Lukioiden matematiikan arvosanalinjat eroavat toisistaan ratkaisevasti, selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) arvioinnista.
Karvin mukaan vaativassa lukiossa arvosanan 5 saanut opiskelija voi olla osaamiseltaan samalla tasolla kuin arvosanan 9 jossain toisessa lukiossa saanut opiskelija. Tämä heikentää opiskelijoiden oikeusturvaa selvästi, sillä lukion päättöarvosanaa käytetään korkeakoulujen hakuprosessissa.
– Tämä ilmiö koskee noin 7000-8000:tta opiskelijaa, kertoo Karvin erikoisasiantuntija Jari Metsämuuronen.
Hänen mukaansa ilmiölle yksi selitys on, että lukioissa ei esimerkiksi ole perusopetuksen kaltaista mekanismia, jolla olisi mahdollisuus tietää mitä pitää osata, että saa esimerkiksi arvosanan kahdeksan. Hänestä myös erilaiset sisällöt ja etenemistahdit ovat ilmiön taustalla.
Raportin mukaan ylioppilastutkinnon ajatellaan tasoittavan tilannetta, mutta näin ei kuitenkaan käytännössä tapahdu.
Metsämuurosen mielestä arvosanaheittelyn taltuttamiseen ei esimerkiksi auta opettajien lisäkoulutus.
Raportti ehdottaakin kolmea ratkaisutapaa, joista kevyemmät ovat, että arvosanat muutetaan vertailukelpoisiksi suhteuttamalla ne käytyihin kursseihin ja ylioppilaskokeen arvosanaan tai kehitetään koulujen kokeiden rinnalle maanlaajuiset oppilaan taitotasoa mittaavat testit. Raskain ja viimeinen vaihtoehto on Metsämuurosen mukaan, että lukioon kehitettäisi uusi mittatikku-järjestelmä, jossa kuhunkin arvosanaan vaadittava osaaminen olisi määritelty tarkemmin.
– Kahdeksan arvosana olisi jollain tavalla fiksattu.
