Räikkönen ja Bottas olleet kutkuttavan lähellä kaksoisvoittoa – sinivalkoinen eturivi jäänyt kahden tuhannesosan päähän!

17.53489703
Julkaistu 30.10.2018 19:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen jääminen ilman suomalaista kaksoisvoittoa tai täysin sinivalkoista F1-kisan eturiviä tuntuu viimeisen kahden kauden perusteella jo tilastolliselta ironialta.

Räikkönen toi lokakuun Yhdysvaltain GP:stä kauden 2018 ensimmäisen suomalaisvoiton, joka on samalla historian 50:s suomalaiskuljettajan voittama osakilpailu. Menestyksestä huolimatta kotimaan kuskeja ei ole vieläkään nähty kahden kärjessä kisan lähtöruudukossa tai palkintopallilla.

Lähellä on silti oltu viimeisten kahden vuoden aikana muutamaan kertaan. Harva enää muistaa, että Räikkösen naulatessa paalupaikan Monacossa 2017 Bottas hävisi kakkossijan Sebastian Vettelille vain kahdella tuhannesosalla!

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Red Bull pilannut juhlat kahdesti

Suomalainen kaksoisjohto nähtiin ensimmäisen kerran jo kaudella 1999, kun Mika Häkkinen piti 23 kierroksen verran keulaa Ferrarilla tuuranneen Mika Salon edessä Saksan Hockenheimissa. Räikkösen ja Bottaksen välillä sama asetelma on nähty nyt jo seitsemän kertaa.

Osa niin sanotuista kaksoisjohdoista johtuu pitkälti kuskien eri vaiheissa tekemistä varikkokäynneistä. Pisimpään suomalaiset ovat pitäneet kahta kärkisijaa hallussaan Itävallassa 2017, jolloin Bottaksen voittamassa kisassa Räikkönen oli toisena kaikkiaan yhdeksän kierroksen ajan. Italiassa 2018 kaksoisjohto kesti seitsemän kierrosta.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lähimpänä Bottaksen ja Räikkösen tuplajuhlia ollaan kuitenkin oltu tilanteessa, jossa kumpikaan kuljettajista ei ole pitänyt kärkipaikkaa hallussaan. Kahdesti kaksikko on tullut maaliin Red Bullin kuskien takana, kun Max Verstappen oli suomalaisille peräti 50 kierroksen ajan ohittamaton vuosi sitten Meksikossa, ja Daniel Ricciardo piti Bottasta ja Räikköstä imussaan viimeiset 11 kierrosta viime kevään Kiinan osakilpailussa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Toiveet ovat olleet ylhäällä myös esimerkiksi Bottaksen voittamassa Venäjän GP:ssä 2017, jolloin kumpikin härmäläisistä oli kärkikolmikossa koko kisan kolmea kierrosta lukuun ottamatta. Suomalaisten tallikavereista joko Lewis Hamilton tai Sebastian Vettel ovat puolestaan olleet suunnitelmien tulppana muun muassa Britanniassa ja Brasiliassa 2017 sekä viime kesän Saksan GP:ssä.

Tuplajuhlista tullut jo tapa

Räikkönen ja Bottas on nähty samaan aikaan palkintopallilla jo kahdeksan kertaa, mutta vasta kerran niin, että jompikumpi on onnistunut voittamaan kilpailun. Tämä tapahtui Sotshissa 2017. Aiemmin sama oli jo nähty Räikkösen ja Heikki Kovalaisen välillä kahdesti vuosina 2007 ja 2008.

Palkintopallilla oli nähty ennen vuotta 2017 kaksi suomalaista vain kolmesti, nyt tuo lukema on jo 11.

Kaksi suomalaista palkintopallilla samassa kisassa:

Malesia 2008

1) Räikkönen, Ferrari

3) Kovalainen, McLaren

Unkari 2008

1) Kovalainen, McLaren

3) Räikkönen, Ferrari

Venäjä 2017

1) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Japani 2007

2) Kovalainen, Renault

3) Räikkönen, Ferrari

Britannia 2017

2) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Unkari 2017

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

Meksiko 2017

2) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Brasilia 2017

2) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Kiina 2018

2) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Saksa 2018

2) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Italia 2018

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Samoin aika-ajoissa kahteen eturiviin mahtuminen oli onnistunut kahdelta suomalaiselta samaan aikaan vain kymmenen kertaa F1-historiassa. Tänä päivänä tilanne on jo lähes normaali Bottaksen ja Räikkösen ajaessa sarjan kahdessa kärkitiimissä.

Ensimmäisen kerran suomalaisia nähtiin useampi kahdessa eturivissä Espanjassa 1994 Mika Häkkisen ja JJ Lehdon oltua vierekkäin ruuduissa kolme ja neljä.

Kolmessa kärkiruudussa oli ennen kautta 2017 nähty kaksi suomalaista kolmesti Kovalaisen ja Räikkösen oltua peräkkäin Silverstonessa 2008 ja Fujissa 2008 sekä Bottaksen yllettyä Williamsilla Räikkösen eteen toiseksi Sotshissa 2016.

Kahden viime vuoden aikana Räikkönen ja Bottas ovat onnistuneet tässä jo 12 kertaa.

Kaksi suomalaista lähtöruudukon TOP3:ssa:

Britannia 2008

1) Kovalainen, McLaren

3) Räikkönen, Ferrari

Monaco 2017

1) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

Itävalta 2017

1) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Brasilia 2017

1) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Itävalta 2018

1) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Japani 2008

2) Räikkönen, Ferrari

3) Kovalainen, McLaren

Venäjä 2016

2) Bottas, Williams

3) Räikkönen, Ferrari

Venäjä 2017

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

Azerbaidzhan 2017

2) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Unkari 2017

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

Bahrain 2018

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

Kiina 2018

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

Saksa 2018

2) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Unkari 2018

2) Bottas, Mercedes

3) Räikkönen, Ferrari

Yhdysvallat 2018

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

Tuoreimmat aiheesta

Valtteri Bottas