Ennakoiva kuljettaja tiedostaa riskit ja osaa ottaa ne ajossa huomioon.
Suomessa on kolminkertainen määrä moottoripyöriä verrattuna kahdenkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen.
Motoristien kuolonkolarit ovat määrällisesti tasaantuneet, mutta asiassa ei ole tapahtunut parannusta samalla tavalla kuin autoilijoissa.
– Vaikka liikenneturvallisuus on parantunut parin viimeisen vuoden aikana, motoristien kuolonkolarit eivät ole vähentyneet. Nyt päälle on jäänyt heikompi vaihde, jota kulunut kevät on vain synkistänyt, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo tiedotteessa.
– Tilannekuva on sikäli ennallaan, että vakavat moottoripyöräonnettomuudet ovat edelleen usein yksittäisonnettomuuksia. Loukkaantuneista yhdeksän kymmenestä on miehiä.
Vauhdilla voi olla seurauksia
Motoristien tyypillisiä onnettomuuksia ovat ulosajot ja kohtaamisonnettomuudet.
Vuoriston mukaan syy ei ole aina kuskin ajotaitojen puutteessa tai kokemattomuudessa.
– Onnettomuuksien taustalla näkyy usein tilanteeseen sopimaton nopeus ja turha riskinotto. Eli kova vauhti tai riskirajoilla ajaminen kostautuu hallinnan menetyksenä. Pyörä on lähtenyt alta jarrutuksissa sekä kokeneilla että kokemattomilla motoristeilla.
Tilastoissa erottuvat myös päihteet ja hirvikolarit. Ja ilman korin tuomaa suojaa moottoripyöräilijän törmäys eläimeen on usein seurauksiltaan vakava.
