Mäntyharjun kemikaalivuodon säiliövaunut varmistuivat sunnuntaina venäläisiksi, ja VR myönsi vastaavansa niiden kuljetuksista Suomessa.
Vaunujen omistajaa ja määränpäätä ei aiota kertoa julkisuuteen onnettomuustutkinnan ollessa kesken, sanoi VR Groupin viestintäjohtaja Tatu Tuominen.
– Totta kai meillä on kaikki siihen liittyvä tieto olemassa. Teemme yhteistyötä viranomaisten kanssa, ja niin kauan kuin tutkinta on käynnissä emme avaa tätä sen enempää. Tämä on ihan normaali käytäntö, Tuominen sanoo STT:lle.
Esimerkiksi Nesteeltä kerrottiin STT:lle, että bensiinin lisäainetta metyylitertiaaributyylieetteriä (MTBE) sisältävät vaunut eivät ole yhtiön tai menossa sen jalostamolle.
Työnsä tapahtumapaikalla päätökseen saanut Onnettomuustutkintakeskus kertoi, että säiliövaunuletka on venäläisen standardin mukainen ja seissyt Kinnin liikennepaikalla ainakin kaksi viikkoa ennen lauantaina havaittua kemikaalivuotoa. MTBE:tä valui vaurioituneesta säiliöstä arviolta 35 000 litraa.
Pelastuslaitos ei saanut tietoa säiliövaunuista
Pelastuslaitos ei ollut saanut ennakkoon tietoa Kinnissä säilytettävistä kemikaalivaunuista, vaikka lain mukaan niin pitäisi tapahtua, kertoo palomestari Joni Himberg Etelä-Savon pelastuslaitoksen johtokeskuksesta.
Vaarallisten aineiden kuljetukseen (VAK) liittyvän asetuksen mukaan ilmoituksesta huolehtii kuljetusoperaattori eli VR, sanoo Trafin Raideliikenteen infrapalveluiden yksikönpäällikkö Tomi Anttila.
Toisaalta kuljettajalla ja rataverkon omistajalla eli Liikennevirastolla on myös mahdollisuus sopia ilmoitusvelvollisuudesta keskenään. Ohjeistus on monitulkintaista ja sen yksityiskohtia selvitetään alkavalla viikolla, Anttila sanoo.