Lauantaina Saksan pääkaupunkiin Berliiniin avataan vihdoin uusi lentokenttä monien vaiheiden jälkeen yhdeksän vuotta aikataulusta jäljessä.
Brandenburgin uuden lentokentän projektia voi hyvällä syyllä kutsua Saksan Länsimetroksi tai Olkiluoto 3 -ydinvoimalaksi.
Samat elementit ovat olemassa: Aikataulu on jatkuvasti venynyt, lukuisia virheitä on tapahtunut ja kustannukset ovat ylittyneet reilusti.
Ensivaiheet jo 30 vuotta sitten
Lentokentän ensivaiheet alkoivat jo Saksojen yhdistyttyä 1990-luvun taitteessa.
Yksi ensimmäisistä poliittisista prioriteeteista oli rakentaa uutta infrastruktuuria, jotta Berliiniä saataisiin yhdistettyä kahtiajaon jälkeen. Tavoitteena oli tehdä Berliinistä myös globaali matkustuskohde.
Puheeksi nousivat myös Tegelin ja Schönefeldin lentokenttien korvaaminen uudella kentällä.
Vuonna 1996 uuden kentän rakentamisesta Schönefeldin kentän viereen tehtiin periaatepäätös, mutta silloin hanke törmäsi oikeudellisiin esteisiin.
Lopulta vuonna 2004 kenttä päätettiin rakentaa, ja rakennustyöt käynnistyivät kaksi vuotta myöhemmin.



