta. Viisi kierrosta ennen loppua yritin kovasti päästä ohi. Otin moottorista kaikki kierrokset irti, mutta kun huomasin ettei ohitukseen ole mahdollisuuksia, löysäsin vauhtia. Otin riskin, mutta lopussa katsoin ettei kannata enää riskeerata.
Kysymys: Juan Pablo, ajoit vahvan kilpailun.
JPM: Kaiken kaikkiaan kilpailu oli hyvä. Sain todella ripeän lähdön ja pääsin Fernandon sisäpuolelle. Hän lähti kuitenkin ohittamaan BAR-autoa, joten jouduin nostamaan kaasua ja menetin siinä pari sijaa. Kokonaisuutena olen kuitenkin tyytyväinen. Olemme tehneet paljon töitä viime viikkojen aikana ja olemme menossa oikeaan suuntaan. Aika-ajosuorituksemme ei ollut odotuksien mukainen, vaikka toki meillä oli aika paljon bensaa. Pääsin monista kuljettajista ohi. Meillä oli riittävän hyvä auto jopa taisteluun kärkipaikasta, mutta kun pääsin kolmanneksi, olin jo 13 sekuntia jäljessä, eikä siinä vaiheessa ollut tehtävissä muuta, kuin tuoda auto maaliin.
Kysymys: Juan Pablo, painostiko Massa sinua lopussa?
JPM: Ei. Oikeastaan vain kruisailin siinä vaiheessa.
Kysymys: Michael, mestaruustaistelu alkoi nyt sinun osaltasi toden teolla.
MS: Kausi ei alkanut aivan suunnitelmien mukaan, mutta mestaruustaistelun kannalta tilanne on nyt kaksi pistettä parempi. Kautta on vielä paljon jäljellä.
Michael Schumacherin saksankielinen osuus:
Tämä on meille unelmatulos. Eilen paalupaikka ja tänään voitto. Kaksi edellistä kilpailua olivat meille vaikeita. Teimme itsekin virheitä, joista olemme ottaneet oppia. Koko tallin väki ja yhteistyökumppanimme kuten Shell ja Bridgestone ovat tehneet hurjasti töitä ottaakseen ratkaisevan askeleen eteenpäin. Myös tehtaalla on tehty autoon uudistuksia, jotka mahdollistivat voiton. Kilpailu ei ollut mitenkään helppo. Varikkokäyntien välissä meillä oli ongelmia, joiden syy täytyy selvittää. Kokonaisuutena voitto oli kuitenkin ansaittu, sillä automme oli todella kilpailukykyinen. Aiomme juhlia voittoa railakkaasti. Toivottavasti myös kannattajamme nauttivat voitosta.
Alonson espanjankielinen osuus:
Kilpailu oli todella vaikea. Lähdin matkaan kaukaa takaa raskaalla autolla. Taktiikka kuitenkin toimi, sillä varikkokäyntini jälkeen nousin toiseksi. Michaelilla oli jälkimmäisellä puoliskolla ongelmia ja pääsin hänen kantaansa. Päätimme tehdä toisen varikkokäynnin suunniteltua aikaisemmin, mutta he ottivat Michaelin sisään jo seuraavalla kierroksella ja pitivät kärkipaikan. Yritin kaikkeni ohittaakseni hänet, mutta se ei riittänyt. Sain kuitenkin eroa MM-sarjassa toisena olleisiin Räikköseen ja Fisichellaan kasvatettua viitisen pistettä, joten mestaruustaistelun kannalta viikonloppu oli täydellinen. Kilpailimme täällä vastustajan maaperällä, ja puolustimme asemiamme kunnialla. Seuraavassa kilpailussa on tähdättävä taas voittoon.
Montoyan espanjankielinen osuus:
Minulle kilpailu oli hyvä. Sain hyvän lähdön, mutta en pystynyt hyödyntämään sitä, koska jäin vähän pussiin enkä tiennyt mihin mennä. Siitä eteenpäin pyrimme hyödyntämään tyhjän radan ennen varikkopysähdyksiä ja pääsemään muutaman nopean kierroksen avulla kilpakumppaneista ohi. Talli on tehnyt viime viikkojen aikana hyvää työtä. Kiitos siitä heille.
(MTV3)