Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saako lahjakorttiasiakas huonompaa palvelua?

Shutterstock
Julkaistu 14.11.2014 11:55

Milja Haaksluoto

milja.haaksluoto@mtv.fi

Kauneudenhoitolalan työntekijä varoittaa Vauva-lehden keskustelupalstalla hankkimasta lahjakortteja, sillä hän kertoo yritysten pitävän lahjakorttiasiakkaita toisarvoisina.

Keskustelupalstalla moni tunnistaa ilmiön: koska lahjakortista yritys on saanut maksun jo aiemmin, ei asiakkaan palveluun panosteta samalla tavalla.

"Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla.

Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän.

Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle."

Keskustelun aloitus Vauva.fissä. Lue koko keskustelu täältä.

Kuluttajaneuvontaan tulleet valitukset kauneudenhoitoalan lahjakorteista liittyvät yleensä siihen, että lahjakortin voimassaoloaika on umpeutunut tai yritys on lopettanut toimintansa, viestintäjohtaja Laura Salmi kertoo. Lahjakorttiasiakkaiden kohtelu toisarvoisina asiakkaina "maksavien" asiakkaiden rinnalla kuulostaa hänestä lyhytnäköiseltä toiminnalta.

– Kokemukset huonosta palvelusta leviävät nopeasti keskustelupalstoila ja sosiaalisessa mediassa. Jos lahjakorttiasiakas saa hyvää palvelua, hänestä voi saada uuden maksavan asiakkaan, Salmi ihmettelee.

Toisinaan yritys saattaa tiedustella etukäteen, onko kyseessä lahjakortti vai muu maksutapa. Salmen mukaan mitään sääntöä, jonka mukaan lahjakortista tulisi kertoa etukäteen, ei kuitenkaan ole.

Huonoa palvelua – mikä neuvoksi?

Mikäli kokee tulleensa kohdelluksi eriarvoisesti, kannattaa ottaa asia puheeksi palveluntarjoajan kanssa, Salmi ohjeistaa.

– Jos olet tyytymätön keskusteluun, tee kirjallinen valitus jossa kerrot, mihin olet tyytymätön, ja ehdota jonkinlaista hyvitystä. Pyydä yritykseltä vastausta, Salmi neuvoo. Esimerkiksi lahjakorttiasiakkaan saama lyhyempi hoitoaika, josta keskustelupalstalla kerrotaan, olisi peruste valitukseen.

Viime kädessä Salmi kehottaa ottamaan yhteyttä Kuluttajaneuvontaan.

Oletko sinä kokenut saavasi huonoa palvelua lahjakorttiasiakkaana?

Olitpa sitten asiakas tai myyjä, kerro kokemuksesi kyselyssämme. Vastauksia voidaan julkaista nimettöminä tai nimimerkillä MTV Lifestyle sivustolla. Voit halutessasi jättää yhteystiedot toimittajan mahdollista yhteydenottoa varten.

Kilpailuformi - Lukijakysely

Lisää aiheesta:

Euroopan kuluttajakeskus varoittaa nettipalvelusta: "2 minuutin terveystarkastelun" seurauksena yllätyslaskuJopa kymmeniä puheluita useista eri numeroista – helsinkiläisen kauneushoitolan toiminta ihmetyttääRavintolalahjakortin käyttämättä jättäminen kasvattaa ravintoloiden pankkitiliäTietty valittajatyyppi voi ajaa firman kaaokseen – näin hän toimii: "Siitä se pyörä lähtee pyörimään"Näin kuluttajia johdetaan Suomessa harhaan – "Tapoja on valtavasti"Maarit luuli pääsevänsä ilmaiseen kasvohoitoon: Osti painostuksen alla kalliin hoitopaketin – "Sain kerrottuani puolisolleni vasta päiviä myöhemmin"
ShoppailuRahaKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 13.9.07:33
    Vaatteet

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 27.8.19:01
    Työ

    Vuodesta 1953 toiminut helsinkiläisliike on nyt päivisinkin lukittu: "Kyllä ihmiset ymmärtävät, kun heille kertoo, miksi"

  • 25.8.06:34
    Verkkokauppa

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut