Kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvilla puolueilla on todellinen näytönpaikka edessään jo ennen vaalihuoneistojen avautumista. Perinteisten mediakampanjoiden sijaan puolueet lataavat paukkujaan nyt sosiaaliseen mediaan ja muuhun verkkonäkyvyyteen. Se on kaikille verrattain uutta ja jotkut saattavatkin menestyä kevään kamppailussa toisia paremmin.
- Puolueet haluavat luonnollisesti mennä sinne, missä ihmiset aikaansa viettävät, eli esimerkiksi Facebookiin. Siellä oleminen ei kuitenkaan riitä, vaan puolueiden tulisi tarjota ihmisille myös mielekästä sisältöä, sanoo erikoistutkija Asta Bäck Valtion teknologisesta tutkimuskeskuksesta VTT:stä.
Bäckin mukaan sosiaalisessa mediassa on turha kierrättää virallisia tiedotteita, vaan otteen täytyy olla totuttua keskustelevampi, rennompi ja persoonallisempi. Vaikka sosiaalinen media saattaa tuoda ehdokkaat ja politiikan lähemmäs kansalaista, on nettinäkyvyydessä myös vaaransa.
- Verkko on niin täynnä sisältöä, että erottautuminen muista vaatii paljon työtä. On mahdollista, että huomion hakeminen kärjistää kannanottoja. On suuri haaste herättää huomiota ja ylläpitää ihmisten kiinnostusta ilman, että sortuu ylilyönteihin, Bäck kuvaa.
Facebook, Youtube, Twitter
Suomalaisille ja myös suomalaisille puolueille Facebook on vielä tutuin sosiaalisen median kanava. Bäck kuitenkin toivoo, että puolueet olisivat keväällä luovia.
- Esimerkiksi Youtubeen tehtyjä videoita voi hyödyntää monissa paikoissa ja niistä saattaa tulla yllättävänkin suosittuja. Kannattaa pitää myös mielessä, ettei puolueen itsensä tarvitse jakaa kaikkea sisältöä, vaan asiasta innostuneet jakavat linkkejä, videoita ja kuvia eteenpäin, Bäck vinkkaa.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia kansalaisten ja julkishallinnon yhteistyössä tutkinut Bäck odottelee kiinnostuneena, miten politiikka lopulta sosiaalisessa mediassa näkyy.
- Kaikki on kiinni siitä, saavatko puolueet mukaan taitavia ihmisiä, jotka innostaisivat äänestäjiä osallistumaan. Esimerkiksi Facebook on puolueille tärkeä areena siksi, että ihmiset pääsevät rakentamaan luontevaa kontaktia ehdokkaaseen. Verkossa kynnys esittää kysymyksiä on usein muita tilanteita matalampi.
Lue myös:
Uusimmat
-
18:32
Suora lähetys: Stubb pitää tiedotustilaisuuden – MTV seuraa
-
18:20
Historia havisee: Ferrari ottaa käyttöön "odottamattomat värit"
-
18:15
Ruotsin pääministeriltä paljastus Stubbista Ukrainan sodan alusta: "Alexander vakuutti minut"
-
18:03
Ministeri Juuso joutui grilliin sairaaloiden "alasajosta", Purra: Oppositio koulukiusaa – näin keskustelu eteni
-
18:01
Tässä on Paris Hiltonin London-tytär
-
17:57
50 onnettomuutta huonossa säässä yksin Lounais-Suomessa, edessä on jäinen yö – MTV seuraa
-
17:41
Olli Määttä NHL:stä mukaan Leijoniin – "Kova vahvistus puolustuspäähän"
-
17:37
Katsokaa, millaista joukkuetta Tre Kronor kasaa – Ruotsi julkisti tuoreimmat NHL-vahvistukset
-
17:31
"Ei näille säille voi kuin nauraa": Näin Pekka Pouta reagoi nyt kenties legendaarisimpaan säälähetykseensä
-
17:18
Hyundailta Esapekka Lappia koskeva yllätys
-
17:15
Viimeiset hetket laittaa vappusima tekeytymään – nappaa ohje täältä
-
17:05
10-vuotias lapsi jäi lumitöissä olleen traktorin alle ja kuoli Kauniaisissa
-
17:02
Kolmiodraama-Aku itsevarmana: "Jos hän on sähköpotkulauta, minä olen Tesla"
-
16:58
Nyt puhuu Leena Meri: "Tämäntyyppisen keskustelun herättäminen on huolestuttavaa"
-
16:56
Tiktok-haasteessa kehotetaan ottamaan puukko kouluun – poliisilta vakava varoitus
-
16:28
Stina Nilsson, 30, lopettaa ampumahiihdon – yllätyshyppäys Norjan mahtijoukkueeseen
-
16:09
"Olemme naapureita, ystäviä ja perhettä", lue Ruotsin kuningas Kaarle Kustaan tervehdyssanat Suomen presidenttiparille
-
16:01
Jukureissa loistanut puolustaja lähtee Olli Jokisen perässä Ruotsiin
-
15:45
Prinssi Louis 6 vuotta – hovi julkaisi prinsessa Catherinen nappaaman ennennäkemättömän otoksen
-
15:45
Kuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyä
-
Lataa lisää