Ulkomaista rahapelitoimintaa on markkinoitu röyhkeästi lainvastaisuudesta huolimatta, tiedottaa poliisi. Lainvastaiset toimijat pyrkivät todennäköisesti hyödyntämään hiihtolomakautta.
Ulkomaista rahapelitoimintaa on markkinoitu voimakkaasti viime aikoina talvitapahtumissa. Markkinointi on ollut poikkeuksellista, sillä sitä on tuotu tapahtumiin fyysisinä elementteinä kuten pelikentän laitamainoksina, bränditeipattuina palkintoina ja ajoneuvoina sekä esimerkiksi pelipaitoina.
Rahapelien markkinointia säännellään ja valvotaan Manner-Suomessa tiukasti. Markkinointi on kokonaan kiellettyä muilta kuin valtion omistamalta yksinoikeusyhtiö Veikkaus Oy:ltä.
– Kaikki Suomessa oleviin kuluttajiin kohdistuva ulkomaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on lainvastaista, toteaa arpajaishallintopäällikkö Saaramia Varvio Poliisihallituksesta.
Yritysten viimeaikainen pyrkimys laajentaa markkinointia netistä fyysisiin kanaviin on kuitenkin Varvion mukaan erityisen röyhkeää. Se vaatii onnistuakseen aivan erityistä suunnittelua.
Tämä tarkoittaa neuvotteluja mainospaikoista ja myös käytännön toteutuksesta vastaavia yhteistyökumppaneita Suomessa. Myös markkinointiin osallistuneiden osapuolten toimiin voidaan puuttua, Varvio painottaa.
Markkinointi kohdistuu väistämättä myös alaikäisiin
Poliisihallitus ennakoi lainvastaisten toimijoiden pyrkivän hyödyntämään hiihtolomakautta kohdistaakseen kiellettyä markkinointia Suomessa lomaileviin kuluttajiin. Tällöin markkinointi kohdistuu väistämättä myös alaikäisiin.
