Saako lahjakorttiasiakas huonompaa palvelua?

Kauneudenhoitolalan työntekijä varoittaa Vauva-lehden keskustelupalstalla hankkimasta lahjakortteja, sillä hän kertoo yritysten pitävän lahjakorttiasiakkaita toisarvoisina.

Keskustelupalstalla moni tunnistaa ilmiön: koska lahjakortista yritys on saanut maksun jo aiemmin, ei asiakkaan palveluun panosteta samalla tavalla.

"Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla.

Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän.

Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle."

Keskustelun aloitus Vauva.fissä. Lue koko keskustelu täältä.

Kuluttajaneuvontaan tulleet valitukset kauneudenhoitoalan lahjakorteista liittyvät yleensä siihen, että lahjakortin voimassaoloaika on umpeutunut tai yritys on lopettanut toimintansa, viestintäjohtaja Laura Salmi kertoo. Lahjakorttiasiakkaiden kohtelu toisarvoisina asiakkaina "maksavien" asiakkaiden rinnalla kuulostaa hänestä lyhytnäköiseltä toiminnalta.

– Kokemukset huonosta palvelusta leviävät nopeasti keskustelupalstoila ja sosiaalisessa mediassa. Jos lahjakorttiasiakas saa hyvää palvelua, hänestä voi saada uuden maksavan asiakkaan, Salmi ihmettelee.

Toisinaan yritys saattaa tiedustella etukäteen, onko kyseessä lahjakortti vai muu maksutapa. Salmen mukaan mitään sääntöä, jonka mukaan lahjakortista tulisi kertoa etukäteen, ei kuitenkaan ole.

Huonoa palvelua – mikä neuvoksi?

Mikäli kokee tulleensa kohdelluksi eriarvoisesti, kannattaa ottaa asia puheeksi palveluntarjoajan kanssa, Salmi ohjeistaa.

– Jos olet tyytymätön keskusteluun, tee kirjallinen valitus jossa kerrot, mihin olet tyytymätön, ja ehdota jonkinlaista hyvitystä. Pyydä yritykseltä vastausta, Salmi neuvoo. Esimerkiksi lahjakorttiasiakkaan saama lyhyempi hoitoaika, josta keskustelupalstalla kerrotaan, olisi peruste valitukseen.

Viime kädessä Salmi kehottaa ottamaan yhteyttä Kuluttajaneuvontaan.

Oletko sinä kokenut saavasi huonoa palvelua lahjakorttiasiakkaana?

Olitpa sitten asiakas tai myyjä, kerro kokemuksesi kyselyssämme. Vastauksia voidaan julkaista nimettöminä tai nimimerkillä MTV Lifestyle sivustolla. Voit halutessasi jättää yhteystiedot toimittajan mahdollista yhteydenottoa varten.

Lue myös:

    Uusimmat