Pulahdus virtuaalihotellin altaaseen

Zuurnalist kipittää Hotelli Kultakalan uima-altaalle ja käy vaihtamassa keltaiset uimahousut pikkutakki-shortsit-yhdistelmän tilalle. Uima-altaan reunalla Zuurnalist istahtaa katsomaan, kun Wendy esittää huiman uimahypyn. Hotellin kahvilassa Zuurnalist tilaa myyjätär Kaijalta kahvin ja istahtaa kupin kanssa pöytään.

Monet ovat villiintyneet tanssimaan. Kahvilasta Zuurnalist vetäytyy itse kalustamaansa hotellihuoneeseen takkatulen eteen pinkille karhuntaljalle seisoskelemaan ja ihmettelemään. Zuurnalist ei tietenkään ole oikea ihminen, kuten kahvilakaan ei ole aito. Itse asiassa koko hotelli uima-altaineen sijaitsee vain virtuaalimaailmassa.

Suomen suosituin virtuaalihotelli


Kolmisen vuotta sitten perustettu virtuaalinen Hotelli Kultakala on yksi Suomen suosituimpia chatteja. Omassa kohderyhmässään se on kenties suosituin.

Toisin kuin tavallisissa chateissa, tietokonepelimäisessä Kultakalassa luodaan oma pikkuinen vaatetettu hahmo. Keskustelu eli chattailu tapahtuu pienten hahmojen kesken eri tavoin kalustetuissa huoneissa. Muuta aktiviteettia on paljon, hahmot voivat uimahyppyjen lisäksi pelailla pelejä tai vaikka ottaa vesiautomaatista vettä.

Toisista asioista kuten oman huoneen huonekaluista pitää maksaa Habbo-kolikoilla, joita taas saa pulittamalla oikeita euroja Hotelli Kultakalan tilille.
- Rahankäyttöäkin on rajoitettu, ettei tule ylilyöntejä, kertoo Ville Mustonen Elisa Communicationsilta.

Hotellia ylläpitävän Elisa Communicationsin mukaan hotellissa vierailee viikoittain 50 000 eri kävijää. Kolme neljästä kävijästä on 10-19-vuotiaita. Yli puolet hotellin chattaajista on tyttöjä.

Kultakala kuuluu Sulake Labs -yhtiön kehittämään Habbo-hotelliketjuun. Virtuaalihotelli on lisensoitu Suomen lisäksi Itävaltaan, Englantiin ja Japaniin. Kaikki Habbo-hotellit ovat samankaltaisia, mutta yhdellä hahmolla voi seikkailla ja chattailla vain sen maan hotellissa.

Virtuaalikahvilla vai oikealla sumpilla?

Virtuaalikahvila ei ole Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion professorin Frans Mäyrän mukaan sen ihmeellisempi juttu kuin oikeakaan kahvila.
- Kyllähän ihmiset edelleenkin oikeissa kahviloissa käy. Nämä ovat joillekin ihmisille paikkoja, joissa hengataan silloin kun ei voi olla toisten kanssa siellä todellisessa kahvilassa.

Mäyrä on tutkinut muun muassa tietokonepelaamista ja internetyhteisöjä. Virtuaalihuoneessa voi jakaa saman tilan melko konkreettisestikin.
- Tietämäni pariskunta käytti sitä ollessaan töissä eri paikkakunnilla. He pitivät kumpikin tietokoneen työpöydällä Hotelli Kultakalan ikkunaa auki ja jakoivat yhteisen huoneen siellä.
- Sillä tavalla he pystyivät ainakin kuvitteellisesti olemaan yhdessä. Mäyrän mukaan ihmisten tapa viestiä muuttuu koko ajan ja kahdenkeskeinen viestintä siirtyy koko ajan enemmän verkkoon.

Virtuaalitalouden maailmanvalloitus

Se, että chatin oheistuotteista maksetaan rahalla, on Mäyrän mukaan myös melko välttämätöntä palvelujen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
- Kyllähän netissä voi ilmaiseksikin chattailla. Nämä ovat kuitenkin ensimmäisiä askelia siihen, mitä joskus 90-luvun lopun hulluina vuosina odotettiin kauhealla tohinalla. Uusi talous, jossa maksetaan täysin aineettomista asioista, Mäyrä toteaa.

Mitään kattavaa selvitystä virtuaalimarkkinoista ei ole tehty, mutta virtuaalihyödykkeillä käydään huimasti kauppaa. Tutummat aineettomat myyntituotteet kuten logot ja soittoäänet tulevat yleensä kännykkään.

Mäyrä kertoo esimerkin suositusta online-tietokoneroolipelistä, jossa ihmiset ovat alkaneet myydä löytämiään peliaarteita internethuutokaupoissa - oikealla rahalla.
- Kyseisessä pelissä liikkuu niin paljon rahaa siellä pelin sisässä, että rahamäärä rankkautuu jonnekin Venäjän ja Bulgarian kansantuotteiden välille.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat