Rovaniemellä pakkolaskun tehnyt pienkone oli prototyyppi, joka oli koelennolla, kerrottiin pienkoneonnettomuuden tiedotustilaisuudessa iltapäivällä.
Kaksipaikkaisen amfibiokoneen valmistaneen rovaniemeläisyhtiö Atol Avionin toimitusjohtaja ja pääsuunnittelija Markku Koivurova kertoi, että lento oli samalla yhtiön koelentäjän tutustumislento.
– Hän, jota koulutettiin, oli kyllä 15 000 tunnin veteraani, mutta ei ollut lentänyt pienkoneita viime vuosina. Tarkoitus oli saada tuntumaa takaisin tekemällä läpilaskuja, Koivurova kertoi.
Koneen kuomu aukesi
Pakkolaskun syynä oli koneen kuomun aukeneminen pian lentoonlähdön jälkeen. Lentäjät hidastivat ja yrittivät saada kuomua kiinni, mutta se ei onnistunut. Ensin he yrittivät laskeutua jokeen. Huomattuaan, etteivät pääse sinne asti, lentäjät päättivät tehdä pakkolaskun metsään.
Pakkolasku tehtiin noin kilometri Rovaniemen lentokentän eteläpuolella. Koivurovan mukaan se sujui erittäin hallitusti ja täysin ohjeiden mukaan. Kone kuitenkin syttyi palamaan laskeutumisen jälkeen.
– Itse metsäänlaskussa ei tullut minkäänlaisia vammoja. Ilman paloa olisi selvitty täysin ilman henkilövahinkoja, Koivurova kertoi. Koivurovan mukaan lentäjille tuli toisen ja kolmannen asteen palovammoja hyvin rajatulle alueelle.
– Käsiin, toiselle päänahkaan ja nilkkoihin.
Kone tuhoutui täysin
Koivurovan mukaan Atolin hallitus ehti jo pitää hätäkokouksen ja todeta, ettei lentokonehanke vaarannu millään tavalla onnettomuuden takia. Aikataulut menevät jonkin verran uusiksi, ja nyt valmisteilla oleva ensimmäinen asiakkaalle tarkoitettu kone ei menekään asiakkaalle vaan jää yhtiön omaan käyttöön.