MTV Uutisten toimitukseen otti yhteyttä henkilö, jonka lähimaksuominaisuudella varustetulta kortilta veloitettiin vieressä asioineen asiakkaan maksu.
Pirkko* asioi Lahden keskustan kauppahallin lihamyymälässä, jossa on pitkä myyntitiski, tarkoituksenaan maksaa omat ostoksensa käteisellä.
– Tiskillä oli varsin ahdasta ja huomaamattani heilautin lompakkoa ilmeisesti liian lähelle maksupäätettä, hän arvelee.
Samaan aikaan tiskillä oli toinen asiakas aikeissa maksaa ostoksensa kortilla. Hän ei kuitenkaan ennättänyt edes näppäillä tunnuslukuaan.
Maksu veloitettiin väärältä henkilöltä
Siinä vaiheessa Pirkko havahtui, kun kassalta kuului hämmästynyttä keskustelua myyjän ja miesasiakkaan välillä. Miehen ostokset oli veloitettu hieman etäämpänä omaa vuoroaan odotelleen Pirkon kortilta.
Lihamyymälästä kerrotaan, että lähimaksamisen sujuvuus on paljon kiinni kortista. Osan korteista joutuu laittamaan hyvin lähelle maksupäätettä, kun taas toiset veloittavat maksun huomattavasti kauempaa.
Suuren vaihtelun vahvistaa myös Pirkko, sillä hänen mukaansa lompakko, jossa kortti oli, ei ollut paria kymmentä senttiä lähempänä maksupäätettä.
Virhe korjattiin heti
Pirkko itse oli tilanteen hoitoon erittäin tyytyväinen, sillä sekä myyjä että miesasiakas huomasivat oma-aloitteisesti virheen tapahtuneen ja maksuveloitus saatiin korjattua heti. Sen sijaan ihmetystä aiheutti se, miten koko tapahtuma oli ollut mahdollinen.


