Raitiotien rakentaminen Tampereelle on yhteiskunnallisesti kannattavaa, arvioidaan tänään julkistetussa yleissuunnitelmassa.
Suunnitelman mukaan raitiolinja veisi Hervannan kaupunginosasta keskustan kautta Länsi-Tampereelle. Toinen linja veisi keskustasta Tampereen yliopistolliseen sairaalaan.
Raitiotien kustannusarvio on 245–249 miljoonaa euroa. Busseihin perustuvissa vaihtoehdoissa investoinnit olisivat tästä noin 80 prosenttia.
Raitiotie on raportin mukaan matkustajille mukavampi ja nopeampi. Sen odotetaan lisäävän joukkoliikenteen suosiota. Vauhti ratikan kyydissä olisi nopeimmillaan 70 kilometriä tunnissa, ydinkeskustassa kuitenkin noin 20 kilometriä tunnissa.
Suunnitelman mukaan ratikkalinjan rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan 2016. Koko linja olisi liikennöitävissä 2020-luvun alkupuoliskolla. Siihen mennessä Tampereen väkiluvunkin arvioidaan kasvaneen tuntuvasti.
Kaupunginvaltuusto käsittelee ratikkasuunnitelmaa kesäkuussa. Silloin on määrä päättää, ryhdytäänkö raitiotietä toteuttamaan.
Nykyään Suomessa on raitiovaunuliikennettä vain Helsingissä, jossa raitiovaunulla on monta kutsumanimeä raitsikasta spåraan. Tampereen murteella linja-autoja on kutsuttu nysseiksi.
Mikä olisi sopiva nimi raitiovaunulle tampereeksi? Kommentoi MTV Uutisten Facebook-sivuilla tai jutun kommenttikentässä.