Valtteri Bottaksen siirto Mercedekselle ja Kimi Räikkösen potentiaali Ferrarilla nostavat odotuksia F1-kauteen 2017 lähdettäessä. Kutkuttavimmissa skenaarioissa voitaisiin haaveilla jopa ensimmäisestä suomalaisesta kaksoisvoitosta tai täysin suomalaisesta eturivistä.
Formula ykkösten historiassa on nähty kolme osakilpailua, jossa palkintopallille on noussut kaksi suomalaista samaan aikaan. Kaudella 2008 ilo koettiin kahteen kertaan, kun ensin Räikkönen voitti Malesiassa Heikki Kovalaisen sijoittuessa kolmanneksi ja kesällä Kovalainen käänsi asetelmat edukseen Unkarissa.
Ensimmäiset kahden suomalaisen palkintopallijuhlat koettiin kuitenkin vuotta aiemmin Japanissa 2007, kun Kovalainen yllätti Renault'lla sijoittuen kakkoseksi ennen myöhemmin maailmanmestaruuden voittanutta Räikköstä.
Podiumjuhlien lisäksi kaksi suomalaista on mahtunut lopputuloksissa neljän parhaan joukkoon kahdeksan kertaa. Ensimmäisen kerran tämä onnistui vuoden 1998 Monacon GP:ssä. Mika Häkkinen ajoi paalupaikalta upeaan voittoon Mika Salon tuodessa Arrowsin heikon auton maaliin peräti neljäntenä.
Bottaksen Williams-aikakaudella hänet nähtiin neljästi neljän parhaan joukossa yhtä aikaa Räikkösen kanssa – vähintään kerran jokaisena vuonna viimeisen kolmen vuoden aikana.
Kaksi suomalaista osakilpailun TOP4:ssä:
Malesia 2008 | 1) Räikkönen, Ferrari | 3) Kovalainen, McLaren |
Unkari 2008 | 1) Kovalainen, McLaren | 3) Räikkönen, Ferrari |
Japani 2007 | 2) Kovalainen, Renault | 3) Räikkönen, Ferrari |
* | * | * |
Monaco 1998 | 1) Häkkinen, McLaren | 4) Salo, Arrows |
Ranska 2008 | 2) Räikkönen, Ferrari | 4) Kovalainen, McLaren |
Bahrain 2015 | 2) Räikkönen, Ferrari | 4) Bottas, Williams |
Kanada 2000 | 3) Häkkinen, McLaren | 4) Räikkönen, Sauber |
Eurooppa 2009 | 3) Räikkönen, Ferrari | 4) Kovalainen, McLaren |
Belgia 2014 | 3) Bottas, Williams | 4) Räikkönen, Ferrari |
Kanada 2015 | 3) Bottas, Williams | 4) Räikkönen, Ferrari |
Venäjä 2016 | 3) Räikkönen, Ferrari | 4) Bottas, Williams |
Häkkinen ja Lehto eturiveissä jo 1994
Kisojen lähtöjärjestyksiä vertaillessa löytyy kymmenen kisaa, joissa suomalaisia on ollut kahdessa ensimmäisessä lähtörivissä, mutta kahden sinivalkoisen kuskin eturiviä ei vielä ole kertaakaan saatu.
Parhaat suomalaisasetelmat olivat Britannian GP:ssä 2008, kun Heikki Kovalainen otti McLarenilla uransa ensimmäisen paalupaikan ja Räikkönen sijoittui kolmanneksi. Sateisessa kisastartissa kumpikin kuitenkin menetti asemiaan ratkaisevasti heti alussa.
Japanissa 2008 Räikkönen oli kakkosruudussa ja Kovalainen kolmantena, mutta tämän jälkeen seuraava yhtä makea lähtötilanne saatiin vasta kahdeksan vuotta myöhemmin Venäjällä 2016, kun Sebastian Vettelin saama lähtöruuturangaistus nosti Bottaksen eturiviin ja Räikkösen kolmanneksi.
Historiasta esiin nousevat myös Hockenheimin 1999 aika-ajo, jossa Mika Häkkisen paalupaikka täydentyi Mika Salon nelossijalla Ferrarin tuuraajana. Sunnuntain kisassa kaksikko piti jopa kaksoisjohtoa ennen Häkkisen renkaan räjähdystä ja Ferrarin antamaa tallimääräystä, joka vei Salolta mahdollisuuden uran ainoaan voittoon.
Toinen mielenkiintoinen knoppi on kaudelta 1994, jolloin Häkkinen löi Benettonin JJ Lehdon parilla kymmenyksellä ja sijoittui tämän edelle kolmanneksi. Kilpailussa kumpikin joutui keskeyttämään moottorivian takia.
Kaksi suomalaista lähtöruudukon TOP4:ssä:
Britannia 2008 | 1) Kovalainen, McLaren | 3) Räikkönen, Ferrari |
Japani 2008 | 2) Räikkönen, Ferrari | 3) Kovalainen, McLaren |
Venäjä 2016 | 2) Bottas, Williams | 3) Räikkönen, Ferrari |
* | * | * |
Saksa 1999 | 1) Häkkinen, McLaren | 4) Salo, Ferrari |
Turkki 2008 | 2) Kovalainen, McLaren | 4) Räikkönen, Ferrari |
Monaco 2008 | 2) Räikkönen, Ferrari | 4) Kovalainen, McLaren |
Espanja 1994 | 3) Häkkinen, McLaren | 4) Lehto, Benetton |
Belgia 2008 | 3) Kovalainen/McLaren | 4) Räikkönen, Ferrari |
Italia 2009 | 3) Räikkönen, Ferrari | 4) Kovalainen, McLaren |
Kanada 2015 | 3) Räikkönen, Ferrari | 4) Bottas, Williams |