Pyörät pyörimään – nyt on fillarin keväthuollon aika!

Pyöräily on mukavaa, halpaa ja jo puoli tuntia pyöräilyä päivässä nostaa peruskuntoa. Tutkittu on myös, että taajamassa alle seitsemän kilometrin matkoilla pyörä on nopein kulkuväline. Mutta minulla olisi vielä houkuttelevimpia täkyjä.

Kaikki työmatkapyöräilijät ovat kehuneet pyöräilyn autuutta: kesäaamut ovat niin ihania tuoksuineen ja raukeine tunnelmineen, että työhön meno tuntuu jopa miellyttävältä. Töistä päästessä vastuu unohtuu työpaikan ovelle, kun hyppää pyörän selkään ja karauttaa pyörätielle.

Tai miltä maistuisi piknik-reissu kaverin kanssa lämpimällä kevät- tai kesäilmalla? Suomen hyväkuntoiset pyörätiet vievät juuri niin kauas kuin mieli tekee. Pyörän selästä voi tehdä sight seeingeja paikkoihin, joihin ei autolla pääse. Tai lähimmällekin biitsille voi polkaista vähemmällä varustuksella ja vaivalla. Vaikka koko perhe yhdessä.

Ketä siis enää huvittaa istua hiostavassa ja ahdistavassa bussissa kylki kyljessä toisen mököttäjän kanssa? Tai hikoilla autossa iänikuisten radiomainosten pauhatessa? On korkea aika kaivaa pyörät esiin ja tehdä keväthuolto.

Huolto

Ensimmäinen toimenpide on pesu ja voitelu. Pyörä kannattaa pestä säännöllisesti, sillä jo se auttaa ajopeliäsi säilymään ehjempänä. Hiekka ja lika kuluttavat etenkin vaihderattaita.

Ota siis kauniiseen käteesi tiskiharja ja varaa lähettyville hammasharjoja. Pesuvatiin voi lirauttaa astianpesuainetta. Ja sitten jynssäämään. Varo ruiskuttamasta painevedellä suoraan laakeripintoja. Pesun jälkeen öljyä kaikki liikkuvat osat, etenkin ketjut. Ketjuja voi voidella mieluummin liikaa kuin liian vähän. Sprayna saatava teflonöljy on parasta – älä koskaan käytä ruokaöljyä, joka on liian paksua ja kerää hiekkaa.

Kun pyörä on puhdas, tarkista pyörän kunto. Menevätkö vaihteet hyvin päälle? Ovatko jarrupalat liian kuluneet? Ovatko ketjut liian löysällä? Ovatko ruuvit ja mutterit tarpeeksi kireällä? Heiluuko ohjaustanko tai etuhaarukka? Puuttuuko pinnoja? Onko pyörässä pakolliset heijastimet, kuten ohjaustangon etuheijastin, pinnaheijastin, kissansilmä takana ja poljinheijastin? Toimiiko soittokello?

Jos pyörästä kuuluu räminää, siinä on jotain vikaa. Vie pyörä huoltoon, jos et osaa vaihtaa vaihdevaijereita, säätää ketjuja ja vaihteita tai vaihtaa takarengasta tai katkennutta pinnaa.

Rikkinäisellä pyörällä on vaarallista ajaa ja se myös leviää alta aikayksikön. Kaikkein viisainta olisi huoltaa pyörä jo talvella tai ennen talvea, sillä keväällä alkaa pyörähuoltamoissa kova sesonki.

Mukavuusseikkoja

Nyt pyöräsi toimii kuin uutukainen ja olet valmis lähtemään reissuun. Pyöräily voi olla todella mukavaa, jos välttää tietyt virheet. Ensimmäinen huomio täytyy kiinnittää pyörän säätöihin. Voit jo kysyä pyörähuollosta neuvot, joilla säädät satulan korkeuden, etäisyyden ja asennon sekä ohjaustangon korkeuden ja etäisyyden oikein. Jos satula on liian korkealla, polkiessa peppu keikkuu puolelta toiselle ja selkä rasittuu. Jos taas ohjaustanko on liian kaukana satulaan nähden, joutuu turhaan kurkottelemaan ja rasittamaan niska-hartiaseutua. Kaupunkipyöräilyssä ohjaustankoa pidetään yleensä melko ylhäällä, pitkillä matkoilla taas matalammalla ajoasennolla välttää muun muassa kärpästen liiskautumisen hampaiden väliin.

Kaupungissa pärjää leveällä ja pehmeämmällä satulalla, pitkille matkoille taas kapeampi sopii kankkuun paremmin. Herkkäpeppuisten kannattaa myös kokeilla geelisatulaan vaihtamista tai geelipäällisen ostamista. Huomaa, että kevään ensimmäisten reissujen jälkeen ahteri kipeytyy joka tapauksessa eli pyörää ei heti kannata lähteä myymään!

Suosittelen myös saumattomien pyöräilyhousujen hankkimista tai ainakin alushousujen jättämistä kotiin. Myös lepattavat capri-housut kannattaa unohtaa, ja liian lyhyt paita tuo tuulen selästä sisään.

Hyvät pyöräilykengät ovat kovapohjaiset, jolloin energiaa ei turhaan hukkaannu jalkaterän taivuttelemiseen. Niiden pitäisi myös hyvin istua polkimeen, joten rantaläpyskät ovat pannassa! Siihen arvokkaampaan päähän tarvitaan tietenkin kypärä, joita on jo hienon näköisiä ja värisiä.

Polje pyörääsi sopivan kevyellä vaihteella. Isolla vaihteella tahkoaminen rasittaa ja väsyttää turhan takia.

Ja sitten reissuun

Reitit kannattaa tutkia etukäteen, jos on lähdössä pidemmälle. Kirjakaupoista saa hyviä fillarioppaita ja netistäkin löytää lähiseudun kevyen liikenteen karttoja. Jos ulkomaille halajat, ota selvää pyörän kuljettamisen hinnat sekä menettelyt, esimerkiksi pyörän pakkaamiseksi.

Suomen hyviin pyöräilyteihin voi luottaa huomattavasti paremmin kuin ulkomailla virallisestikin merkittyihin ”pyöräilyteihin”. Vilkkaiden maanteiden sijaan kannattaa harkita myös pikkuteitä, jos ei halua suuhunsa suuria annoksia pölyä ja pakokaasua.

Pyörälaukkuihin saa mukaan kaiken mahdollisen, ja se mahdoton kannattaa jo karsia kotona pois. Ota mukaan ainakin pyöränpaikkausvälineet, juotavaa, lämmintä päälle ja sadevarusteet sekä kännykkä ja rahaa.

Lähde liikkeelle ja hämmästy, mitä kaikkea eteesi aukeaakaan!


AVA

Teksti: Satu Väisänen

Kuvat: Shutterstock, Futureimagebank

Lue myös:

    Uusimmat