Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lukion arvosanoissa hurjaa heittelyä – viitosen oppilas voisi toisessa koulussa kuulua parhaimmistoon

Lehtikuva
Julkaistu 14.03.2017 12:10(Päivitetty 14.03.2017 12:15)

MTV UUTISET - STT

Lukioiden matematiikan arvosanalinjat eroavat toisistaan ratkaisevasti, selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) arvioinnista. 

Karvin mukaan vaativassa lukiossa arvosanan 5 saanut opiskelija voi olla osaamiseltaan samalla tasolla kuin arvosanan 9 jossain toisessa lukiossa saanut opiskelija. Tämä heikentää opiskelijoiden oikeusturvaa selvästi, sillä lukion päättöarvosanaa käytetään korkeakoulujen hakuprosessissa. 

– Tämä ilmiö koskee noin 7000-8000:tta opiskelijaa, kertoo Karvin erikoisasiantuntija Jari Metsämuuronen.  

Hänen mukaansa ilmiölle yksi selitys on, että lukioissa ei esimerkiksi ole perusopetuksen kaltaista mekanismia, jolla olisi mahdollisuus tietää mitä pitää osata, että saa esimerkiksi arvosanan kahdeksan. Hänestä myös erilaiset sisällöt ja etenemistahdit ovat ilmiön taustalla. 

Raportin mukaan ylioppilastutkinnon ajatellaan tasoittavan tilannetta, mutta näin ei kuitenkaan käytännössä tapahdu. 

Metsämuurosen mielestä arvosanaheittelyn taltuttamiseen ei esimerkiksi auta opettajien lisäkoulutus. 

Raportti ehdottaakin kolmea ratkaisutapaa, joista kevyemmät ovat, että arvosanat muutetaan vertailukelpoisiksi suhteuttamalla ne käytyihin kursseihin ja ylioppilaskokeen arvosanaan tai kehitetään koulujen kokeiden rinnalle maanlaajuiset oppilaan taitotasoa mittaavat testit. Raskain ja viimeinen vaihtoehto on Metsämuurosen mukaan, että lukioon kehitettäisi uusi mittatikku-järjestelmä, jossa kuhunkin arvosanaan vaadittava osaaminen olisi määritelty tarkemmin. 

– Kahdeksan arvosana olisi jollain tavalla fiksattu. 

Metsämuuronen arvioi, että viimeisen vaihtoehdon kehittäminen veisi vuosia. 

Erot yllättivät 

– Monet asiat ovat kyllä silmien alla, mutta erot ovat yllättävän suuria, kommentoi Matemaattisten aineiden opettajien liiton Maolin puheenjohtaja, lehtori Leena Mannila tuloksia. 

Mannilan mukaan arviointia voidaan saada tasapuolisemmaksi lisäämällä kaikille yhteisiä valtakunnallisia kokeita nivelvaiheisiin. Lukion päättövaiheessa olisi hyvä pitää arvosanoja tasoittava preliminäärikoe tai vastaava valtakunnallisesti yhteinen koe. 

Hän pitää ylioppilaskoetta riittävänä mittatikkuna, mutta sen pakollisuutta pitäisi vielä pohtia. 

– Oman koulun lyhyen matematiikan opiskelijat ovat myöntäneet, että olisivat keskittyneet paremmin, jos olisivat valinneet kirjoittavansa sen, sanoo Mannila. 

Harva tyttö uskoo itseensä matemaatikkona 

Raportin mukaan toisen asteen koulutuksen lopussa parhaista matematiikan osaajista naisia on vain 27 prosenttia, kun miehiä on 73 prosenttia. 

– Kuulostaa tutulta, mutta surulliselta, sanoo Mannila. 

Hänen mukaansa tytöt ovat tunnollisia puurtajia ja usein kokevat olevansa parempia muissa oppiaineissa. Metsämuurosen mukaan on nähtävissä, että kehityspolku alkaa jo viidennellä luokalla, kun osa tytöistä luopuu matematiikkaan panostamisesta. 

Hänen mukaansa on mielenkiintoista, että tekniseltä alalta valmistuu naisia lähes saman verran, 25 prosenttia. 

– Tytöt rajaavat itsensä pois tämmöisistä ammateista. Tietävätkö nämä tytöt oikeasti mitä tästä seuraa? 

Toisaalta Metsämuuronen muistuttaa, että sama kysymys pitäisi kysyä pojilta kirjoittamisen ja lukemisen suhteen. 

Raportin mukaan iso osa naisopiskelijoista koki opintojensa aikana enemmän negatiivisia tuntemuksia, ja heidän käsityksensä itsestään osaajina olivat matalampia kuin miesopiskelijoilla. 

– Meidän on kannustettava tyttöjä, ja myös vanhemmat pitäisi ottaa mukaan. Raportissahan tuli esille myös vanhempien koulutustaustan merkitys, sanoo Mannila. 

Karvin raportti arvioi matematiikan osaamista toisen asteen koulutuksen lopussa, ja siihen osallistui 2051 lukion tai ammatillisen koulutuksen opiskelijaa.  

Lisää aiheesta:

Vain joka kuudes kuutosluokkainen osaa äidinkieltä hyvin – "Äärimmäisen huolestuttavaa"Nuorten lukutaito on romahtanut: "Eivät jaksa lukea sivun mittaista tekstiä"Lukiolaisten ja yläkoululaisten luku- ja kirjoitustaito karmealla tasolla – "Leuhkitaan, ettei ole elämänsä aikana lukenut kokonaista kirjaa"Lukiolaisbarometri jatkaa tarinaa nuorten hyvinvoinnin laskusta – opiskelijahuollon palveluihin kaivataan lisää resursseja Numerot palaavat peruskoululaisten todistuksiin – uusilla kriteereillä yhtenäistetään arviointiaTutkija: Tyttöjen kannattaisi panostaa enemmän matematiikkaan – näkyy työelämässä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 18:47
    Onnettomuudet

    Lapsi loukkaantunut vakavasti Kouvolan Action Parkissa

  • 18:42
    Sanna Marin

    Sanna Marin otti kantaa, mitä Suomen pitäisi nyt tehdä

  • 18:16
    Sanna Marin

    Marinilta suora vastaus kysymykseen vaaliehdokkuudesta

  • 18:07
    Sanna Marin

    Marinilta suora vastaus ehdolle asettumisesta – katso tästä tunnelmia yleisö- ja mediatilaisuudesta

  • 17:39
    Sanna Marin

    Sadat suuntasivat kuulemaan Sanna Marinia – raikuvat aplodit