Psykologit kertovat neljä elämäntaitoa, jotka vanhempien kannattaa nyt opettaa lapsilleen

Kriisin keskellä on mahdollista käydä lapsen kanssa monta arvokasta oppituntia elämästä.

Koronaviruspandemia on kääntänyt lasten arjen ylösalaisin. Vaikka koulun, päiväkodin, harrastusten ja kavereiden näkemisen puute on monella tapaa lapsille raskasta, on tässäkin kriisissä hopeareunus, sanovat Huffington Postin haastattelemat mielenterveyden asiantuntijat.

Kriisin keskellä eläminen ja siitä selviäminen voivat opettaa lapsille ja nuorille tärkeitä elämäntaitoja.

 – Elämme kamalia aikoja. Mutta se on lapsille myös mahdollisuus oppia, kuinka kyvykkäitä he ovat voittamaan vastoinkäymiset, yhdysvaltalaispsykologi Ronald Stolberg sanoo Huffington Postille.

Seuraavia asioita koronapandemia voi lapsille opettaa – etenkin, jos vanhemmat lasta oppimiseen tukevat.

1. Kuinka elää epävarmuudessa

Koronapandemian aiheuttama epävarmuus on raskasta niin aikuisille kuin lapsillekin. Kukaan ei oikein osaa vastata kysymyksiin, milloin kriisi loppuu kokoanaan ja täysin normaali arki jälleen alkaa. Tulevaisuus on auki.

Lastenpsykologi Nicholas Westers kuitenkin sanoo, että elämään oppiminen epävarmuudesta ja epämukavuudesta huolimatta on osa aikuiseksi kasvamista.

Vanhempi voi vahvistaa tätä oppituntia olemalla lapselle rehellinen sen sijaan, että yrittäisi tarjota selkeää vastausta. Pienelle lapselle voi selittää, että lääkärit yrittävät etsiä lääkettä, jotta kaikki olisivat terveitä ja normaalielämään voitaisiin palata. Isompien lasten kanssa voi olla suorempi ja keskustella koronasta avoimesti.

2. Kuinka olla sinnikäs

Vaikka osalla lapsista koronakriisi on voinut aiheuttaa vaikeuksia, joita ei tule sivuuttaa, useimmat lapset ja nuoret ovat hämmästyttävän sinnikkäitä. Vanhemman kannattaa kannustaa lapsiaan hyödyntämään ja arvostamaan tätä kykyä selvitä vaikeuksista.

Lapsen epämukavuudelle kannattaa antaa tilaa, neuvoo Westers. Samalla epämiellyttävien tunteiden käsittelyyn on hyvä tarjota välineitä – esimerkiksi niitä, joita vanhempi itse käyttää. Lapsen voi vaikka pyytää mukaan kävelylle tai hengitysharjoitukseen ja näin ruokkia ongelmanratkaisukykyä.

Vanhempien kannattaa myös kysyä lapsiltaan, mitä he ajattelevat tilanteesta ja pärjäämisestään. Lapsen omalle ajattelulle tulee antaa tilaa sen sijaan, että vanhempi tarjoaisi heti omia neuvojaan.

3. Kuka minä olen koulun ja harrastusten ulkopuolella

Varsinkin isommille lapsille poikkeustoimet ovat antaneet aikaa tehdä asioita, joille ei välttämättä ole ennen ollut arjessa tilaa. Teini-iässä koulu ja harrastukset saattavat haukata päivästä leijonanosan eikä varsinaista vapaa-aikaa jää. Nyt on hyvä hetki palautua ja ymmärtää, millainen ihminen on arkikiireiden ulkopuolella.

Vanhemman kannattaa keskustella lapsensa kanssa, mitä tämä haluaisi tehdä enemmän ja kannustaa uusiin harrastuksiin. Perheen on myös hyvä tehdä asioita yhdessä, esimerkiksi pelata lautapelejä tai valmistaa ruokaa.

4. Kuinka tärkeä perhe ja oma rooli siinä on

Monissa perheissä koronakriisi mahdollistaa myös se ymmärtämisen, että perhe on tiimi, jossa jokaisella on oma tärkeä roolinsa ja vastuunsa.

Lapsia kannattaa osallistaa tiimityöhön esimerkiksi kotitöiden kautta. Mitä isompi lapsi on, sitä enemmän hänelle voi antaa vastuuta. Vanhempien tulisi myös kehua lapsia avuliaisuudesta sekä painottaa sitä, kuinka tärkeitä he ovat perheelle.

Lue myös:

    Uusimmat