Ranskan GP:n lehdistötilaisuus: Massa iloitsi lahjasta

MTV3
Julkaistu 22.06.2008 17:59(Päivitetty 22.06.2008 18:33)

Paikalla Ranskan GP:n kolme parasta kuljettajaa Felipe Massa (FM), Kimi Räikkönen (KR) ja Jarno Trulli (JT).

Kysymys: Felipe, Kimin ongelmien jälkeen voitit lopulta selvällä erolla.

FM: En todellakaan osannut odottaa tätä. Välillä tarvitaan vähän onnea ja tänään sitä oli Kimin pakoputkiongelmien muodossa. Onneksi Kimi pääsi maaliin. Tämä oli kiva lahja minulle. Olin jo tyytymässä kakkossijaan. Kimi oli erittäin nopea ja häntä olisi ollut tosi vaikea ohittaa. Tämä oli upea kilpailu, jossa näytimme suorituskykymme. Kilpailijoidemme vauhti jäi toki vähän arvoitukseksi, koska he joutuivat lähtemään kaukaa takaa. Olemme kuitenkin menossa oikeaan suuntaan. Talli on tehnyt loistavaa työtä kuten kaikki yhteistyökumppanimmekin, varsinkin Shell, joka on toimittanut meille erinomaiset bensat ja voiteluaineet. Otimme tärkeän askeleen MM-taistelussa. Töitä on vielä edessä, mutta suunta on oikea.

Kysymys: Felipe, minkälaiset rataolosuhteet olivat lopussa sateen alettua?

FM: Ajaminen oli vaikeaa, koska pisaroita tuli välillä. Välittömästi huomasi, että rata ei ollut enää samanlainen. Hidastin heti vauhtia enemmän kuin olisi tarvinnutkaan. Minulla oli kuitenkin niin suuri ero, että en halunnut ottaa mitään riskejä. Missään vaiheessa ei kuitenkaan satanut niin kovaa, että olisi tarvinnut harkita renkaidenvaihtoa. Hyvä kisa ja tallilta hienoa työtä.

Kysymys: Felipe, miten uskot että kisassa olisi käynyt ilman Kimin ongelmia?

FM: Bensataktiikoidemme välillä oli kahden kierroksen ero. Olin kuitenkin koko ajan noin kolme sekunnin kymmenystä hitaampi, kun ero olisi saanut olla vain 0,1 sekunnin luokkaa. Kimi oli todella nopea ja hänen autonsa oli ehkä vähän paremmassa tasapainossa. Siksi toinen sijakin olisi ollut hyvä tulos, mutta ykkössija on tietysti vielä parempi.

Kysymys: Kimi, olet varmasti tyytyväinen siihen, että sait pisteitä ongelmista huolimatta.

KR: Ongelma oli tietysti pettymys, koska meillä oli hyvä auto koko viikonlopun ajan. Lähdin paalupaikalta ja johdin kisaa aika helposti. Sitten ongelma iski. Valitettavasti niin käy joskus. Tavallaan olimme onnekkaita, kun pääsimme maaliin ja saimme kahdeksan pistettä. Viimeisten kierrosten aikana auto melkein pysähtyi muutamaan otteeseen. Vaikka voiton karkaaminen käsistä oli pettymys, kahdeksan pistettä kelpasivat silti. Tilanteemme MM-sarjassa näyttää nyt selvästi paremmalta. Tallille tulos oli mahtava ongelmasta huolimatta.

Kysymys: Kimi, millaiselta auto tuntui ajaa ongelman jälkeen?

KR: Menetimme valtavasti moottoritehoja. Välillä tehot katosivat kokonaan ja tulivat taas takaisin. Suorilla olin hidas ja varsinkin kiihdyttäminen hitaista mutkista ulos oli vaikeaa. Onneksi olimme niin nopeita alussa, että meillä oli riittävä etumatka muihin. Jos kisa olisi ollut muutamaa kierrosta pidempi, emme varmasti olisi päässeet maaliin. Kuten sanoin, ilman voittoa jääminen oli pettymys, mutta kahdeksan pistettä oli hyvä tulos MM-sarjan kannalta. Kaikki tallissa tekivät parhaansa, mutta valitettavasti tällaista sattuu joskus kilpa-autoilussa, kuten viime kilpailuissakin on nähty. Saavutimme silti kaksoisvoiton, joka oli tallille loistava tulos.

Kysymys: Kimi, miltä ajaminen tuntui sateen alettua?

KR: Oli kuin autossani olisi ollut huonosti toimiva luistonestojärjestelmä, sillä tehot puuttuivat mutkan ulostulossa. Sateella ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta, vaikka joissain paikoissa olikin vähän liukasta. Auto oli kuitenkin aika pahasti vaurioitunut, joten hyvä että selvisimme maaliin.

Kysymys: Jarno, onnittelut Toyotan ensimmäisestä palkintopallisijoituksesta vuoden 2006 jälkeen.

JT: Kilpailu oli vaikea, mutta saavutimme vahvan viikonlopun päätteeksi hienon tuloksen. Panostimme tähän kisaan kovasti, koska halusimme kunnioittaa hyvällä tuloksella Ove Anderssonin muistoa. Hän on tehnyt paljon Toyotan eteen moottoriurheilussa, joten palkintosija tuli oikeaan aikaan. On hienoa nähdä täällä paljon Italian lippuja, koska Italia pelaa illalla EM-kisoissa. Kilpailu oli tosi tiukka. Automme oli hyvässä vauhdissa, vaikka jotkut ovatkin vielä meitä nopeampia. Perjantaista lähtien viikonloppu sujui hyvin ja onnistuin myös aika-ajossa sekä lähdössä. Jouduin silti pidättelemään takanani nopeampia autoja ja taistelemaan kovasti. Sitähän ihmiset toki odottavatkin minulta ja Toyotalta.

Kysymys: Jarno, Heikki sai sinua kiinni sateen alettua.

JT: Edellä ajavan kuljettajan on vaikeampi arvioida, miten paljon sateesta on haittaa. Toisen takana on helpompi aikana. Otin aika varovaisesti, sillä meillä on usein ollut vaikeuksia viileämmissä ja liukkaammissa olosuhteissa. Löysin kuitenkin rytmin uudelleen sateen loputtua ja pystyin säilyttämään asemani.

Kysymys: Jarno, taistelitte yhdessä mutkassa rengas rengasta vastaan.

JT: Mielestäni emme osuneet toisiimme. Taistelu oli niin hieno, että se toi mieleen karting-ajat. En muista vastaavaa vuosiin. Olisi hienoa päästä taistelemaan samalla tavalla jokaisessa kisassa. Meidän on kuitenkin vielä pystyttävä löytämään lisää vauhtia autostamme. Viime vuoteen verrattuna automme on kuitenkin paljon kilpailukykyisempi. Talli työskentelee yhtenäisemmin ja motivoituneemmin ja tekee hienoa työtä. Olemme menossa eteenpäin.

Kysymys: Felipe, olet neljäs MM-sarjan johtaja yhtä monessa kisassa.

FM: MM-sarja on vasta puolivälissä ja kisoja on paljon jäljellä. Emme voi muuttaa suhtautumistapaamme, vaan meidän on lähdettävä kilpailuihin samalla asenteella kuin tähänkin asti. Meidän on pyrittävä saamaan joka kisasta maksimaaliset pisteet, vaikka voittoon ei aina olisikaan mahdollisuuksia. Kuten sanoin, olisin ollut tänään tyytyväinen toiseenkin sijaan, mutta voitto oli toki parempi. Meidän pitää käyttää hyväksemme tilaisuudet päästä kärkeen aina silloin, kun siihen on saumat. On mukava johtaa MM-sarjaa, ja toivottavasti pystymme säilyttämään nämä asemat.

Massan portugalinkielinen osuus:

Fantastinen päivä. Kaikki meni putkeen tallin kannalta. Kaksoisvoitto oli meille hieno tulos. Minulla oli toki pikkuisen onnea. Toinenkin sija olisi ollut minulle todella hyvä tänään, mutta voitto oli sitäkin parempi tulos. Olen todella onnellinen ja kiitollinen siitä, että onni oli tänään myötä. Mestaruustaistelun kannalta tärkeää on saada aina pisteitä niin paljon kuin mahdollista. MM-sarjaa on vielä paljon jäljellä ja mitä tahansa voi tapahtua. Tilanteemme on tällä hetkellä hyvä ja aiomme jatkaa taistelua loppuun asti. Kiitokset tallille ja yhteistyökumppaneillemme, varsinkin Shellille, joka on toimittanut meille aina jokaiseen kilpailuun oikeanlaiset bensat sekä moottori- ja vaihdelaatikkoöljyt, joiden ansiosta olemme pystyneet vielä parantamaan auton suorituskykyä. Kiitokset myös kaikille kannattajilleni, perheelleni ja vaimolleni sekä ystävälleni Roberto Carlosille, joka veikkasi minun voittavan täällä.

Räikkösen suomenkielinen osuus:

Tietenkin vähän harmittava loppu viikonlopulle. Viikonloppu on muuten mennyt hyvin ja auto toiminut. Tuli tekninen vika ja aika helppo voitto vaihtui kakkossijaksi. Pääasia että päästiin maaliin ja saatiin kuitenkin hyvät pisteet. Pitkä kausi on vielä edessä jäljellä ja auto tuntuu kulkevan hyvin, joten ei tässä mitään hätää ole. Viimeiset muutamat kierrokset olivat aika hankalia. Auto meinasi välillä pysähtyä mutkiin. Hyvä että saatiin nämäkin kakkospaikan pisteet. Tästä on hyvä jatkaa.

Trullin italiankielinen osuus:

Olen todella tyytyväinen. Kiitos tallille hienosta tuloksesta. Auto on ollut erittäin kilpailukykyinen koko viikonlopun ajan. Olemme tehneet hyvää työtä. Omistan tuloksen Ove Anderssonille, joka on tehnyt Toyotan moottoriurheiluosaston eteen niin paljon töitä. Minulla oli nopea ja tasapainoinen auto alusta lähtien, vaikka jouduinkin taistelemaan sijoituksista kovasti. Kiitos myös mekaanikoille onnistuneista varikkokäynneistä. Meillä on nyt paljon kilpailukykyisempi auto kuin viime vuonna. Töitä on kuitenkin tehtävä vielä kovasti, sillä edellämme on monia vielä nopeampia autoja. Viikonloppumme oli kuitenkin virheetön ja käytimme tilaisuutemme hyväksi. Kaikki meni putkeen.

(MTV3)