Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee kokonaisvaltaista uudistusta maamme tieliikenteeseen. Moni asia muuttuu, jos ehdotus hyväksytään – poimimme niistä 10 merkittävintä.
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa ministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla suuria muutoksia vuodelta 1981 peräisin olevaan tieliikennelakiin. Laki on ministeriön mukaan aikansa elänyt.
Uusi tieliikennelaki siirtäisi vastuuta liikenneturvallisuudesta aiempaa enemmän tienkäyttäjien harteille. Myös nykyisen lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksia poistettaisiin ja turhaksi koettua sääntelyä kevennettäisiin. Uusi tieliikennelaki ottaisi aiempaa paremmin huomioon myös tulevaisuuden liikennemuodot.
Ehdotetun tieliikenneuudistuksen 10 merkittävintä muutosta
1. Perinteinen rikesakko poistuisi käytöstä. Sen korvaisi liikennevirhemaksu, jonka suuruus olisi 20–400 euroa.
2. Talvirengasmääräyksiä uudistettaisiin paremmin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Uuden lain mukaan talvirenkaita olisi käytettävä ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttäisi marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana.
3. Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista luovuttaisiin. Nykyisin rajoitus on ajoneuvotyypistä riippuen 80–100 kilometriä tunnissa.
4. Alle 750-kiloisen, keskiakselisen perävaunun suurin sallittu vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa, mikäli vaunu on varustettu kaapelilla, joka estää vaunun irtoamisen tai kytkee vaunun jarrut irtoamistilanteessa.
