Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Red Bull -velho hyökkää autojättien valtaa vastaan: "Mersua ei voiteta paremmalla autolla"

2016 Getty Images
Julkaistu 11.03.2018 12:47

MTV SPORT

F1-sarja on vaarassa menettää suosiotaan, koska sarjassa käytettävät moottorit ovat saaneet määräävän aseman autojen suorituskyvyssä, katsoo Red Bull -tallin tekninen johtaja Adrian Newey.

MAINOS

F1-kausi C Morella

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Mercedes on ollut kuninkuusluokan hybridiaikakauden kiistaton valtias. Newey odottaa saksalaisvalmistajan voimanlähteen jatkavan myös alkavalla kaudella nokkimisjärjestyksessä ensimmäisenä.

- Mercedes on ylivoimainen kaikilla osa-alueilla: moottoritehossa, polttoaineenkulutuksessa, ajettavuudessa ja MGU-H-yksikön toiminnassa. Sitä etua ei voi kumota vain valmistamalla paremman auton, Newey kommentoi saksalaiselle Auto Motor und Sport -lehdelle.

Sarjan omistaja Liberty Media yrittää tasoittaa tulevaisuudessa tallien pelikenttää uusien moottorisääntöjen ja budjettikaton avulla. Myös tulonjako halutaan uudistaa, mutta Newey näkee tähän paremman ratkaisun.

- Se on sosialismia. Tosielämässä se toimi vain teoriatasolla, mutta rajoittakaa työkaluja. Silloin emme tarvitsisi niin paljon työntekijöitä, Newey ohjeisti.

Ensimmäisenä siirtonaan Newey kieltäisi talleilta kokonaan tuulitunnelien käytön.

- Teknisestä näkökulmasta katsottuna ne ovat dinosauruksia ja kuolevat pian muutenkin pois. Käytämme yhä enemmän simulaatioissa CFD:tä (virtauslaskenta). Silloin kilpavarustelu siirtyisi ohjelmistopuolelle, mutta voisimme käyttää vakio-ohjelmia, joissa laskutoimitusten määrä on rajoitettu. Silloin yksittäisten insinöörien kekseliäisyys ja kokemus nousisivat jälleen merkittävään rooliin, Newey visioi.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen F1-moottoripomo: Nykymoottorien kehitys ei tunne rajojaF1-omistaja paljastaa pian visionsa lajin tulevaisuudesta: tästä puhutaan juuri nyt"Ferrarikin on viimein heräämässä" – Red Bull -pomo tolkuttanut pitkään Mersun moottorin salaisuuttaF1-pomon linja moottoriuudistukseen: Haluamme kuljettajista tähtiäF1-moottorit muuttuvat vuonna 2021: luvassa lisää tehoa ja ääntäFIA-pomo tyrmää: F1-sarja ei palaa entiseen
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"