Putkiremontin viimeistely, vastaanotto ja asukaspalaute

Kun putkiremontti on tehty, on tarkastuksen aika. Pitikö budjetti, onko työnjälki kohdallaan ja pysyttiinkö aikataulussa? Tämä kaikki todetaan vastaanottotarkastuksessa. Pätevä putkiremontin tekijä on jo tarkastusta ennen tavallaan luovuttanut kohteen itselleen ja korjannut havaitsemansa puutteet.

Tämä koskee myös perinteisen putkiremontin yhteydessä kunnostettavia kylpyhuoneita. Esimerkkikohteessamme rakennustarkastaja ja valvoja tarkastivat kylpyhuoneet ennen kuin ne luovutettiin asukkaille. Heidän jälkeensä oli asukkaiden vuoro arvioida lopputulos. Huoneistoihin jaettiin vika – ja puutelista remontin valmistuttua ja asukkaita pyydettiin palauttamaan se työmaatoimistoon. Tähän oli varattu aikaa kaksi viikkoa.

"Tyypillisesti korjauspyynnöt koskevat erilaisia viimeistelytöitä",Jukka Teerimäki kertoo. "On laitettava silikoneja ja kiinnitettävä paperipyyhekoukkuja ja telineitä. Joskus on tullut maalikolhuja tai vastaavanlaisia vahinkoja. Erityinen viimeistelymies käy sitten korjaamassa ne kootusti, saattaa kylpyhuoneen kuntoon ja asukkaan tyytyväiseksi."

"Viimeistelymies kehitettiin juuri tähän työhön",Tapio Virta sanoo. "Yksi korjausmies kulkee koko ajan perässä ja tekee asukkaille ne viimeisimmätkin pienet toivomukset." Kun viimeistelymies on käynyt läpi vika- ja puutelistassa olevat asiat, asukkaalle jätetään uusi vika- ja puutelista. Tätä jatketaan niin kauan, että viimein saadaan kuittaus kohtaan: minulla ei ole huomauttamista remontista ja hyväksyn tehdyt työt.

Yleisten sopimusehtojen mukaan urakoitsijan takuuaika on kaksi vuotta. Mikäli takuuajan jälkeenkin ilmenee urakoitsijasta johtuneita virheitä tai laiminlyöntejä, vastuu kestää kymmenen vuotta. Vastaanottovaiheessa on myös varmistettava, että taloyhtiö ja asukkaat saavat käyttöohjeet mahdollisille uusille laitteille ja että heitä myös opastetaan niiden käyttämiseen.

Loppusiivouksessa poistetaan kaikki suojat ja pestään tilat: kylpyhuoneet, keittiökaapistot ja jääkaapit. Seinät ja listat pyyhitään. Kun kaikki linjat ovat valmiina, porraskäytävään ja hissiin tehdään peruspesu. Lattiat ja portaat pestään ja vahataan.

Putkiremontin päätyttyä tulee tehdä taloudellinen yhteenveto hankkeesta ja toimittaa se osakkaille tiedoksi. Viestintä ei kuitenkaan saa olla yksisuuntaista. Osakkailta ja asukkailta on aina hyvä kerätä palautetta siitä, miten remontti heidän mielestään meni. Tätä varten on syytä tehdä palautekysely sekä järjestää asukasilta, jossa puidaan kokemuksia ja pohditaan, mitä voitaisiin tehdä paremmin tulevissa remonteissa. Niitä tulee monissa taloissa riittämään ja kokemuksista on otettava opiksi.

"Kyllä se on kiitollinen hetki, kun remontti on ohi", Uura Salkari todistaa. "Ei se ollut kuitenkaan ongelma – kun siihen on asennoitunut ja varautunut, niin kyllä sen kestää."

Helpottunut ja tyytyväinen on myös Tellervo Saarsola: "En minä halunnut mitään muuta lisää kuin päästä ammeesta eroon. Se on tehty ja samoin lattiat, seinät ja katot ihan uuteen malliin. Kaikki täällä työskennelleet miehet olivat äärettömän ystävällisiä ja kohteliaita – oikein huippukäytöksisiä!"

Taloyhtiön hallituksen varapuheenjohtaja Simo Mäkelä myhäilee: "Kyllä se palvelu näköjään tavoittaa putkiurakoitsijatkin...".

Putkiremontin yhteydessä kannattaa korjata muutakin

Putkiremontti on niin iso operaatio, että sen yhteydessä on hyvä harkita tehtäväksi muutakin tarpeellista kunnostusta ja perusparannusta.

"Yleensä keittiöiden kaapistoremontit eivät kuulu tähän, mutta aivan varmasti kannattaa tiedustella hankesuunnitteluvaiheessa, kuinka moni aikoo tehdä taloyhtiön remontin lisäksi keittiöremontin", Jaakko Laksola painottaa. "Jos heitä on useampiakin, urakoitsijalta kannattaa kysyä yhteistarjouksia keittiökaappien ja keittiön perusparannuksessa."

Lisäksi voisi tarkastella taloyhtiön yhteisiä tiloja, jotka ovat mahdollisesti päässeet rapistumaan – ennen kaikkea kiinteistön saunat ja pesulat, jotka kannattaa tässä vaiheessa ajanmukaistaa. Mikäli niitä ei ole ennestään, jotkut taloyhtiöt ovat rakentaneet niitä putkiremontin yhteydessä. Näin on lisätty oleellisesti asumisviihtyvyyttä yhteistilojen parantamisella.

Putkiremonttia koskeva juttusarjamme päättyy tähän. Muutama asia kannattaa erityisesti pitää mielessä:

  • Eri vaihtoehtoja kartoittava hankesuunnitteluun pitää varata riittävästi aikaa ja se on hyvä tehdä tiiviissä vuorovaikutuksessa ammattilaisten ja asukkaiden kanssa.
  • Putkiremontilla pitää olla pätevä projektinjohtaja.
  • Putkiremontilla pitää olla selkeä viestintäsuunnitelma, joka on vastuutettu ja resurssoitu.

Ja mitä urakoitsijaan tulee, hänen täytyy tietysti olla ammattitaitoinen. Ennen kaikkea tarvitaan asiakaspalveluasennetta ja -osaamista. Tässäkään asiassa halvin ei ole aina paras!

(JKA 30.11.2007)

Lue myös:

    Uusimmat