Suomalaisten elintarvikkeiden vienti on noussut viime vuosina yli kahden miljardin euron arvoiseksi. Kasvu viimeisen viiden vuoden aikana on ollut noin 30 prosenttia.
Inflaatio aiheutti vientiin viime vuonna pienen notkahduksen, koska ostovoiman heikentyminen on heikentänyt useimmiten kalliimpien suomalaistuotteiden menekkiä.
Suomesta viedään ulkomaille pääasiassa jalostettuja tuotteita, koska suomalaiset eivät voi kilpailla muita halvemmilla raaka-aineilla.
Viennillä on suuri merkitys koko ruoka-alan pärjäämiseen.
– Elintarvikevienti on merkittävää koko kansantaloudelle, koska 80 prosenttia viennin arvonlisästä jää Suomeen eli raha jää pyörimään tänne. Voimme kasvun myötä nostaa volyymia ja tuoda lisää rahaa ketjuun niin alkutuotantoon kuin teollisuuteen, kertoo Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail.
Kannattava vienti vaikeaa
Vienti ulkomaille on vaikea ja aikaa vaativa urakka. Esimerkiksi Valio korostaa, että kuluttajien tarpeet on tiedettävä tarkkaan, jotta vienti kannattaa.
Valio vastaa noin neljänneksestä Suomen elintarvikeviennistä ja on yksi suurimpia ellei suurin viejä.
– Minkä ratkaisun se tuote tuottaa asiakkaalle? Siitä lähtee kannattavan viennin lähtökohta. Sitten on myös paljon konkretiaa, mikä on se jakelumalli, logistiikka, kustannukset ja ihan vientiluvat esimerkiksi ruuan osalta. Ruokaviraston kanssa teemme tässä yhteistyötä, kertoo Valion ydinliiketoiminnoista vastaava johtaja .
