Rallin MM-sarjan tulevaisuudesta mehukas paljastus

WRC
Rallin MM-sarjan uudet säännöt ovat herättäneet kiinnostusta.Luca Barsali/NurPhoto
Julkaistu 07.07.2025 12:37
Toimittajan kuva

Joni Vainio

joni.vainio@mtv.fi

Uusien autovalmistajien ja virittäjätahojen kiinnostus rallin MM-sarjan vuoden 2027 teknisiä sääntöjä kohtaan kasvaa samalla, kun yksityiskohtien viimeistely jatkuu.

Rallin MM-sarjassa astuvat uudet tekniset säännöt voimaan vuodesta 2027 alkaen. Säännöt on laadittu ensisijaisesti edullisemmiksi ja joustavammiksi uusien valmistajien ja tiimien houkuttelemiseksi kasvattamaan sarjaa.

Uusien sääntöjen mukaan autot on rakennettu 345 000 euron kustannuskatolla. Niiden suorituskyky on samanlainen kuin nykyisillä Rally1-autoilla, mutta kustannussyistä niissä käytetään Rally2-autoista tuttuja komponentteja.

FIA:n kesäkuussa World Motor Sport Councilissa hyväksymät tarkennetut korisäännöt antavat vapauden skaalata ja integroida lähes mitä tahansa suunnittelua sedaneista hatchbackeihin, crossovereihin ja täysin räätälöityihin malleihin.

Sääntöjen julkistamisen jälkeen kiinnostus on kasvanut, ja FIA on äskettäin paljastanut, että ainakin kaksi virittäjää työskentelee tiiviisti projektien parissa.

– Voin kertoa, että kaksi työskentelee tiiviisti kanssamme tässä projektissa. Lisäksi olemme mukana muissa keskusteluissa, sanoi FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestellen Pinon.

Motorsport.comin tietojen mukaan ainakin yksi valmistaja on lähestymässä mahdollista julkistusta, joka voisi johtaa uuden toimijan liittymiseen MM-sarjaan vuodesta 2027 alkaen.

Nykyisten tiimien jatko auki

Tällä hetkellä kumpikaan MM-sarjan nykyisistä tehdastalleista, Toyota ja Hyundai, ole vielä virallisesti vahvistanut suunnitelmiaan osallistua vuoden 2027 sarjaan – vaikka Toyotan ymmärretään aloittaneen alustavat valmistelut.

Fordeilla kilpaileva M-Sport vahvisti aiemmin tässä kuussa, että se tarkastelee sääntöjä nähdäkseen, mikä on mahdollista, mutta brittitiimi tarvitsee lisätietoja sarjan tulevasta suunnasta ennen kuin se on valmis sitoutumaan.

Hyundai on myös tehnyt kantansa selväksi ja ehdottanut FIA:lle, että se tarvitsee enemmän joustavuutta käyttöönotettavien voimansiirtojen suhteen, ja se pyrkii esittelemään enemmän tieliikenneautoille soveltuvaa teknologiaa.

Tässä vaiheessa vuosi 2027 keskittyy polttomoottoriajoneuvoihin, vaikka FIA on ilmoittanut aikomuksestaan ​​avata mahdollisuuksia muillekin voimayksiköille tulevaisuudessa. Mutta aikataulua ja sitä, miten ajoneuvojen välinen tasa-arvo saavutettaisiin, ei ole vielä vahvistettu.

FIA keskustelee kuitenkin parhaillaan valmistajien kanssa mahdollisuudesta sallia jonkin verran joustavuutta moottoreille, jotka voivat olla kelpoisia vuonna 2027.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli