Mercedeksen F1-moottoripomo: Nykymoottorien kehitys ei tunne rajoja

F1-sarjassa nykyisin käytettävien V6-turbohybridien kehitystyö ei tunne rajoja, katsoo Mercedes-tallin moottoripomo Andy Cowell.

Pääkuvan videolla Barcelonan GP:n läpikäynti C Moren selostajan Niki Juuselan johdolla.

MAINOS

F1-kausi vain C Morella

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Formulasarjan 1.6-litraisten turbohybridien aikakausi on nyt viidennellä kaudellaan. Sarjaa neljä edelliskautta hallinnut Mercedes on joutunut muiden valmistajien puristuksessa nyt aiempaa tiukempaan kilpailutilanteeseen.

Mercedeksen moottoriyksikköä johtava Cowell katsoo Ferrarin olevan tällä hetkellä aika-ajossa sarjan tehokkain voimanlähde, mutta italialaisvalmistaja ei vielä aivan kykene vastaamaan Mercedeksen suorituskykyyn kisaolosuhteissa.

Cowell uskoo, että sarjan nykymoottorien kehitystyö voisi jatkua käytännössä loputtomiin.

– Henkilökohtaisesti en usko siihen, että rajoja on olemassa. Moottorista voi aina löytää lisää suorituskykyä, Cowell totesi motorsport.comin mukaan.

– Joka viikko minulla on ilo kuunnella palavereissa välkkyjen insinööriemme ideoita siitä, miten saamme moottorin eri järjestelmistä taas hieman enemmän irti energiatehokkuutta. Sen jälkeen kilpailemme tehtaalla siitä, miten nuo ideat muutetaan käytännön kokeiksi ja niiden luotettavuus todetaan riittävän hyväksi.

– Kaikki neljä moottorivalmistajaa jatkavat kehitystyötä, eikä mitään rajoja ole olemassa, Cowell alleviivasi.

Ferrarin tekninen johtaja Mattia Binotto jakaa täysin Mercedes-kollegansa mielipiteen.

– Olen täysin samaa mieltä Andyn kanssa. Kun saatamme joukon insinöörejä yhteen, niin siitä seuraa aina luovuutta ja innovaatiota. Insinööri ei tunne koskaan rajoituksia, Binotto sanoi.

– Mielestäni edelliskaudet ovat näyttäneet, miten paljon voimme kehittyä vuodesta toiseen. Tähän saakka ei ole ollut nähtävissä mitään sellaista, että olisimme saavuttaneet moottorin rajat, Binotto lisäsi.

Lue myös:

    Uusimmat