Ralliennakko: Ogierilla ensimmäinen ottelupallo triplaan

Sebastien Ogierilla on tilaisuus sinetöidä kolmas peräkkäinen maailmanmestaruutensa jo ensi viikonloppuna ajettavassa Saksan MM-rallissa.

Ogierilla on hulppea 89 pisteen johto Volkswagen-tallikaveriinsa Jari-Matti Latvalaan ennen kauden yhdeksättä osakilpailua. Ogierin mestaruus varmistuu, mikäli hän onnistuu kasvattamaan Mosel-jokilaakson alueella MM-johtonsa 112 pisteeseen. Eli toisin sanoen ranskalainen tarvitsee voiton, ja lisäksi hänen lähimmät uhkaajansa Latvala, Mads Östberg ja Andreas Mikkelsen eivät saa yltää huippusijoille.

Voittaja kuittaa 25 pistettä ja lisäksi kilpailun päättävän Power Stage -erikoiskokeen kolmelle nopeimmalle jaetaan bonuspisteitä tyyliin 3-2-1.

- Minulla ja Julienilla (Ingrassia) on mahdollisuus napata kuljettajien ja kartanlukijoiden MM-tittelit Saksassa. Keskitymme kuitenkin vain omaan tekemiseemme ja haluamme saada menestystä. Tietysti ihanteellista olisi päästä palkintokorokkeen keskipaikalle, Ogier kertoo.

VW:n painajaiskisa

Volkswagen on hallinnut rallin MM-sarjaa siitä lähtien, kun se tuli mukaan tammikuussa 2013. Kotikisassaan Saksassa talli ei ole kuitenkaan onnistunut kertaakaan.

Vuosi sitten Ogier pilasi kilpailunsa jo perjantaina ajettuaan ulos. Hän jatkoi kilpailua seuraavana päivänä, mutta joutui keskeyttämään lopullisesti, kun hän rysäytti toistamiseen penkan puolelle. Jari-Matti Latvala oli tuolloin ajamassa kohti selkeää voittoa, mutta päätöspäivän ensimmäisellä erikoiskokeella suomalaiskuljettaja menetti autonsa hallinnan, ja Polo liukui rinnettä alas keskelle viinitarhaa.

Myös vuonna 2013 Ogier ja Latvala sortuivat ajovirheisiin Saksassa. Tuolloin kilpailun voitti Dani Sordo Citroenilla. Viime vuonna Hyundai pääsi juhlimaan ykkössijaa uransa ensimmäisen voiton ottaneen Thierry Neuvillen johdolla.

Suomalaiset ilman voittoa

Kilpailun käynnistyy perjantaina kahdeksalla erikoiskokeella. Avauspäivän reitti vie autoletkan lähelle Luxemburgin ja Belgian rajaa. Lauantaina kilpailijat käyvät perinteitä noudattaen ottamassa toisistaan mittaan armeijan harjoitusalueella Baumholderissa, jonka röykkyiset betonitiet toimivat normaalisti panssarivaunujen harjoitusbaanoina. Sunnuntaina ajetaan Moselin viinialueella, ja kilpailu päättyy Dhrontalin Power Stageen.

Toistaiseksi Saksan rallissa ei ole nähty suomalaisvoittajia. Marcus Grönholm sijoittui parhaimmillaan toiseksi vuonna 2003. Mikko Hirvonen oli kisassa kolmas vuosina 2007, 2012 ja 2013.

Viime vuoden voittaja: Thierry Neuville, Hyundai 3.07.20,2. Lue raportti

Edelliset voittajat:

2014 Thierry Neuville (Hyundai)
2013 Dani Sordo (Citroën)
2012 Sébastien Loeb (Citroën)
2011 Sébastien Ogier (Citroën)
2010 Sébastien Loeb (Citroën)
2008 Sébastien Loeb (Citroën)
2007 Sébastien Loeb (Citroën)
2006 Sébastien Loeb (Citroën)
2005 Sébastien Loeb (Citroën)
2004 Sébastien Loeb (Citroën)
2003 Sébastien Loeb (Citroën)
2002 Sébastien Loeb (Citroën)

Rallin EK-aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 21.8.
9.30 EK1: Sauertal 1 (14,84 km)
10.43 EK2: Waxweiler 1 (16,40 km)
12.05 EK3: Moselland 1 (23,24 km)
12.50 EK4: Mittelmosel 1 (13,67 km)
Huoltotauko (30 min)
15.40 EK5: Sauertal 2 (14,84 km)
16.53 EK6: Waxweiler 2 (16,40 km)
18.15 EK7: Moselland 2 (23,24 km)
19.00 EK8: Mittelmosel 2 (13,67 km)

Lauantai 22.8.
8.34 EK9: Grafschaft 1 (18,35 km)
10.02 EK10: Bosenberg 1 (17,13 km)
11.32 EK11: Arena Panzerplatte 1 (2,87 km)
11.45 EK12: Arena Panzerplatte 2 (2,87 km)
12.05 EK13: Panzerplatte Lang 1 (45,61 km)
Huoltotauko (30 min)
16.31 EK14: Grafschaft 2 (18,35 km)
18.06 EK15: Arena Panzerplatte 3 (2,87 km)
18.26 EK16: Panzerplatte Lang 2 (45,61 km)
19.47 EK17: Bosenberg 2 (17,13 km)

Sunnuntai 23.8.
8.07 EK18: Stein & Wein 1 (19,59 km)
9.11 EK19: Dhrontal 1 (14,08 km)
Huoltotauko (30 min)
11.31 EK20: Stein & Wein 2 (19,59 km)
13.08 EK21: Dhrontal 2 (14,08 km) *Power Stage

Lue myös:

    Uusimmat