Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Peräkärryn kanssa satasta, kesärenkaat sallittu myös talvella – nämä 10 asiaa muuttuisivat Suomen liikenteessä

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 15.02.2017 16:37

MTV LIFESTYLE

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee kokonaisvaltaista uudistusta maamme tieliikenteeseen. Moni asia muuttuu, jos ehdotus hyväksytään – poimimme niistä 10 merkittävintä.

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa ministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla suuria muutoksia vuodelta 1981 peräisin olevaan tieliikennelakiin. Laki on ministeriön mukaan aikansa elänyt.

Uusi tieliikennelaki siirtäisi vastuuta liikenneturvallisuudesta aiempaa enemmän tienkäyttäjien harteille. Myös nykyisen lainsäädännön tulkinnanvaraisuuksia poistettaisiin ja turhaksi koettua sääntelyä kevennettäisiin. Uusi tieliikennelaki ottaisi aiempaa paremmin huomioon myös tulevaisuuden liikennemuodot.

Ehdotetun tieliikenneuudistuksen 10 merkittävintä muutosta

1. Perinteinen rikesakko poistuisi käytöstä. Sen korvaisi liikennevirhemaksu, jonka suuruus olisi 20–400 euroa.

2. Talvirengasmääräyksiä uudistettaisiin paremmin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Uuden lain mukaan talvirenkaita olisi käytettävä ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttäisi marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana.

3. Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista luovuttaisiin. Nykyisin rajoitus on ajoneuvotyypistä riippuen 80–100 kilometriä tunnissa.

4. Alle 750-kiloisen, keskiakselisen perävaunun suurin sallittu vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa, mikäli vaunu on varustettu kaapelilla, joka estää vaunun irtoamisen tai kytkee vaunun jarrut irtoamistilanteessa.

5. Liikennemerkkien määrä lisääntyisi. Uusia liikennemerkkejä olisi muun muassa vähimmäisnopeus sekä nastarengaskielto. Myös sähköautojen latauspisteet saisivat omat liikennemerkkinsä.

6. Tienkäyttäjäksi määriteltäisiin ajoneuvoa myös muualta kuin auton sisältä ohjaava henkilö. Monissa uusissa autoissa auto on mahdollista esimerkiksi pysäköidä ajoneuvon ulkopuolelta.

7. Pyöräilijät saisivat ajaa yksisuuntaisella kadulla muuta liikennettä vastaan, jos se on sallittu liikennemerkillä. Jalkakäytävän tai pyörätien ylittävän ajoneuvon olisi väistettävä jalankulkijaa, pyöräilijää sekä jalkakäytävän tai pyörätien takana olevan ajoradan liikennettä. Tällä hetkellä väistämisvelvollisuus on vain jalankulkijaa kohtaan, ellei liikennemerkillä muuta osoiteta. 

8. Pysäköinti sallittaisiin myös tien vasemmalle puolelle, mikäli se ei aiheuta haittaa tai vaaraa muille tienkäyttäjille.

9. Taksinkuljettajalle ja katsastajalle tulisi turvavyön käyttöpakko. Myös traktorin kuljettajille säädettäisiin velvoite käyttää turvavyötä, jos sellainen olisi traktoriin asennettu. Katsastajan tulisi käyttää myös suojakypärää moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan. Myös invalidimoottoripyörän ja invalidimopon kuljettaja olisivat jatkossa velvollisia käyttämään kypärää

10. Kameravalvonnassa havaitun rikkomuksen maksu määrättäisiin ajoneuvon omistajalle, ellei tämä pysty osoittamaan jonkun toisen kuljettaneen autoa. Kameroilla voitaisiin valvoa myös punaista päin ajamista tai suojatiesääntöjen noudattamista.

Liikenne- ja viestintäministeriön yli 450-sivuisen pdf-muotoisen ehdotuksen voit ladata tästä.

***

23:51Moottoripyöräpoliisi kuvasi uskomattoman takaa-ajon

Lisää aiheesta:

Viimeinen muistutus: Suomen tieliikenteessä koittaa maanantaina uusi aika – ota uudet pelisäännöt haltuunMitä autoilijan tulee huomioida lähtiessään maanantaina liikenteeseen?Uudessa tieliikennelaissa jopa turvallisuutta heikentäviä muutoksia – näitä et ole tullut ajatelleeksiUusi tieliikennelaki muuttaisi väistämisvelvollisuutta – asiantuntija hämmästelee myös nastarengaskieltoaTieliikenneuudistus: Taksikuskeille turvavyöpakkoTieliikennelakiin suunnitellaan muutoksia: Rikesakosta luovuttaisiin, keltainen viiva valkoiseksi
TieliikenneuudistusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Tieliikenneuudistus
  • 04.03.202310:58
    Liikenne

    Onko uusista liikennemerkeistä ollut hyötyä? "Niitä en ole nähnyt käytettävän missään"

  • 19.10.202218:02
    Renkaat

    Autoilija, älä päädy otsikoihin! Muistatko, mitä uusi laki sanoo talvirenkaiden käytöstä?

  • 02.07.202210:54
    Pysäköinti

    Tämä pysäköintisääntö ei tahdo jäädä kaikkien mieleen – "Siinä moni menee harhaan"

  • 30.05.202211:36
    Liikennesäännöt

    Kumpi väistää? Uuden säännön siirtymäaika päättyy: "Jos liikennemerkkejä ei ole..."

  • 11.05.202217:53
    Liikenne

    Liikenteessä voi näkyä kesällä erikoisia vaahtohattaroita – tiedätkö, mistä ne varoittavat?