Putous-ohjelmaa myydään pian tv-formaattina ulkomaille

Television Putous-viihdeohjelmaa ryhdytään myymään tv-formaattina ulkomaisille kanaville. Ohjelman kehittänyt kotimainen tuotantoyhtiö StoryOf valmistelee näyteohjelmaa televisioalan messuille Cannesiin huhtikuuksi.

Suoran komediashow'n keskeisiä elementtejä on suosittu sketsihahmokilpailu. Kotimaassa ohjelma on kuluvan kauden viime jaksoissa ylittänyt jo miljoonan katsojan rajan.

- Katsojaluvut ovat olleet yllättävän kovia. Suosio yllätti meidät, sanoo vastaava tuottaja Samuli Norhomaa StoryOf-tuotantoyhtiöstä.

Viime vuonna ohjelmalla oli Norhomaan mukaan keskimäärin 600 000 katsojaa ja enimmillään 700 000.

Putous huipentuu lauantai-iltana MTV3-kanavalla, kun katsojat äänestävät omat suosikkisketsihahmonsa kahdesta finalistista. Vastakkain ovat Riku Niemisen kehittämä lapsenomainen soikiohahmo Munamies ja Aku Hirviniemen esittämä rempseä rakennusmestari Timo Harjakainen.

Tunti vai puolitoista?

Putouksen kolmannesta kaudesta käydään kotimaassa jo neuvotteluja MTV3:n kanssa. Maikkari on saanut viihdesarjasta hittiohjelman lauantain parhaaseen katseluaikaan.

Ulkomaiden myyntiponnistuksissa ohjelman 90 minuutin kesto on ongelmallinen, sillä kanavilla on harvemmin niin pitkiä viihdeohjelman paikkoja. Norhomaan mukaan Putouksesta voidaan räätälöidä myös tunnin mittainen versio.

Ohjelman kehittäjät ovat saaneet ohuelti vaikutteita amerikkalaisesta Saturday Night Live -viihdeohjelmasta. Tuotantoyhtiö kehitti aiemmin Yleisradiolle Läpiveto-viihdeohjelman, josta siunautui arvokasta oppia livesketseistä koostuvan ohjelman tekoon.

Päättyvällä kaudella Putous-jaksojen käsikirjoittajina ovat toimineet ohjaaja Petteri Summanen, kirjailija Miika Nousiainen ja ohjelman näyttelijät. Putouksen kehitystyössä on kunnostautunut StoryOf-yhtiön luova johtaja Tuomas Summanen. Ykköskaudella merkittävää oli myös ohjaaja-käsikirjoittaja Jani Volasen panos.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat