Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saksan GP:n lehdistötilaisuus: Tärkein numero on 11

Michael Schumacher (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)
Michael Schumacher (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Getty
Julkaistu 30.07.2006 17:41(Päivitetty 30.07.2006 17:56)

Saksan GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla kilpailun kolme nopeinta kuljettajaa Michael Schumacher (MS), Felipe Massa (FM) ja Kimi Räikkönen (KR).

Kysymys: Michael, 70. voittosi Ferrarille, 100:s F1-voitto Birdgestonelle, sait paljon Fernando Alonson MM-johtoa kiinni. Ilmiömäinen päivä sinulle?

MS: Esittämäsi numerot ovat tärkeitä, mutta kaikista tärkein numero on 11. Sen verran Fernandolla on jäljellä MM-pistejohtoa. Viikonloppumme oli suurenmoinen. Automme toimi mahtavasti. Ennen tänne tuloa meillä oli hyvä testirupeama, joka oli viimeinen ennen kesän testitaukoa. Teimme uutterasti työtä yhdessä Bridgestonen kanssa, jotta ymmärrämme kaikki asiat viimeistä yksityiskohtaa myöten. Olemme parantaneet autoamme. Shell on toimittanut meille mahtavia tuotteita. Kyse on kokonaispaketista, jonka ansiosta pystymme suorittamaan tällä tasolla, vaikka olikin yllätys, että olimme niin paljon muita edellä. Otamme sen kuitenkin mielihyvin vastaan. Tämä on juuri oikea hetki, jolloin tällaista suorituskykyä kaivataan, jotta pystymme kuromaan MM-sarjassa piste-eroa umpeen ja pitämään paineen yllä.

Kysymys: Michael, tapahtuiko sinulle kilpailussa mitään riskialtista tai huonoa?

MS: Ei. Johtomme oli niin iso, että pystyimme ajamaan varmistellen. Vaikeuksia olisi saattanut aiheutua siitä, että rata oli ajolinjan ulkopuolella erittäin likainen. Ajamme täällä niin pehmeillä rengasseoksilla, että niistä irtoaa kuminpalasia, jotka kerääntyvät yhdessä muiden roskien kanssa ajolinjan ulkopuolelle. Käsittääkseni viimeisessä mutkassa yksi auto ajoi tämän takia ulos. Muillakin autoilla on vaikeuksia. Äärirajoilla ajaminen olisi varmasti ollut vaikeaa, mutta meidän ei tarvinnut tehdä sitä, joten meillä ei ollut pahoja hetkiä.

Kysymys: Felipe, mahtava joukkuesuoritus Ferrarilta?

FM: Tämä oli tavoitteemme, saada molemmat Ferrarit kärkeen. Kun tutkimme suorituskykyämme lauantaiaamuna, havaitsimme kisavauhtimme erittäin vahvaksi. Kaikki tallissamme tekivät mahtavaa työtä. Pyrimme Michaelin kanssa saamaan eroa muihin jo aikaisessa vaiheessa kisaa ja sen jälkeen oli enää kyse siitä, että ajoimme maaliin ensimmäisenä ja toisena.

Kysymys: Felipe, sinun urasi suunta on muuttunut aika tavalla. Nykyään olet melkeinpä rutiininomaisesti palkintopallilla?

FM: Totta. Pääsen totuttelemaan palkintopalliin, mutten ensimmäiseen sijaan. Toivottavasti pääsen sinnekin. Teen kovasti töitä, sillä minun on tärkeää yltää palkintosijoitukseen jokaisessa kisassa. Minun aikani tulee vielä.

Kysymys: Kimi, pääsit ensimmäistä kertaa maaliin Saksan GP:ssä. Maaliinpääsy taisi mennä täpärälle, sillä kisan jälkeen autossasi oli tulipalo?

KR: Ei se ollut mitään turhan vakavaa. Niin käy usein, kun hidastaa vauhtia. Lämpösuoja syttyi tuleen.

Kysymys: Kimi, paalupaikka ja aikainen ensimmäinen varikkokäynti. Kerro taktiikastasi?

KR: Rehellisesti sanottuna, emme saaneet eilen aika-ajon toisen ja kolmannen osion välillä tankattua autoon niin paljon polttoainetta kuin olisimme halunneet. Sen jälkeen tiesimme, että paalupaikka täytyy saavuttaa, koska polttoainetta ei ole niin paljon kuin oli suunniteltu. Tein ensimmäisen varikkopysähdyksen aikaisin, mutta se oli ihan hyvä, koska renkaani olivat jo aivan rajoilla. Toisella rengassarjallanikin puristin kovaa, joten niiden kanssa oli vähän vaikeuksia. Autossani oli yhdessä vaiheessa hydrauliikkaongelma, minkä seurauksena menetin sijoituksen Jenson Buttonille. En saanut täysiä tehoja irti ja vaihteenvaihtaminenkin oli sekaisin. Kun ottaa nämä asiat huomioon, on kolmas sija ihan hyvä. Etenkin kilpailun loppu oli osaltamme vahva.

Kysymys: Kimi, menetit aikaa varikolla takarenkaan kiinnitysmutterin jumiuduttua?

KR: Kyllä. Meillä riitti ongelmia, mutta olimme tarpeeksi nopeita saadaksemme menetetyn ajan takaisin radalla. Olemme ehdottomasti parantaneet autoamme, mutta Ferrareihin on vielä jonkin verran matkaa. Etenemme oikeaan suuntaan ja toivottavasti jo ensi kisassa olemme lähempänä.

Kysymys: Michael, voittamalla loppukauden kisat voitat myös maailmanmestaruuden?

MS: Joo, mutta ei se ole sellaista, mitä voi odottaa tekevänsä. Kolmessa viimeisimmässä kisassa osoittamamme suorituskyky on rohkaisevaa ja antaa odottaa, että pystymme ainakin joissain tulevissa kisoissa säilyttämään samanlaisen vireen. Toivottavasti saamme piste-eroa kavennettua nopeasti, jotta loppukauden kisoissa pääsemme tilanteeseen, jossa voittoja voi välillä mennä muillekin. Meidän täytyy nimittäin olettaa, että Renault nousee takaisin ja voittaa vielä kisan tai kisoja. Meidän täytyy käyttää tämä tilaisuutemme. Tallissa on upea henki ja motivaatio. Kiitosta täytyy jakaa myös Felipelle, joka tekee testeissä hyvää työtä ja keskittyy tiukasti. Olen mielissäni, että hän on tallikaverini.

Räikkösen suomenkielinen osuus:

Ihan hyvä tulos siihen nähden, että meillä oli jo aika-ajossa ongelmia, kun toisen ja kolmannen aika-ajon välillä ei saatu autoon niin paljo bensaa kuin haluttiin. Siinä oli pieni ongelma. Kisassa oli välillä hydrauliikkaongelmaa ja varikkopysähdyksessä ei saatu rengasta kunnolla kiinni tai pois. Siihen nähden hyvä tulos, että päästiin kolmanneksi. Kuitenkin vauhti on parantunut ja kisassa oltiin suht nopeita. Kyllä me eteenpäin ollaan menossa. Tietenkin Ferrariin on vielä matkaa. Tehdään parhaamme ja katsotaan, miten käy ensi kisassa.

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Villeneuve ei aja BMW:llä loppukaudestaAlonso ei pelkää Saksan toisintoaSchumi ei tarvitse samanlaista ylivoimaaRenault analysoinut syyt vaisuuteensaMichelin myönsi vääränlaisen rengastyypinSaksan GP:n lehdistökatsaus: Räikkönen ajaa jo punaisissa
Saksa 2006F1

Tuoreimmat aiheesta

Saksa 2006
  • 07.08.200614:07
    Unkari 2006

    Villeneuve ei aja BMW:llä loppukaudesta

  • 03.08.200613:22
    Bahrain 2006

    Alonso ei pelkää Saksan toisintoa

  • 03.08.200611:54
    Bahrain 2006

    Schumi ei tarvitse samanlaista ylivoimaa

  • 01.08.200615:08
    Saksa 2006

    Renault analysoinut syyt vaisuuteensa

  • 01.08.200612:13
    Saksa 2006

    Michelin myönsi vääränlaisen rengastyypin