Safari-rallin järjestäjillä kikka, jolla villieläimet yritetään häätää rallireitiltä – Jari-Matti Latvala: "Tässä on riski"

Rallin MM-sarjan tähtikuljettajat ovat uudenlaisen haasteen edessä, kun Safari-ralli käynnistyy torstaina Keniassa.

Safari-ralli ajettiin edellisen kerran MM-sarjan osakilpailuna vuonna 2002. Safarilla on edelleen legendaarinen kaiku, mutta kilpailu ei ole enää tuhansia kilometrejä pitkä kestävyyskoetus, jota se oli parikymmentä vuotta sitten.

Tämän vuoden rallissa ajetaan kaikkiaan 18 erikoiskoetta, joille kertyy mittaa 320 kilometriä. Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan mukaan seikkailuluonne löytyy myös nykyisestä Safarista.

– Täällä pitää pystyä ajamaan olosuhteiden mukaan. Yhtäkkiä saattaa tulla isoja uria, rytkyjä, pomppuja ja reikiä. Paikoittain heinien sekaan on pistetty kiviä esteeksi, ettei mutkia pysty leikkaamaan. Se lisää haastetta.

– Reitin varrella on kirahveja, seeproja, paviaaneja. Kirahvit pysyvät varmaankin poissa tieltä, mutta seeprat ja villisiat ovat riski, Latvala luettelee MTV Urheilulle.

Pääkuvan video: Yksi esimerkki villieläinten luomista haasteista nähtiin MTV Urheilun toimittajan takana, kun hän ennakoi kisaa paikan päältä. 

Villieläimet tulivat kilpailijoille tutuksi jo rallin nuotituksessa. Rallijärjestäjät yrittävät tehdä kaikkensa, jotta eläimet pysyisivät poissa ralliautojen tieltä.

– Järjestäjät ovat luvanneet, että helikoptereilla lennetään ennen ensimmäisiä autoja ja eläimet säikytetään pois. Mutta toki on se mahdollisuus, että eläimet hätääntyvät ja silloin ei voi tietää, minne ne menevät. Eläimet liikkuvat eräänlaisella puistoalueella, joten tässä on se riski, että eläimien kanssa tulee ongelmia. Kilpailussa nähdään, miten tämä käytännössä toimii, Latvala kertoo. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Sääntöjen mukaan WRC-autoissa ei saa käyttää karjapuskureita kuten aikoinaan. Kilpureihin on kuitenkin tehty pieniä muutoksia muihin kisoihin verrattuna.

– Olemme yrittäneet nostaa auton mahdollisimman korkealle, eikä meillä ole koskaan ollut näin vahvaa etupanssaria. Olemme myös tehneet puskurin edessä olevan verkon vahvemmaksi, jotta keula olisi paremmin suojattu kiviltä ja linnuilta, Toyotan suomalaispomo sanoo.

Latvala ei urallaan päässyt koskaan kilpailemaan Kenian eksoottisessa kilpailussa. Alkuviikolla hän kävi ottamassa tuntumaa reittiin osallistumalla nuotitukseen kilpailijoiden kanssa.

– Tämä olisi ollut mielenkiintoista ajaa, täytyy myöntää. Isäni oli ajamassa täällä 2001 yksityiskuljettajana N-ryhmän autolla. Hän sanoi, että se oli kaikista kovin ja rankin kilpailu, jonka hän oli koskaan ajanut, ja samalla myös kaikista kallein, Latvala naurahtaa.

Kenian MM-osakilpailu käynnistyy torstaina kello 14.08, kun Nairobissa ajetaan vajaan viiden kilometrin yleisöerikoiskoe. Perjantaista lähtien erikoiskokeet kulkevat Naivasha-järven ympäristössä.

MTV Urheilu seuraa Kenian MM-rallia tiiviisti verkkosivuillaan. 

Lue myös:

    Uusimmat