Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rovaniemen onnettomuuskone oli koelennolla ollut prototyyppi

0:42Pienkone teki pakkolaskun Rovaniemellä – kahdelle lieviä vammoja
Julkaistu 03.07.2018 14:05(Päivitetty 03.07.2018 14:35)

MTV UUTISET – STT

Rovaniemellä pakkolaskun tehnyt pienkone oli prototyyppi, joka oli koelennolla, kerrottiin pienkoneonnettomuuden tiedotustilaisuudessa iltapäivällä.

Kaksipaikkaisen amfibiokoneen valmistaneen rovaniemeläisyhtiö Atol Avionin toimitusjohtaja ja pääsuunnittelija Markku Koivurova kertoi, että lento oli samalla yhtiön koelentäjän tutustumislento.

–  Hän, jota koulutettiin, oli kyllä 15 000 tunnin veteraani, mutta ei ollut lentänyt pienkoneita viime vuosina. Tarkoitus oli saada tuntumaa takaisin tekemällä läpilaskuja, Koivurova kertoi.

Koneen kuomu aukesi

Pakkolaskun syynä oli koneen kuomun aukeneminen pian lentoonlähdön jälkeen. Lentäjät hidastivat ja yrittivät saada kuomua kiinni, mutta se ei onnistunut. Ensin he yrittivät laskeutua jokeen. Huomattuaan, etteivät pääse sinne asti, lentäjät päättivät tehdä pakkolaskun metsään.

Pakkolasku tehtiin noin kilometri Rovaniemen lentokentän eteläpuolella. Koivurovan mukaan se sujui erittäin hallitusti ja täysin ohjeiden mukaan. Kone kuitenkin syttyi palamaan laskeutumisen jälkeen.

–  Itse metsäänlaskussa ei tullut minkäänlaisia vammoja. Ilman paloa olisi selvitty täysin ilman henkilövahinkoja, Koivurova kertoi. Koivurovan mukaan lentäjille tuli toisen ja kolmannen asteen palovammoja hyvin rajatulle alueelle.

–  Käsiin, toiselle päänahkaan ja nilkkoihin.

Kone tuhoutui täysin

Koivurovan mukaan Atolin hallitus ehti jo pitää hätäkokouksen ja todeta, ettei lentokonehanke vaarannu millään tavalla onnettomuuden takia. Aikataulut menevät jonkin verran uusiksi, ja nyt valmisteilla oleva ensimmäinen asiakkaalle tarkoitettu kone ei menekään asiakkaalle vaan jää yhtiön omaan käyttöön.

Yhtiöllä on jo ajatus siitä, miten se estää kuomun aukeamisen jatkossa.

–  Tehdään tuulihaka, vähän niin kuin autojen konepelleissä, että vaikka kuomun aukaisee niin se aukeaa vain viisi senttiä.

Tulipalon syttymissyytä Atol ei vielä tiedä, eikä sitä välttämättä saadakaan varmuudella selville, sillä kone tuhoutui palossa täysin. Valistunut arvaus on, että kun kone on laskun jälkeen kallistunut vasemmalle, polttoainesäiliön kiinnitys on pettänyt ja polttoainetta on päässyt purskahtamaan ulos.

Vain moottori jäi

Onnettomuus tapahtui aamukymmenen aikoihin. Hälytyksen teki lennonjohto. Ensimmäisenä paikalle ehtivät puolustusvoimien yksiköt, sillä puolustusvoimien koneet saivat paikannettua hieman hankalassa paikassa olleen koneen.

Pelastuslaitoksen saapuessa paikalle kone oli jo tuhoutunut lähes täysin.

–  Siellä ei oikeastaan näkynyt enää muuta kuin moottori ja joitain irronneita osia. Maastoa oli jonkin verran palanut, kertoi palopäällikkö Ari Saarenpää.

Poliisi tutkii onnettomuuden syitä yhteistyössä Onnettomuustutkintakeskuksen kanssa.

Tietotaito ei tuhoutunut

Koivurovan mukaan prototyypin kehittämiseen on käytetty yli miljoona euroa, mutta näin suurta taloudellista tappiota yhtiölle ei koidu.

–  Koneen tuhoutuminen ei aiheuta saadun tietotaidon häviämistä. Ainoa taloudellinen tappio on, että joudutaan ottamaan toimitusketjun alkupäästä itselle oma kone, 169 000 euroa ilman veroja mitä ei nyt saada asiakkaalta. Koneessa oli kasko-vakuutus, Koivurova kertoi.

–  Minun päiväni pelasti se, että molemmat kaverit ovat hyvissä voimissa ja hengissä.

Lisää aiheesta:

Veren peittämä Sami Saikkonen pystyi kävelemään itse – Hyvinkäällä pelastustöissä ollut kertoo, miltä paikalla näytti heti lentoturman jälkeenEspoon turmakonetta lentänyt Sami kertoo kauhun hetkistä MTV Uutisille: "Kävi mielessä, että tästä tulee vähän pidempi uimareissu"Moskovan turmakone saattoi syttyä vasta maahan osuessaan – asiantuntija ei pidä salamaniskua todennäköisenä syynä: "Tämä on hyvin poikkeuksellista"Pakkolaskun tehneen pienkoneen valmistaja: Viallisia koneita myyty muutamia, muutoksia tehtäväKuvat: Ex-alppihiihtäjä Sami Uotilan ihmepelastuminen lentoturmasta: Kone kahtia, pakkolasku ryteikköönAsiantuntija repeytyneestä lentokoneesta: Tuho oli lähellä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:38
    Kuopio

    Mikä värishow! Puijon torni verhoutui mestarin väreihin

  • 20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • 20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • 19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • 18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"