Red Bull-pomo paljasti valtavan takamatkan moottoritehoissa

Red Bullin tekninen johtaja Pierre Wache paljastaa C Moren haastattelussa Renault-moottorin häviävän kärjelle tehoissa noin 40 hevosvoimaa. 

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Saksan GP viikonloppuna

Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Saksan GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

Max Verstappen täräytti edellisessä kisassa Silverstonessa, että hänestä tuntui kuin olisi ajanut Formula 2-autolla Formula ykkösiä vastaan. Silverstonen radalla moottoritehot olivatkin ratkaisevassa asemassa, eikä Red Bullilla ollut Renaultin tehovajeen takia saumoja taistella voitosta.

– Hänellä (Verstappenilla) tunteet nousivat pintaan. Mutta auto käyttäytyi odotetusti. Silverstonessa on aika lailla massiivisesti downforcea ja suoranopeudet ovat korkeammalla tasolla kuin aiemmin. Mitä moottoriin tulee, ei ole mikään salaisuus, että turhautumista esiintyy, Wache kommentoi.


Wachen mukaan Silverstonen kaltaisella radalla Red Bull on tehovajeen takia alakynnessä.  

– Häviämme Mercedekselle ja Ferrarille noin 30 kilovattia (40 hevosvoimaa). Jos on sellainen määrä voimaa, on mahdollisuuksia säätää autoa eri tavalla ja optimoida auto kierrosajan mukaan. Ei tarvitse mennä niin kovaa suorilla, vaan voi mennä kovempaa mutkissa.

Hitaammilla radoilla Red Bull on haastanut Ferraria ja Mercedestä tasapäisemmin. On analysoitu, että Red Bull olisi aerodynaamisesti Mercedestä ja Ferraria parempi auto.

– En tiedä, onko se nopeampi mutkissa vai ei. Alusta on hyvä. Auto toimii hyvin ja puskemme parempaan suoritustasoon kauden lopulla. Suoranopeuksien suhteen yritämme kompensoida tilannetta alustan kanssa säädöissä ja saada hyviä suoranopeuksia, jotta voisimme mennä vahvasti mutkiin, Wache arvioi tiiminsä tämän vuoden autosta.

Red Bullin ja Renaultin yhteistyö päättyy tähän kauteen. Ensi vuonna Red Bullia vauhdittaa Honda.

– Ensin meidän on luotava hyvä suhde Hondan kanssa ja integroitava moottori autoomme. Selvitettävä, mitä asioita on tehtävä meidän päässämme moottorin sovittamisessa, kommentoi Wache yhteistyön ensi askelista.

Tänä vuonna Honda on jo vauhdittanut Red Bullin kakkostallin Toro Rosson autoja. Wachen mukaan Toro Rossolla projekti on hoitunut hienosti. Tehoja on löytynyt lisää, eikä Red Bullin tarvitse tehdä ylimääräistä työtä.

– Tällä hetkellä emme tee paljoakaan, koska palaute on muutenkin hyvää. Moottorikehitys on fantastisella tasolla. Palavereissa Toro Rosson ja Hondan kanssa pyrimme selvittämään, mitä ongelmia voisimme välttää ensi kauden moottorissa.

Japanilainen kulttuuri poikkeaa ranskalaisesta. Wache ei odota kohtaavansa sopeutumisongelmia.

– En tiedä eri kulttuurista. Tavoite on sama, eli pitää voittaa. Olen aika varma, että tulee sujumaan hyvin, hän naurahtaa.


Lue myös:

    Uusimmat