Mitä tapahtui Mäntyharjun kemikaalionnettomuudessa? Otkes kertoo lisätietoa turmasta, jossa 50 junavaunua lähti itsestään liikkeelle ja kaksi kaatui

Mäntyharjun turmavaunut varmistuivat venäläisiksi 1:11
Katso videolta uutisjuttu junaturmasta huhtikuulta

Viime kevään Mäntyharjun kemikaalionnettomuudesta on tänään luvassa lisätietoa, kun Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) pitää tiedotustilaisuuden tapauksen tutkinnan valmistumisesta.

Viime huhtikuussa viisikymmentä säiliövaunua lähti itsekseen liikkeelle ja törmäsi raidepuskimeen, jolloin kaksi vaunua suistui kiskolta. Ensimmäiseen vaunuun tuli reikä, ja luontoon vuosi 35 000 kiloa bensiinin lisäaineena käytettävää, herkästi syttyvää metyyli-tert-butyylieetteriä (MTBE).

Otkes kertoo tiedotteessa, että kemikaali aiheutti vakavaa vahinkoa ja haittaa alueen ympäristölle asukkaille ja yrityksille.

Viranomaisilla ei ollut tietoa säiliövaunuista

Useat viranomaistahot eivät tienneet onnettomuushetkellä, että vaunut olivat pysähdyksissä Mäntyharjulla.

Esimerkiksi Mäntyharjun kunnan hallinto- ja talousjohtaja Tuomo Penttinen kertoi huhtikuussa, ettei hänellä ollut aavistustakaan, että kunnan alueella seisoi juna täynnä vaarallisia kemikaaleja.

Myöskään pelastuslaitokselle ei ollut vaunuista kerrottu, vaikka niin pitäisi lain mukaan tapahtua, kertoi palomestari Joni Himberg Etelä-Savon pelastuslaitoksen johtokeskuksesta.

VR vastasi vaunujen kuljetuksista

Trafin Raideliikenteen infrapalveluiden yksikönpäällikkö Tomi Anttila kertoi huhtikuussa, että vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvän asetuksen mukaan ilmoituksesta huolehtii kuljetusoperaattori eli VR.

VR on myöntänyt vastanneensa venäläisten vaunujen kuljetuksista. VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen kertoi huhtikuussa, että yhtiö saa Liikenneviraston luvalla seisottaa tilapäisillä säilytyspaikoilla vaarallisia aineita kuljettavia junia. VR ilmoittaa Rataliikennekeskukselle seisotuksista.

Tuomisen mukaan tilapäisiä säilytyspaikkoja kuuluu valvoa aktiivisesti. Mäntyharjun säiliövaunujen valvonta ei kuitenkaan ollut aktiivista.

Tuominen ei halunnut huhtikuussa avata valvontatapaa eikä myöskään sitä, miksi VR:n oma valvonta ei havainnut Mäntyharjun onnettomuutta. Onnettomuus havaittiin ohiajavasta junasta.

Lue myös:

    Uusimmat