Pleikkarin uuden Farpoint-pelin mukana toimitetaan ase - ja se on mieletön

PS4:n virtuaalilaseilla on sama ongelma kuin monen muunkin uuden tekniikan käyttöönoton kanssa: sisältöä on alkuun niukasti. Uusi Farpoint-räiskintäpeli korjaa tätä ongelmaa omalta osaltaan - ja tuo samalla mukaan uuden elementin.

Farpoint-pelipaketin mukana toimitetaan nimittäin liiketunnistimilla varustettu aseen mallinen peliohjain. Ja todettakoon heti alkuun, että se tuo 360 asteen virtuaalimaailmaan upean lisäulottuvuuden.

Farpoint (VR) lyhyesti:

Farpoint -pelin ehdotonta valttia on virtuaalimaailman kanssa kitkattomasti toimiva aseohjain. Räiskintäpeligenre sopii upeasti virtuaalimaailmaan ja liiketunnistus toimii pelissä kaikin tavoin upeasti. Juonellisesti peli ei tarjoa pelaajalle suuria, mutta uutuudenviehätystä senkin edestä. Pitkäaikainen pelaaminen VR-laseilla yhtäjaksoisesti voi aiheuttaa pahoinvointia, joten pieniä taukoja on syytä pitää ajoittain.

Farpoint-pelissä liikuskellaan vihamielisellä muukalaisplaneetalla, jossa vastaan voi tulla jos jonkinlaisia örkkejä, eli kunnon pyssylle on tilausta. VR Aim Controller -ohjain hoitaa hommansa äärimmäisen hienosti. Tosimaailmassa ohjain on kaukana aseesta - se näyttää lähinnä jonkinlaiselta pölynimurin varaosalta. Mutta kun päähän laitetaan virtuaalilasit niin pelaajan käsissä onkin tähtäimillä ja skannereilla varustettu kovan luokan automaattiase, jonka tuntuma on erittäin realistinen ja tarkkuus huippuluokkaa. Pelin edetessä käyttöön tulee myös muita aseita, joita käytetään luontevasti samalla ohjaimella.

Aseohjain onkin Farpointin parasta antia, sillä itse pelin juoni vaikuttaa hieman ponnettomalta ja tyhjältä. Mutta muukalaismaailman silmille hyppivien örkkien ja aseen synnyttämä vau-efekti kuljettaa peliä yllättävän pitkälle. Samalla Farpoint näyttää, että kunnon räiskintäpeleillä on valoisa tulevaisuus virtuaalimaailman syövereissä.

Pelaaja uppoaa nimittäin pelimaailmaan täydellisesti. Hahmon kontrollointi on vaivatonta ja loogista - kuin olisi itse maailmassa sisällä. VR Aim Controller -aseohjain sisältää käytännössä samat toiminnot kuin perinteinen Dualshock-ohjainkin. Eteenpäin liikutaan aseessa olevalla ohjaintatilla ja suuntaa voi vaihtaa vaikkapa kääntymällä fyysisesti.

Pelin liiketoiminnot ovat hyvällä mallilla. Virtuaalilasit ja ase rekisteröivät tarkasti pelaajan liikkeet tuoden realistisuutta toimintaan. Jopa pelihahmon varjo mukailee pelaajan liikkeitä kokonaisvaltaisen aidosti.

Farpointissa on kuitenkin läsnä VR-laseja ja virtuaalimaailmaa yleisesti vaivaava ongelma: Pelin mäkisessä maastossa kulkeminen saattaa ajan kanssa aiheuttaa pelaajalle huimauksen tunnetta ja pahoinvointia. Näin kävi allekirjoittaneellekin.

Mutta aidon tuntuisen aseen kanssa muukalaisplaneetalla liikkuminen oli niin mukaansatempaavaa, että pelaamista oli jatkettava huimauksesta huolimatta. Tuloksena tästä oli muutaman tunnin kestänyt heikotus pelaamisen jälkeen. Eli kantapään kautta opittuna pelissä kannattaa ajoissa pitää taukoa, jos alkaa tuntua huimauksen tunnetta.

Kannattaa myös huomioida, että peli vaatii toimiakseen melkoisen kasan lisälaitteita PS4:n yhteyteen. Pelikonsolin ja aseohjaimen lisäksi tarvitset tietenkin virtuaalilasit ja Play Station Cameran. Jos näitä lisälaitteita ei aiemmin löydy, niin niiden hinta on lisättävä 90 euron arvoisen pelipaketin päälle. Jos haluaa päästä halvemmalla, niin pelin saa halutessaan ilman asettakin, sillä ammuskelu onnistuu myös Dualshock-ohjaimella. Aseohjaimen hankinnassa ei kuitenkaan tämän pelin tapauksessa kannata missään nimessä tinkiä.

Farpoint ja erityisesti sen hyödyntämä aseohjain tarjoavat roppakaupalla uutuudenviehätystä kaikenlaisille pelaajille. On todettava, että pitkälle on tultu Commodore kuusnepan ajoista.

Lue myös:

    Uusimmat